Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla

Myllyaho, T. 2014. Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla. Jyväsky- län yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. 69 sivua. Tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien toimintaa äidinkielen oppitunneilla, jotka keskittyivät lukutaidon ohjaamisee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllyaho, Tanni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45297
_version_ 1826225714972590080
author Myllyaho, Tanni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllyaho, Tanni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllyaho, Tanni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllyaho, Tanni
datasource_str_mv jyx
description Myllyaho, T. 2014. Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla. Jyväsky- län yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. 69 sivua. Tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien toimintaa äidinkielen oppitunneilla, jotka keskittyivät lukutaidon ohjaamiseen ja harjoitteluun 2. luokalla. Tarkastelun kohteena oli opettajan toiminta kolmen osa-alueen suhteen, joita olivat toiminnan johtaminen, opetusmuodot ja oppisisällöt. Aineistosta pyrittiin erottamaan opettajien toiminnassa näyttäytyvää vaihtelua edellä mainittujen osa-alueiden suhteen sekä luokittelemaan koodattujen episodien keskimääräiset kestot ja frekvenssit. Lisäksi oltiin kiinnostuneita The Observer XT -ohjelman tarjoamista mahdollisuuksista havainnoida ja luokitella suomenkielistä lukemaan oppimista ja opettamista. Tutkielma on osa Alkuportaat- seurantatutkimusta, jossa lapsia seurattiin esiopetusvuoden alusta neljännen luokan loppuun. Tämän tutkimuksen aineistona oli kolmen 2. luokan opetusryhmän videonauhoitetut oppitunnit. Tulokset osoittivat, että opettajien toiminnassa oli eroja lukutaidon ohjaamisessa oppitunneilla. Havainnoitujen oppituntien episodien keskimääräiset kestot ja frekvenssit vaihtelivat kolmen havainnoidun opettajan välillä kaikilla kolmella osa-alueella. Havainnoidut oppitunnit näyttäytyivät monitahoisina niin opetuksen ryhmittelyn kuin toiminnan johtamisen ja oppisisältöjen suhteen. Näistä kolmesta oppisisällöt oli kaikkein moniulotteisin opetuksen osa-alue jakaantuessaan useaan eri alakategoriaan. Tutkimustulokset olivat yhteneviä aikaisempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan alkuopetuksen lukemaan opettaminen näyttäytyy monitahoisena tilanteena, jossa opettajan on huomioita oppilaiden aikaisemmat tiedot ja taidot suunnitellessaan opetusta. Tällöin opetus on riittävän yksilöllistä tavoittaakseen kaikkien oppilaiden oppimistarpeet ja -edellytykset.
first_indexed 2023-03-22T09:57:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyaho, Tanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-02-11T10:48:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-02-11T10:48:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1466128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45297", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Myllyaho, T. 2014. Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla. Jyv\u00e4sky-\r\nl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. 69 sivua. \r\nTutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien toimintaa \u00e4idinkielen oppitunneilla, \r\njotka keskittyiv\u00e4t lukutaidon ohjaamiseen ja harjoitteluun 2. luokalla. Tarkastelun kohteena oli opettajan toiminta kolmen osa-alueen suhteen, joita olivat toiminnan johtaminen, opetusmuodot ja oppisis\u00e4ll\u00f6t. Aineistosta pyrittiin erottamaan opettajien toiminnassa n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4\u00e4 vaihtelua edell\u00e4 mainittujen osa-alueiden suhteen sek\u00e4 luokittelemaan \r\nkoodattujen episodien keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset kestot ja frekvenssit. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita \r\nThe Observer XT -ohjelman tarjoamista mahdollisuuksista havainnoida ja luokitella \r\nsuomenkielist\u00e4 lukemaan oppimista ja opettamista. Tutkielma on osa Alkuportaat- seurantatutkimusta, jossa lapsia seurattiin esiopetusvuoden alusta nelj\u00e4nnen luokan loppuun. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona oli kolmen 2. luokan opetusryhm\u00e4n videonauhoitetut oppitunnit. \r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajien toiminnassa oli eroja lukutaidon ohjaamisessa oppitunneilla. Havainnoitujen oppituntien episodien keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset kestot ja frekvenssit vaihtelivat kolmen havainnoidun opettajan v\u00e4lill\u00e4 kaikilla kolmella osa-alueella. \r\nHavainnoidut oppitunnit n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t monitahoisina niin opetuksen ryhmittelyn kuin \r\ntoiminnan johtamisen ja oppisis\u00e4lt\u00f6jen suhteen. N\u00e4ist\u00e4 kolmesta oppisis\u00e4ll\u00f6t oli kaikkein moniulotteisin opetuksen osa-alue jakaantuessaan useaan eri alakategoriaan. \r\nTutkimustulokset olivat yhtenevi\u00e4 aikaisempien tutkimusten kanssa, joiden \r\nmukaan alkuopetuksen lukemaan opettaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy monitahoisena tilanteena, \r\njossa opettajan on huomioita oppilaiden aikaisemmat tiedot ja taidot suunnitellessaan \r\nopetusta. T\u00e4ll\u00f6in opetus on riitt\u00e4v\u00e4n yksil\u00f6llist\u00e4 tavoittaakseen kaikkien oppilaiden oppimistarpeet ja -edellytykset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanni Myllyaho (tatamamy) on 2015-02-11 10:48:00.136681. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-02-11T10:48:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502111288.pdf: 759995 bytes, checksum: a41fde682dc829bde1c30342ea263820 (MD5)\r\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: bee5832781f201ecf437e1cd2f931ba0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-02-11T10:48:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502111288.pdf: 759995 bytes, checksum: a41fde682dc829bde1c30342ea263820 (MD5)\r\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: bee5832781f201ecf437e1cd2f931ba0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemaan opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnan johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmuodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppisis\u00e4ll\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201502111288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-02-11T10:48:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppisis\u00e4ll\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45297
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe8be21b-75cc-47a6-b64a-952f9bf17b16\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201502111288.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllyaho, Tanni Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla lukemaan opettaminen toiminnan johtaminen opetusmuodot oppisisällöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito lukeminen opetus
title Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
title_full Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
title_fullStr Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
title_full_unstemmed Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
title_short Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
title_sort tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
title_txtP Tapaustutkimus lukutaidon ohjaamisesta toisella luokalla
topic lukemaan opettaminen toiminnan johtaminen opetusmuodot oppisisällöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito lukeminen opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lukemaan opettaminen lukeminen lukutaito opetus opetusmuodot oppisisällöt toiminnan johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45297 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502111288
work_keys_str_mv AT myllyahotanni tapaustutkimuslukutaidonohjaamisestatoisellaluokalla