Sanomalehdet vs. Google kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin

Tutkielma käsittelee Google-uutisointia ja sen muutosta suomalaisissa Sanomalehdissä kun Googlesta tuli sanomalehdille kilpaileva yritys. Tavoitteena on tutkia, miten kilpailuasetelma näkyy journalistisissa lopputuotteissa. Hypoteesina oli, että Googlesta kertova uutisointi muuttui yritysviestinnäll...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45376
_version_ 1826225701864341504
author Virtanen, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virtanen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virtanen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virtanen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee Google-uutisointia ja sen muutosta suomalaisissa Sanomalehdissä kun Googlesta tuli sanomalehdille kilpaileva yritys. Tavoitteena on tutkia, miten kilpailuasetelma näkyy journalistisissa lopputuotteissa. Hypoteesina oli, että Googlesta kertova uutisointi muuttui yritysviestinnällisestä näkökulmasta negatiivisempaan suuntaan kun Googlesta tuli sanomalehtien kilpailija . Tutkimusaineisto koostuu neljän suomalaisen Sanomalehden julkaisemista Google-uutisista kahdelta verrattavalta ajanjaksolta. Mukana on sekä Googlesta kertovia uutisia että uutisia joissa Google vain mainitaan eri yhteyksissä. Mukana olevat lehdet ovat: helsingin Sanomat, Taloussanomat, Markkinointi & Mainonta -lehti sekä Kauppalehti. Verrattavat ajanjaksot ovat vuoden 2006 syksy ja vuoden 2009 kevät. Aineistoa lähestytään sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönerittelyn avulla pyritään nostamaan esiin muutoksia toistuvissa indikaattoreissa, kuten positiivisten tai negatiivisten uutisten määrissä verrattavilla ajanjaksoilla. Diskurssianalyysia soveltamalla tarkastellaan lähemmin minkälaisia puhetapoja Googlesta kerrottaessa käytetään, ja minkälaista kuvaa ne luovat Googlesta. Googlea käsittelevä uutisointi muuttui tutkimusjaksolla selkeästi suuntaan yritysviestinnällisestä näkökulmasta katsottuna. Uutisaiheiksi valikoitui negatiivisempia aiheita ja positiivisistakin aiheista oli haettu negatiivisia näkökulmia. Klikkijournalistinen trendi on osaltaan vaikuttanut negatiivisuuden lisääntymiseen, samoin internetin mukanaan tuoma viihteellistyminen ja julkaisutahdin kiihtyminen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salokangas, Raimo.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-02-19T12:40:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-02-19T12:40:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1466596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45376", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee Google-uutisointia ja sen muutosta suomalaisissa Sanomalehdiss\u00e4 kun Googlesta tuli sanomalehdille kilpaileva yritys. Tavoitteena on tutkia, miten kilpailuasetelma n\u00e4kyy journalistisissa lopputuotteissa. Hypoteesina oli, ett\u00e4 Googlesta kertova uutisointi muuttui yritysviestinn\u00e4llisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta negatiivisempaan suuntaan kun Googlesta tuli sanomalehtien kilpailija . \r\nTutkimusaineisto koostuu nelj\u00e4n suomalaisen Sanomalehden julkaisemista Google-uutisista kahdelta verrattavalta ajanjaksolta. Mukana on sek\u00e4 Googlesta kertovia uutisia ett\u00e4 uutisia joissa Google vain mainitaan eri yhteyksiss\u00e4. Mukana olevat lehdet ovat: helsingin Sanomat, Taloussanomat, Markkinointi & Mainonta -lehti sek\u00e4 Kauppalehti. Verrattavat ajanjaksot ovat vuoden 2006 syksy ja vuoden 2009 kev\u00e4t. \r\nAineistoa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n sek\u00e4 laadullisesti ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. Sis\u00e4ll\u00f6nerittelyn avulla pyrit\u00e4\u00e4n nostamaan esiin muutoksia toistuvissa indikaattoreissa, kuten positiivisten tai negatiivisten uutisten m\u00e4\u00e4riss\u00e4 verrattavilla ajanjaksoilla. Diskurssianalyysia soveltamalla tarkastellaan l\u00e4hemmin mink\u00e4laisia puhetapoja Googlesta kerrottaessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, ja mink\u00e4laista kuvaa ne luovat Googlesta. \r\nGooglea k\u00e4sittelev\u00e4 uutisointi muuttui tutkimusjaksolla selke\u00e4sti suuntaan yritysviestinn\u00e4llisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna. Uutisaiheiksi valikoitui negatiivisempia aiheita ja positiivisistakin aiheista oli haettu negatiivisia n\u00e4k\u00f6kulmia. Klikkijournalistinen trendi on osaltaan vaikuttanut negatiivisuuden lis\u00e4\u00e4ntymiseen, samoin internetin mukanaan tuoma viihteellistyminen ja julkaisutahdin kiihtyminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Virtanen (johvirt) on 2015-02-19 12:40:45.598862. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-02-19T12:40:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502191348.pdf: 1075478 bytes, checksum: 1545aeb102f17191e727fa1d36d25685 (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: e1225b7ac6ab5e2d2fac8077680e456c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-02-19T12:40:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502191348.pdf: 1075478 bytes, checksum: 1545aeb102f17191e727fa1d36d25685 (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: e1225b7ac6ab5e2d2fac8077680e456c (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (97 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "klikkijournalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201502191348", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-02-19T12:40:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanomalehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Google", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45376
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd14477e-f86a-4d52-923d-9a5e774861dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201502191348.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Johanna Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin klikkijournalismi Journalistiikka Journalism Diskurssianalyysi 3133 sanomalehdet Internet media kilpailu Google uusmedia uutiset yritysviestintä
title Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_alt Kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_full Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_fullStr Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_full_unstemmed Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_short Sanomalehdet vs. Google
title_sort sanomalehdet vs google kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_sub kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
title_txtP Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
topic klikkijournalismi Journalistiikka Journalism Diskurssianalyysi 3133 sanomalehdet Internet media kilpailu Google uusmedia uutiset yritysviestintä
topic_facet 3133 Diskurssianalyysi Google Internet Journalism Journalistiikka kilpailu klikkijournalismi media sanomalehdet uusmedia uutiset yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45376 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502191348
work_keys_str_mv AT virtanenjohanna sanomalehdetvsgooglekuinkakilpailuasetelmavaikuttaauutisointiin