Onnistunut ohjaus nuorten kokemuksia ohjauksesta työpajalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, minkälaisia käsityksiä työpajanuorilla oli ohjauksesta sekä miten ohjaus oli heitä tukenut. Tutkimuksessa pyrittiin myös saada tietoa, mitkä ovat ohjauksen hyvät elementit ja miten ohjausta voisi kehittää nuorten mielestä. Tutkimuksen lähestymistapa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppinen, Ida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45307
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, minkälaisia käsityksiä työpajanuorilla oli ohjauksesta sekä miten ohjaus oli heitä tukenut. Tutkimuksessa pyrittiin myös saada tietoa, mitkä ovat ohjauksen hyvät elementit ja miten ohjausta voisi kehittää nuorten mielestä. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenografinen. Aineistonkeruumetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa työpajanuorta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmalla osalla tutkittavista oli kouluissa ja työvoimatoimistossa olevasta ohjauksesta kielteinen tai neutraali kokemus. Kielteiseen kokemukseen liittyi ohjaajan kiire, epäkunnioittava asenne, luottamuspula tai he kokivat, etteivät saaneet tarpeeksi tietoa. Toisaalta tutkittavia oli ohjattua eteenpäin, varsinkin työvoimatoimistosta oli ohjattu nopeasti työpajoille. Työpajoista tutkittavilla oli myönteinen kokemus, johon liittyi tunne kokonaisvaltaisesta ohjauksesta. Työpajat tarjosivat hyväksyvän yhteisön ja mielekästä tekemistä. Ohjaajat koettiin luotettavaksi ja ohjattavat olivat hyvin sitoutuneita toimintaan. Työpajojen aikana tutkittavissa oli tapahtunut henkistä kasvua ja oma tulevaisuus oli selkeytynyt: suurin osa oli hakenut kouluun tai työkokeiluun. Tulevaisuuteen suhtauduttiin toiveikkaasti, koska oma suunta oli löytynyt. Työpajanuorten mukaan ohjauksen ja avun pyytämiseen pitäisi olla matala kynnys, johon liittyi helppo ja nopea saatavuus. Avun pyytämisen tulisi olla arkipäiväistä. Ohjaussuhteen toivottiin perustuvan ajan kanssa syntyneeseen luottamukseen ja ohjauksen tavoitteena olevan ohjattavan itsetuntemuksen lisääntyminen. Työpajat ja etsivä nuorisotyö koettiin hyviksi avun tarjoajiksi.