Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikin merkitystä ja käyttötapoja taito- ja taideaineiden opetuksessa peruskoulun luokilla 1–4. Lisäksi tehtävänä on kartoittaa minkälainen merkitys opettajankoulutuksella, työpaikan kannustuksella ja puitteilla sekä opettajan omalla kiinnostuksella on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindén, Sonja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45344
_version_ 1826225726943133696
author Lindén, Sonja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lindén, Sonja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lindén, Sonja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lindén, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikin merkitystä ja käyttötapoja taito- ja taideaineiden opetuksessa peruskoulun luokilla 1–4. Lisäksi tehtävänä on kartoittaa minkälainen merkitys opettajankoulutuksella, työpaikan kannustuksella ja puitteilla sekä opettajan omalla kiinnostuksella on musiikin integrointimahdollisuuksiin. Työssäni käytän kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työ koostuu teoria- ja empiirisestä tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa avaan integroinnin käsitettä, kerron musiikin integroinnista osana taito- ja taideaineiden opetusta, vertaan integrointia eri opetussuunnitelmien osalta ja esittelen tutkimukseeni liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Aineistonkeruumenetelmänä käytän lomakekyselyä, jonka lähetin harkinnanvaraisella otannalla valituille 37:lle Jyväskylän yliopistosta vuosina 1984–2012 valmistuneille musiikin- ja luokanopettajalle. Kyselyyn vastasi 18 opettajaa. Kyselylomake sisälsi kymmenen kysymystä, joista osa oli avoimia ja osa strukturoituja. Tutkimustuloksissa ilmeni, että musiikki on erinomainen väline taito- ja taideaineiden integroimiseen. Musiikki motivoi, aktivoi, elävöittää, rauhoittaa, rentouttaa, tukee, edistää keskittymiskykyä ja tekee oppimisesta kokonaisvaltaisempaa. Suurin osa vastaajista piti musiikin integrointia helppona, hyödyllisenä ja mieluisana. Liikunnanopetuksessa musiikkia käytetään alkulämmittelyissä, tansseissa, voimistelussa, rytmiikassa, leikeissä ja rentoutuksissa, kun taas kuvataide- ja käsityöopetuksessa musiikkia hyödynnetään mielikuvien herättäjänä ja tunnelman luojana. Opettajakoulutuksessa integrointia oli käsitelty opetusharjoitteluissa ja kursseilla, mutta pääosin liian pintapuolisesti. Työpaikan kerrottiin suhtautuvan integrointiin joko kannustavasti tai avoimesti antaen opettajille vapaat kädet toteuttaa tai olla toteuttamatta sitä. Opettajat suhtautuvat integrointiin varsin positiivisesti. Suurimmiksi integroinnin esteiksi osoittautuivat kiire ja ajankäytön rajallisuus.
first_indexed 2023-03-22T09:58:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linde\u0301n, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-02-17T10:08:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-02-17T10:08:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1466430", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45344", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 musiikin merkityst\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6tapoja taito- ja taideaineiden opetuksessa peruskoulun luokilla 1\u20134. Lis\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kartoittaa mink\u00e4lainen merkitys opettajankoulutuksella, ty\u00f6paikan kannustuksella ja puitteilla sek\u00e4 opettajan omalla kiinnostuksella on musiikin integrointimahdollisuuksiin.\r\n\r\nTy\u00f6ss\u00e4ni k\u00e4yt\u00e4n kvalitatiivista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Ty\u00f6 koostuu teoria- ja empiirisest\u00e4 tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa avaan integroinnin k\u00e4sitett\u00e4, kerron musiikin integroinnista osana taito- ja taideaineiden opetusta, vertaan integrointia eri opetussuunnitelmien osalta ja esittelen tutkimukseeni liittyvi\u00e4 aikaisempia tutkimuksia. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n lomakekysely\u00e4, jonka l\u00e4hetin harkinnanvaraisella otannalla valituille 37:lle Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta vuosina 1984\u20132012 valmistuneille musiikin- ja luokanopettajalle. Kyselyyn vastasi 18 opettajaa. Kyselylomake sis\u00e4lsi kymmenen kysymyst\u00e4, joista osa oli avoimia ja osa strukturoituja.\r\n\r\nTutkimustuloksissa ilmeni, ett\u00e4 musiikki on erinomainen v\u00e4line taito- ja taideaineiden integroimiseen. Musiikki motivoi, aktivoi, el\u00e4v\u00f6itt\u00e4\u00e4, rauhoittaa, rentouttaa, tukee, edist\u00e4\u00e4 keskittymiskyky\u00e4 ja tekee oppimisesta kokonaisvaltaisempaa. Suurin osa vastaajista piti musiikin integrointia helppona, hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja mieluisana. Liikunnanopetuksessa musiikkia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n alkul\u00e4mmittelyiss\u00e4, tansseissa, voimistelussa, rytmiikassa, leikeiss\u00e4 ja rentoutuksissa, kun taas kuvataide- ja k\u00e4sity\u00f6opetuksessa musiikkia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n mielikuvien her\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja tunnelman luojana. Opettajakoulutuksessa integrointia oli k\u00e4sitelty opetusharjoitteluissa ja kursseilla, mutta p\u00e4\u00e4osin liian pintapuolisesti. Ty\u00f6paikan kerrottiin suhtautuvan integrointiin joko kannustavasti tai avoimesti antaen opettajille vapaat k\u00e4det toteuttaa tai olla toteuttamatta sit\u00e4. Opettajat suhtautuvat integrointiin varsin positiivisesti. Suurimmiksi integroinnin esteiksi osoittautuivat kiire ja ajank\u00e4yt\u00f6n rajallisuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Linden (soemlind) on 2015-02-17 10:08:25.661628. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-02-17T10:08:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502171333.pdf: 1841024 bytes, checksum: 32a6f96522eecb9fb11bc88096225dce (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: 8b1fb1cb144a1c1dd6b80182a9257ebb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-02-17T10:08:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502171333.pdf: 1841024 bytes, checksum: 32a6f96522eecb9fb11bc88096225dce (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: 8b1fb1cb144a1c1dd6b80182a9257ebb (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (103 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen eheytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taito- ja taideaineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuosiluokat 1\u20134", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : \"ei mahdollisuus, vaan arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201502171333", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-02-17T10:08:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taitoaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taideaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45344
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/98fcb99a-6a26-4b19-be2f-0152a8316096\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201502171333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindén, Sonja Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää" integraatio opetuksen eheyttäminen musiikki taito- ja taideaineet vuosiluokat 1–4 laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 integroitu opetus opetus eheyttäminen taitoaineet taideaineet alakoulu
title Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
title_full Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
title_fullStr Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää" Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
title_full_unstemmed Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää" Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
title_short Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa
title_sort musiikin integrointi taito ja taideaineisiin luokkien 1 4 opetuksessa ei mahdollisuus vaan arkipäivää
title_sub "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
title_txtP Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
topic integraatio opetuksen eheyttäminen musiikki taito- ja taideaineet vuosiluokat 1–4 laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 integroitu opetus opetus eheyttäminen taitoaineet taideaineet alakoulu
topic_facet 3052 Kvalitatiivinen tutkimus Music Education Musiikkikasvatus alakoulu eheyttäminen integraatio integroitu opetus laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus musiikki opetuksen eheyttäminen opetus taideaineet taito- ja taideaineet taitoaineet vuosiluokat 1–4
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45344 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502171333
work_keys_str_mv AT lindensonja musiikinintegrointitaitojataideaineisiinluokkien14opetuksessaeimahdollisuusvaanarkip