"Täydempää elämää" vanhemmuus vanhempien konstruoimana

Vanhemmuudella voidaan viitata moneen asiaan. Tutkimusta on tehty siitä jo kauan ja monella tavalla, keskittyen esimerkiksi vanhempien toimintaan, ympäristöön, genetiikkaan tai siihen, miten lapsi kokee vieraan ympäristön (Collins, Maccoby, Steinberg, Hetherington & Bornstein 2000, 218). Uude...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkola, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45336
Description
Summary:Vanhemmuudella voidaan viitata moneen asiaan. Tutkimusta on tehty siitä jo kauan ja monella tavalla, keskittyen esimerkiksi vanhempien toimintaan, ympäristöön, genetiikkaan tai siihen, miten lapsi kokee vieraan ympäristön (Collins, Maccoby, Steinberg, Hetherington & Bornstein 2000, 218). Uudemmissa tutkimuksissa on keskitytty usein johonkin spesifimpään vanhemmuuteen vaikuttavaan asiaan, kuten vaikkapa ADHD-lapsen vanhemmuuteen. Tässä työssä ääni annettiin vanhemmalle. Tutkimukseni mielenkiinnon kohteena oli vanhemmuus vanhempien näkökulmasta. Tutkin sitä, millaisena vanhemmat näkevät oman vanhemmuutensa. Tarkemmin olin kiinnostunut siitä, millaisia diskursseja ja subjektipositioita varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien tuottamista kirjoitelmista oli löydettävissä. Keräsin aineistoksi kirjoitelmia. Tutkimusaineistoni koostui kahdestakymmenestä vanhempien kirjoitelmasta. Aineistoani lähestyin diskurssianalyysillä, jossa teoreettis-metodologisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Tutkimuksen tuloksiksi hahmottui kuusi vanhemmuuden diskurssia: normipuhe, prosessipuhe, tavoitetietoisen vanhemmuuden diskurssi, huolipuhe, voimaannuttavan vanhemmuuden diskurssi ja kiintymyspuhe. Normipuheessa vanhemmuus on odotusten mukaista ja luontevaa. Prosessipuheessa vanhempi uusintaa omien vanhempiensa vanhemmuutta ja kehittää niiden perusteella omaansa tähän aikaan sopivaksi. Tavoitetietoisessa diskurssissa vanhempi on asettanut vanhemmuudelleen useita tavoitteita, joita hänen tulee vanhempana saavuttaa. Huolipuheessa vanhempi on epävarma vanhempana toimimisessa ja pitää sitä vaativana. Voimaannuttavan vanhemmuuden diskurssissa vanhempi ihailee ja myötäelää lapsuutta. Samalla vanhemmuudesta rakentuu merkittävä osa elämää. Kiintymyspuheessa vanhempi on läsnä ja haluaa suojella lasta. Jokaisessa edellä mainitussa diskurssissa vanhempi asettui subjektipositioon. Nimesin positiot seuraavasti: ajautuja-, tiedostava, suorittaja-, huolehtija-, saaja- ja kiintynyt vanhempi. Ajautujavanhempi on tyypillisinä pitäminään elämänvaiheiden kautta päätynyt vanhemmaksi. Tiedostava vanhempi kyseenalaistaa ja prosessoi omaksumaansa tietoa ja omia kokemuksiaan ja toteuttaa vanhemmuuttaan niiden pohjalta. Suorittaja-vanhempi keskittyy tavoittelemaan vanhemmuudelleen asettamiaan monenlaisia tavoitteita. Huolehtija-vanhemmalle kohdistuu ulkopuolelta vaatimuksia ja vanhemmuudesta suoriutuakseen on hänen huolehdittava useista asioista. Saaja-vanhemmalle vanhemmuus on voimavara. Kiintynyt vanhempi puolestaan toteuttaa vanhemman velvollisuuksiaan mielihyvin, omasta tahdostaan ja halustaan.