Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa

Tiivistelmä Korhonen, Tiia. 2014. Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua sisältäen liitteet 3 kappaletta. Tässä etnografisessa tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuoli ilmenee varhaiskasvatuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Tiia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45270
_version_ 1828193121557544960
author Korhonen, Tiia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Tiia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Tiia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Korhonen, Tiia. 2014. Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua sisältäen liitteet 3 kappaletta. Tässä etnografisessa tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuoli ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli tutkia millaiset sukupuoleen liittyvät oletukset kehystävät päiväkodin toimintaa. Tutkimustehtävät muodostuivat seuraaviksi: 1. Miten biologiseen sukupuoleen perustuvat erottelut näkyvät päiväkodin fyysisen ympäristön ratkaisuissa ja päiväkodin yleisissä käytännöissä? 2. Miten päiväkodin kasvatus-, ohjaus- ja hoivakäytännöissä näkyy biologisen sukupuolen mukaisten erottelujen tekeminen tai vastaavasti näiden erottelujen rikkominen tai poissaolo? Aineisto kerättiin etnografisin menetelmin havainnoimalla erään eteläsuomalaisen päiväkodin 3-5-vuotiaiden ryhmän kasvattajia ja heidän toimintaansa lasten kanssa. Lisäksi havainnoitiin ryhmän yleisiä käytäntöjä ja fyysisen ympäristön ratkaisuja. Kasvattajia myös haastateltiin. Tutkimusmetodina oli sukupuoli-aiheen kulttuurinen tarkastelu päiväkotimaailmassa. Tutkimusryhmän arjessa oli nähtävissä sukupuolittuneita toimintatapoja ja merkkejä, joita oli havaittavissa niin fyysisessä ympäristössä, ryhmän yleisissä käytännöissä kuin kasvattajien toiminnassakin. Etenkin leikkiin liittyvissä tilanteissa ja leikin ohjauksessa ajattelu sukupuolierojen luonnollisuudesta näkyi tietyllä tavalla hyvinkin selkeästi. Sukupuoleen liittyvät oletukset värittivät myös ryhmän lasten toimintaa. Erottelujen ohella tutkimustuloksista oli nähtävissä ja tulkittavissa myös niiden rikkomista ja toimintaa, joka perustuu tasavertaisuusajattelulle ja sukupuolisensitiivisyydelle. Tutkimusryhmässä pyrittiin tietyillä tavoilla tietoisesti välttämään sukupuoleen liittyviä erotteluja antamalla lapsille mahdollisuus tehdä valintoja oman mielenkiintonsa mukaan ja kannustamalla lapsia uusien asioiden tutkimiseen ja kokeilemiseen. Sukupuoleen liittyvien erottelujen tekemisen sekä niiden rikkomisen lisäksi tutkimuksessa tuli esiin tiettyjä käytäntöjä, joissa sukupuoli ei näyttäytynyt merkityksellisenä tekijänä. Ryhmän arjessa oli nähtävissä monia erilaisia tilanteita, joissa sukupuolen sijaan tiettyjen rutiinien ja järjestyksen ylläpito näyttäytyi merkityksellisempänä tekijänä kasvattajien toiminnassa. Tietynlaisella toiminnalla ja käytännöillä pyrittiin välttämään konflikteja, melua tai odottamista. Lohduttaessaan, kannustaessaan ja palkitessaan lapsia kasvattajat ohjasivat heitä johdonmukaisesti samantyylisillä menetelmillä. Fyysisen ympäristön sisustuksellisia näkökulmia ei ollut tiedostetusti pohdittu, eikä sukupuoleen liittyviä erotteluja niihin liittyen tehty. Lelujen ja muiden materiaalien säilytyksessä tai esillepanossa ei näkynyt erityisiä sukupuoleen liittyviä merkkejä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-02-09T14:30:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-02-09T14:30:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1466047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4\nKorhonen, Tiia. 2014. Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua sis\u00e4lt\u00e4en liitteet 3 kappaletta.\nT\u00e4ss\u00e4 etnografisessa tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, miten sukupuoli ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli tutkia millaiset sukupuoleen liittyv\u00e4t oletukset kehyst\u00e4v\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodin toimintaa. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4t muodostuivat seuraaviksi: 1. Miten biologiseen sukupuoleen perustuvat erottelut n\u00e4kyv\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodin fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n ratkaisuissa ja p\u00e4iv\u00e4kodin yleisiss\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4? 2. Miten p\u00e4iv\u00e4kodin kasvatus-, ohjaus- ja hoivak\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 n\u00e4kyy biologisen sukupuolen mukaisten erottelujen tekeminen tai vastaavasti n\u00e4iden erottelujen rikkominen tai poissaolo?\nAineisto ker\u00e4ttiin etnografisin menetelmin havainnoimalla er\u00e4\u00e4n etel\u00e4suomalaisen p\u00e4iv\u00e4kodin 3-5-vuotiaiden ryhm\u00e4n kasvattajia ja heid\u00e4n toimintaansa lasten kanssa. Lis\u00e4ksi havainnoitiin ryhm\u00e4n yleisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n ratkaisuja. Kasvattajia my\u00f6s haastateltiin. Tutkimusmetodina oli sukupuoli-aiheen kulttuurinen tarkastelu p\u00e4iv\u00e4kotimaailmassa.\nTutkimusryhm\u00e4n arjessa oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 sukupuolittuneita toimintatapoja ja merkkej\u00e4, joita oli havaittavissa niin fyysisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, ryhm\u00e4n yleisiss\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 kuin kasvattajien toiminnassakin. Etenkin leikkiin liittyviss\u00e4 tilanteissa ja leikin ohjauksessa ajattelu sukupuolierojen luonnollisuudesta n\u00e4kyi tietyll\u00e4 tavalla hyvinkin selke\u00e4sti. Sukupuoleen liittyv\u00e4t oletukset v\u00e4rittiv\u00e4t my\u00f6s ryhm\u00e4n lasten toimintaa. Erottelujen ohella tutkimustuloksista oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 ja tulkittavissa my\u00f6s niiden rikkomista ja toimintaa, joka perustuu tasavertaisuusajattelulle ja sukupuolisensitiivisyydelle. Tutkimusryhm\u00e4ss\u00e4 pyrittiin tietyill\u00e4 tavoilla tietoisesti v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n sukupuoleen liittyvi\u00e4 erotteluja antamalla lapsille mahdollisuus tehd\u00e4 valintoja oman mielenkiintonsa mukaan ja kannustamalla lapsia uusien asioiden tutkimiseen ja kokeilemiseen.\nSukupuoleen liittyvien erottelujen tekemisen sek\u00e4 niiden rikkomisen lis\u00e4ksi tutkimuksessa tuli esiin tiettyj\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, joissa sukupuoli ei n\u00e4ytt\u00e4ytynyt merkityksellisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Ryhm\u00e4n arjessa oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 monia erilaisia tilanteita, joissa sukupuolen sijaan tiettyjen rutiinien ja j\u00e4rjestyksen yll\u00e4pito n\u00e4ytt\u00e4ytyi merkityksellisemp\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 kasvattajien toiminnassa. Tietynlaisella toiminnalla ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 pyrittiin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n konflikteja, melua tai odottamista. Lohduttaessaan, kannustaessaan ja palkitessaan lapsia kasvattajat ohjasivat heit\u00e4 johdonmukaisesti samantyylisill\u00e4 menetelmill\u00e4. Fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n sisustuksellisia n\u00e4k\u00f6kulmia ei ollut tiedostetusti pohdittu, eik\u00e4 sukupuoleen liittyvi\u00e4 erotteluja niihin liittyen tehty. Lelujen ja muiden materiaalien s\u00e4ilytyksess\u00e4 tai esillepanossa ei n\u00e4kynyt erityisi\u00e4 sukupuoleen liittyvi\u00e4 merkkej\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia Korhonen (tkkorhon) on 2015-02-09 14:30:56.264326. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-02-09T14:30:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201502091267.pdf: 579063 bytes, checksum: 831cc6dc4b07e3b7151f7cb28ac7089b (MD5)\nlicense.html: 4791 bytes, checksum: a8b2d693f3392419671ea568256fd6a5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-02-09T14:30:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201502091267.pdf: 579063 bytes, checksum: 831cc6dc4b07e3b7151f7cb28ac7089b (MD5)\nlicense.html: 4791 bytes, checksum: a8b2d693f3392419671ea568256fd6a5 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201502091267", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-02-09T14:30:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45270
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:12Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5ffa0b59-b348-47fa-8f32-39259d45c1f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201502091267.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Tiia Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa sukupuoli varhaiskasvatus päiväkoti sukupuolisensitiivisyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit
title Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
title_full Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
title_fullStr Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
title_full_unstemmed Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
title_short Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
title_sort sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
title_txtP Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
topic sukupuoli varhaiskasvatus päiväkoti sukupuolisensitiivisyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus päiväkodit päiväkoti sukupuoli sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502091267
work_keys_str_mv AT korhonentiia sukupuolivarhaiskasvatuksenarjessa