Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kielellinen erityisvaikeus (SLI) on yhteydessä aikuisiän saavuttaneiden sosiaaliseen toimintakykyyn, kuinka kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa heidän arkeensa ja sosiaaliseen toimintaan sekä kuinka sosiaalista toimintakykyä voisi kuntouttaa. Tutkimuskys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Susanna
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45257
_version_ 1826225744998563840
author Hämäläinen, Susanna
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hämäläinen, Susanna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hämäläinen, Susanna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hämäläinen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kielellinen erityisvaikeus (SLI) on yhteydessä aikuisiän saavuttaneiden sosiaaliseen toimintakykyyn, kuinka kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa heidän arkeensa ja sosiaaliseen toimintaan sekä kuinka sosiaalista toimintakykyä voisi kuntouttaa. Tutkimuskysymyksenä on: Miten ja missä määrin kielellinen erityisvaikeus on yhteydessä henkilön sosiaaliseen toimintakykyyn? Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeella (N=75) keväällä 2012 Onerva Mäen koulusta vuosien 1989–2011 aikana päästötodistuksen saaneilta koulun entisiltä oppilailta, joilla on ollut kielellinen erityisvaikeus. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen ja aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia, t-testiä ja varianssianalyysia. Tutkielman tulosten mukaan vahva itsetunto luo hyvän pohjan itsenäiselle elämälle ja antaa rohkeutta selvitä arkisista toiminnoista. Vahvan itsetunnon omaava henkilö osaa toimia arjessaan itsenäisemmin, on luottavaisempi tulevaan ja kokee hallitsevansa paremmin elämäänsä, kun heikon itsetunnon omaava. Itsetunto on yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja kykyyn toimia toisten kanssa. Itsenäistymisen ja elämänhallinnan kannalta tutkielmassa nousi merkittäväksi tekijäksi halu itse päättää itseään koskevista asioista. Mitä useammin ihminen haluaa päättää omista asioistaan ja tekemisistään, sen itsenäisemmin hän osasi myös arjessaan toimia. Elämänhallinta luo tyytyväisyyttä ja uskoa itseensä sekä mahdollistaa itsenäisen elämän. Kielellisen erityisvaikeuden tasolla ei ollut tutkielman mukaan yhteyttä henkilön elämän tyytyväisyyteen. Tuloksista ilmenee, että erityiskoulun tarjoamilla harrastustoiminnalla oli merkitystä aikuisiän harrastustoimintaan. Kouluaikana oppilaskodissa asuneet harrastivat aikuisena enemmän kodin ulkopuolella yksin tai yhdessä kavereiden kanssa. Kotoa koulua käyvät viettivät vastaushetkellä vapaa-aikaansa enemmän yksin ja mahdollisesti kotona. Tulos on merkittävä suunniteltaessa koulussa tapahtuvaa sosiaalista kuntoutusta ja nuoren osallistamista. Tutkielma osoittaa, että kielellisellä erityisvaikeudella on vahva yhteys ihmisen sosiaaliseen toimintakykyyn. Se vaikeuttaa niin kognitiivisten kuin sosiaalisten taitojen oppimista. Lähi-ihmisten tietoinen toiminta on pohja arjessa tapahtuvalle sosiaaliselle kuntoutukselle.
first_indexed 2023-03-22T09:59:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kannasoja, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kotiranta, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-02-08T16:15:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-02-08T16:15:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45257", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten kielellinen erityisvaikeus (SLI) on yhteydess\u00e4 aikuisi\u00e4n saavuttaneiden sosiaaliseen toimintakykyyn, kuinka kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa heid\u00e4n arkeensa ja sosiaaliseen toimintaan sek\u00e4 kuinka sosiaalista toimintakyky\u00e4 voisi kuntouttaa. Tutkimuskysymyksen\u00e4 on: Miten ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kielellinen erityisvaikeus on yhteydess\u00e4 henkil\u00f6n sosiaaliseen toimintakykyyn?\r\n\r\nTutkielman aineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella (N=75) kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012 Onerva M\u00e4en koulusta vuosien 1989\u20132011 aikana p\u00e4\u00e4st\u00f6todistuksen saaneilta koulun entisilt\u00e4 oppilailta, joilla on ollut kielellinen erityisvaikeus. Tutkimusmenetelm\u00e4 on kvantitatiivinen ja aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, t-testi\u00e4 ja varianssianalyysia.\r\n\r\nTutkielman tulosten mukaan vahva itsetunto luo hyv\u00e4n pohjan itsen\u00e4iselle el\u00e4m\u00e4lle ja antaa rohkeutta selvit\u00e4 arkisista toiminnoista. Vahvan itsetunnon omaava henkil\u00f6 osaa toimia arjessaan itsen\u00e4isemmin, on luottavaisempi tulevaan ja kokee hallitsevansa paremmin el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4, kun heikon itsetunnon omaava. Itsetunto on yhteydess\u00e4 sosiaalisiin taitoihin ja kykyyn toimia toisten kanssa. Itsen\u00e4istymisen ja el\u00e4m\u00e4nhallinnan kannalta tutkielmassa nousi merkitt\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi halu itse p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n koskevista asioista. Mit\u00e4 useammin ihminen haluaa p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 omista asioistaan ja tekemisist\u00e4\u00e4n, sen itsen\u00e4isemmin h\u00e4n osasi my\u00f6s arjessaan toimia. El\u00e4m\u00e4nhallinta luo tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja uskoa itseens\u00e4 sek\u00e4 mahdollistaa itsen\u00e4isen el\u00e4m\u00e4n. Kielellisen erityisvaikeuden tasolla ei ollut tutkielman mukaan yhteytt\u00e4 henkil\u00f6n el\u00e4m\u00e4n tyytyv\u00e4isyyteen.\r\n\r\nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 erityiskoulun tarjoamilla harrastustoiminnalla oli merkityst\u00e4 aikuisi\u00e4n harrastustoimintaan. Kouluaikana oppilaskodissa asuneet harrastivat aikuisena enemm\u00e4n kodin ulkopuolella yksin tai yhdess\u00e4 kavereiden kanssa. Kotoa koulua k\u00e4yv\u00e4t viettiv\u00e4t vastaushetkell\u00e4 vapaa-aikaansa enemm\u00e4n yksin ja mahdollisesti kotona. Tulos on merkitt\u00e4v\u00e4 suunniteltaessa koulussa tapahtuvaa sosiaalista kuntoutusta ja nuoren osallistamista.\r\n\r\nTutkielma osoittaa, ett\u00e4 kielellisell\u00e4 erityisvaikeudella on vahva yhteys ihmisen sosiaaliseen toimintakykyyn. Se vaikeuttaa niin kognitiivisten kuin sosiaalisten taitojen oppimista. L\u00e4hi-ihmisten tietoinen toiminta on pohja arjessa tapahtuvalle sosiaaliselle kuntoutukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen (ersuhama) on 2015-02-08 16:15:42.785794. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-02-08T16:15:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502081264.pdf: 977796 bytes, checksum: ae4ee075310dc0f95a8aa56c14bae266 (MD5)\r\nlicense.html: 4881 bytes, checksum: bbd155fa1add94332590c1072fc0c751 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-02-08T16:15:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201502081264.pdf: 977796 bytes, checksum: ae4ee075310dc0f95a8aa56c14bae266 (MD5)\r\nlicense.html: 4881 bytes, checksum: bbd155fa1add94332590c1072fc0c751 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen erityisvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen toimintakyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kuntoutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201502081264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-02-08T16:15:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen kehityksen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysfasia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45257
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/962db74e-908f-447a-9d2a-134c7d1db34c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201502081264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Susanna Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä kielellinen erityisvaikeus sosiaalinen toimintakyky sosiaaliset taidot sosiaalinen kuntoutus Sosiaalityö Social Work 210 kielen kehityksen erityisvaikeus kielelliset häiriöt dysfasia koulu
title Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_alt Tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_full Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_fullStr Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_full_unstemmed Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_short Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky
title_sort kielellinen erityisvaikeus sli ja sosiaalinen toimintakyky tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_sub tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
title_txtP Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
topic kielellinen erityisvaikeus sosiaalinen toimintakyky sosiaaliset taidot sosiaalinen kuntoutus Sosiaalityö Social Work 210 kielen kehityksen erityisvaikeus kielelliset häiriöt dysfasia koulu
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö dysfasia kielellinen erityisvaikeus kielelliset häiriöt kielen kehityksen erityisvaikeus koulu sosiaalinen kuntoutus sosiaalinen toimintakyky sosiaaliset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45257 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502081264
work_keys_str_mv AT hämäläinensusanna kielellinenerityisvaikeusslijasosiaalinentoimintakykytutkimussosiaalisenkuntou