"Täydempää elämää" vanhemmuus vanhempien konstruoimana

Vanhemmuudella voidaan viitata moneen asiaan. Tutkimusta on tehty siitä jo kauan ja monella tavalla, keskittyen esimerkiksi vanhempien toimintaan, ympäristöön, genetiikkaan tai siihen, miten lapsi kokee vieraan ympäristön (Collins, Maccoby, Steinberg, Hetherington & Bornstein 2000, 218). Uude...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkola, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45336
_version_ 1826225742966423552
author Mikkola, Elina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mikkola, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mikkola, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mikkola, Elina
datasource_str_mv jyx
description Vanhemmuudella voidaan viitata moneen asiaan. Tutkimusta on tehty siitä jo kauan ja monella tavalla, keskittyen esimerkiksi vanhempien toimintaan, ympäristöön, genetiikkaan tai siihen, miten lapsi kokee vieraan ympäristön (Collins, Maccoby, Steinberg, Hetherington & Bornstein 2000, 218). Uudemmissa tutkimuksissa on keskitytty usein johonkin spesifimpään vanhemmuuteen vaikuttavaan asiaan, kuten vaikkapa ADHD-lapsen vanhemmuuteen. Tässä työssä ääni annettiin vanhemmalle. Tutkimukseni mielenkiinnon kohteena oli vanhemmuus vanhempien näkökulmasta. Tutkin sitä, millaisena vanhemmat näkevät oman vanhemmuutensa. Tarkemmin olin kiinnostunut siitä, millaisia diskursseja ja subjektipositioita varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien tuottamista kirjoitelmista oli löydettävissä. Keräsin aineistoksi kirjoitelmia. Tutkimusaineistoni koostui kahdestakymmenestä vanhempien kirjoitelmasta. Aineistoani lähestyin diskurssianalyysillä, jossa teoreettis-metodologisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Tutkimuksen tuloksiksi hahmottui kuusi vanhemmuuden diskurssia: normipuhe, prosessipuhe, tavoitetietoisen vanhemmuuden diskurssi, huolipuhe, voimaannuttavan vanhemmuuden diskurssi ja kiintymyspuhe. Normipuheessa vanhemmuus on odotusten mukaista ja luontevaa. Prosessipuheessa vanhempi uusintaa omien vanhempiensa vanhemmuutta ja kehittää niiden perusteella omaansa tähän aikaan sopivaksi. Tavoitetietoisessa diskurssissa vanhempi on asettanut vanhemmuudelleen useita tavoitteita, joita hänen tulee vanhempana saavuttaa. Huolipuheessa vanhempi on epävarma vanhempana toimimisessa ja pitää sitä vaativana. Voimaannuttavan vanhemmuuden diskurssissa vanhempi ihailee ja myötäelää lapsuutta. Samalla vanhemmuudesta rakentuu merkittävä osa elämää. Kiintymyspuheessa vanhempi on läsnä ja haluaa suojella lasta. Jokaisessa edellä mainitussa diskurssissa vanhempi asettui subjektipositioon. Nimesin positiot seuraavasti: ajautuja-, tiedostava, suorittaja-, huolehtija-, saaja- ja kiintynyt vanhempi. Ajautujavanhempi on tyypillisinä pitäminään elämänvaiheiden kautta päätynyt vanhemmaksi. Tiedostava vanhempi kyseenalaistaa ja prosessoi omaksumaansa tietoa ja omia kokemuksiaan ja toteuttaa vanhemmuuttaan niiden pohjalta. Suorittaja-vanhempi keskittyy tavoittelemaan vanhemmuudelleen asettamiaan monenlaisia tavoitteita. Huolehtija-vanhemmalle kohdistuu ulkopuolelta vaatimuksia ja vanhemmuudesta suoriutuakseen on hänen huolehdittava useista asioista. Saaja-vanhemmalle vanhemmuus on voimavara. Kiintynyt vanhempi puolestaan toteuttaa vanhemman velvollisuuksiaan mielihyvin, omasta tahdostaan ja halustaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkola, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-02-16T17:50:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-02-16T17:50:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1466477", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45336", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vanhemmuudella voidaan viitata moneen asiaan. Tutkimusta on tehty siit\u00e4 jo kauan\r\nja monella tavalla, keskittyen esimerkiksi vanhempien toimintaan, ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n,\r\ngenetiikkaan tai siihen, miten lapsi kokee vieraan ymp\u00e4rist\u00f6n (Collins, Maccoby,\r\nSteinberg, Hetherington & Bornstein 2000, 218). Uudemmissa tutkimuksissa on\r\nkeskitytty usein johonkin spesifimp\u00e4\u00e4n vanhemmuuteen vaikuttavaan asiaan, kuten\r\nvaikkapa ADHD-lapsen vanhemmuuteen. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 \u00e4\u00e4ni annettiin vanhemmalle.\r\nTutkimukseni mielenkiinnon kohteena oli vanhemmuus vanhempien n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkin sit\u00e4, millaisena vanhemmat n\u00e4kev\u00e4t oman vanhemmuutensa. Tarkemmin olin\r\nkiinnostunut siit\u00e4, millaisia diskursseja ja subjektipositioita varhaiskasvatusik\u00e4isten\r\nlasten vanhempien tuottamista kirjoitelmista oli l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4.\r\nKer\u00e4sin aineistoksi kirjoitelmia. Tutkimusaineistoni koostui kahdestakymmenest\u00e4\r\nvanhempien kirjoitelmasta. Aineistoani l\u00e4hestyin diskurssianalyysill\u00e4, jossa\r\nteoreettis-metodologisena viitekehyksen\u00e4 on sosiaalinen konstruktionismi.\r\nTutkimuksen tuloksiksi hahmottui kuusi vanhemmuuden diskurssia: normipuhe,\r\nprosessipuhe, tavoitetietoisen vanhemmuuden diskurssi, huolipuhe, voimaannuttavan\r\nvanhemmuuden diskurssi ja kiintymyspuhe. Normipuheessa vanhemmuus on\r\nodotusten mukaista ja luontevaa. Prosessipuheessa vanhempi uusintaa omien\r\nvanhempiensa vanhemmuutta ja kehitt\u00e4\u00e4 niiden perusteella omaansa t\u00e4h\u00e4n aikaan\r\nsopivaksi. Tavoitetietoisessa diskurssissa vanhempi on asettanut vanhemmuudelleen\r\nuseita tavoitteita, joita h\u00e4nen tulee vanhempana saavuttaa. Huolipuheessa vanhempi\r\non ep\u00e4varma vanhempana toimimisessa ja pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4 vaativana. Voimaannuttavan\r\nvanhemmuuden diskurssissa vanhempi ihailee ja my\u00f6t\u00e4el\u00e4\u00e4 lapsuutta. Samalla\r\nvanhemmuudesta rakentuu merkitt\u00e4v\u00e4 osa el\u00e4m\u00e4\u00e4. Kiintymyspuheessa vanhempi on\r\nl\u00e4sn\u00e4 ja haluaa suojella lasta.\r\nJokaisessa edell\u00e4 mainitussa diskurssissa vanhempi asettui subjektipositioon.\r\nNimesin positiot seuraavasti: ajautuja-, tiedostava, suorittaja-, huolehtija-, saaja- ja\r\nkiintynyt vanhempi. Ajautujavanhempi on tyypillisin\u00e4 pit\u00e4min\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4nvaiheiden\r\nkautta p\u00e4\u00e4tynyt vanhemmaksi. Tiedostava vanhempi kyseenalaistaa ja prosessoi\r\nomaksumaansa tietoa ja omia kokemuksiaan ja toteuttaa vanhemmuuttaan niiden\r\npohjalta. Suorittaja-vanhempi keskittyy tavoittelemaan vanhemmuudelleen\r\nasettamiaan monenlaisia tavoitteita. Huolehtija-vanhemmalle kohdistuu ulkopuolelta\r\nvaatimuksia ja vanhemmuudesta suoriutuakseen on h\u00e4nen huolehdittava useista\r\nasioista. Saaja-vanhemmalle vanhemmuus on voimavara. Kiintynyt vanhempi\r\npuolestaan toteuttaa vanhemman velvollisuuksiaan mielihyvin, omasta tahdostaan ja\r\nhalustaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Mikkola (eliannmi) on 2015-02-16 17:50:25.130646. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-02-16T17:50:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502161328.pdf: 389370 bytes, checksum: 0d6b96f2e8efadcc7fa1a56cedd49c73 (MD5)\r\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: af0467ed4040a88b5053ee1f08eea9cf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-02-16T17:50:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502161328.pdf: 389370 bytes, checksum: 0d6b96f2e8efadcc7fa1a56cedd49c73 (MD5)\r\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: af0467ed4040a88b5053ee1f08eea9cf (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuustyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"T\u00e4ydemp\u00e4\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4\" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vanhemmuus vanhempien konstruoimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201502161328", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-02-16T17:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymyssuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45336
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f03df0b-8cd2-4d71-a0ce-35c2b5cf1e17\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201502161328.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkola, Elina "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana vanhemmuustyylit Varhaiskasvatus Early Childhood Education Diskurssianalyysi 104 vanhemmuus vanhemmat kasvatus kiintymyssuhde
title "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_alt Vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_full "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_fullStr "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_full_unstemmed "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_short "Täydempää elämää"
title_sort täydempää elämää vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_sub vanhemmuus vanhempien konstruoimana
title_txtP "Täydempää elämää" : vanhemmuus vanhempien konstruoimana
topic vanhemmuustyylit Varhaiskasvatus Early Childhood Education Diskurssianalyysi 104 vanhemmuus vanhemmat kasvatus kiintymyssuhde
topic_facet 104 Diskurssianalyysi Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvatus kiintymyssuhde vanhemmat vanhemmuus vanhemmuustyylit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45336 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502161328
work_keys_str_mv AT mikkolaelina täydempääelämäävanhemmuusvanhempienkonstruoimana