Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa

Tutkimusintressini oli kuvata ryhmätyönohjauksen aloituksia institutionaalisina keskustelutilanteina. Kysyin aineistoltani, miten ja millaisen osallistumisen kehyksen työnohjaaja loi ryhmänsä kanssa työnohjausistunnon alussa. Aineisto koostui neljästä ääni- ja videotallennetusta kokeneen psykologin/...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aspholm, Seija
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45215
_version_ 1826225505635926017
author Aspholm, Seija
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aspholm, Seija Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aspholm, Seija Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aspholm, Seija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimusintressini oli kuvata ryhmätyönohjauksen aloituksia institutionaalisina keskustelutilanteina. Kysyin aineistoltani, miten ja millaisen osallistumisen kehyksen työnohjaaja loi ryhmänsä kanssa työnohjausistunnon alussa. Aineisto koostui neljästä ääni- ja videotallennetusta kokeneen psykologin/ työnohjaajan työnohjauskeskustelusta hoitotyönjohtajien ryhmätyönohjauksessa. Menetelminä käytin keskusteluanalyysin ja diskurssiivisen tutkimuksen välineistöä sekä Goffmanin kehysanalyysiä. Olin kiinnostunut työnohjaajan tekemästä keskustelun siirtymästä, osallistumisen ja keskustelukäytännön mallintamisesta, työnohjaajan suosimista käsitteistä ja keinoista, joilla hän houkutteli ryhmäänsä osallistumaan ja puhumaan tietyllä tavalla tietyistä asioista. Työnohjausistuntojen aloituksissa työnohjaaja ei ainoastaan neuvottele siirtymää keskusteluun, vaan myös mallintaa osallistumista ja näyttää osallistujille puhumisen käsitteitä sekä houkuttelee puhumaan. Työnohjaaja kutsuu neuvottelemaan, arvioimaan, kyselemään, pohdiskelemaan ja puhumaan omakohtaisesti. Työnohjaaja käyttää monia keinoja houkutellessaan puhumaan. Työnohjauksen institutionaalisen vuorovaikutuksen ymmärtämiseksi ja käsitteellistämiseksi tulee päästä kiinni juuri näihin edellä kuvattuihin yksityiskohtaisiin puhekäytänteisiin ja konkreettisiin tilanteisiin, joissa osapuolet toimivat tietyllä tavalla käytännön työnohjaustilanteissa. The purpose of this study was to describe the beginning of a group work councelling session that included institutional talk. The data included four audio- and videorecorded group work-councelling sessions for nurses in leadership roles conducted by an experienced psychologist and a supervisor. The study’s participants describe the type of framework the supervisor created to encourage group participation. Conversational analysis, discursive study methods and Goffman’s frame analysis were applied. Some of the foci of interest in this study were the transition periods in conversations, the modelling used to active participation and conversation, the concepts mentioned by the supervisor in the talk and the methods used to to stimulate participation and discuss specific issues. At the beginning of group work councelling session, the supervisor transitioned to conversation. He also modelled participation, applied concepts used in conversation and provoked group discussion. The supervisor motivated the group to negotiate, assess, question and discuss issues from a personal perspective. Various methods were used to create diverse conversations. These methods need to be addressed in order to understand the institutional interactions of work-councelling and to knowledge the Keywords: work-councelling, group work-councelling, councelor, participants frame,institutional talk of work-councelling as a concept.
first_indexed 2023-02-07T21:00:54Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puutio, Risto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aspholm, Seija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-31T07:47:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-31T07:47:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusintressini oli kuvata ryhm\u00e4ty\u00f6nohjauksen aloituksia institutionaalisina keskustelutilanteina. Kysyin aineistoltani, miten ja millaisen osallistumisen kehyksen ty\u00f6nohjaaja loi ryhm\u00e4ns\u00e4 kanssa ty\u00f6nohjausistunnon alussa. Aineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 \u00e4\u00e4ni- ja videotallennetusta kokeneen psykologin/ ty\u00f6nohjaajan ty\u00f6nohjauskeskustelusta hoitoty\u00f6njohtajien ryhm\u00e4ty\u00f6nohjauksessa. Menetelmin\u00e4 k\u00e4ytin keskusteluanalyysin ja diskurssiivisen tutkimuksen v\u00e4lineist\u00f6\u00e4 sek\u00e4 Goffmanin kehysanalyysi\u00e4. Olin kiinnostunut ty\u00f6nohjaajan tekem\u00e4st\u00e4 keskustelun siirtym\u00e4st\u00e4, osallistumisen ja keskusteluk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n mallintamisesta, ty\u00f6nohjaajan suosimista k\u00e4sitteist\u00e4 ja keinoista, joilla h\u00e4n houkutteli ryhm\u00e4\u00e4ns\u00e4 osallistumaan ja puhumaan tietyll\u00e4 tavalla tietyist\u00e4 asioista.\nTy\u00f6nohjausistuntojen aloituksissa ty\u00f6nohjaaja ei ainoastaan neuvottele siirtym\u00e4\u00e4 keskusteluun, vaan my\u00f6s mallintaa osallistumista ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 osallistujille puhumisen k\u00e4sitteit\u00e4 sek\u00e4 houkuttelee puhumaan. Ty\u00f6nohjaaja kutsuu neuvottelemaan, arvioimaan, kyselem\u00e4\u00e4n, pohdiskelemaan ja puhumaan omakohtaisesti. Ty\u00f6nohjaaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monia keinoja houkutellessaan puhumaan. Ty\u00f6nohjauksen institutionaalisen vuorovaikutuksen ymm\u00e4rt\u00e4miseksi ja k\u00e4sitteellist\u00e4miseksi tulee p\u00e4\u00e4st\u00e4 kiinni juuri n\u00e4ihin edell\u00e4 kuvattuihin yksityiskohtaisiin puhek\u00e4yt\u00e4nteisiin ja konkreettisiin tilanteisiin, joissa osapuolet toimivat tietyll\u00e4 tavalla k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6nohjaustilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to describe the beginning of a group work councelling session that included institutional talk. The data included four audio- and videorecorded group work-councelling sessions for nurses in leadership roles conducted by an experienced psychologist and a supervisor. The study\u2019s participants describe the type of framework the supervisor created to encourage group participation. Conversational analysis, discursive study methods and Goffman\u2019s frame analysis were applied. Some of the foci of interest in this study were the transition periods in conversations, the modelling used to active participation and conversation, the concepts mentioned by the supervisor in the talk and the methods used to to stimulate participation and discuss specific issues.\nAt the beginning of group work councelling session, the supervisor transitioned to conversation. He also modelled participation, applied concepts used in conversation and provoked group discussion. The supervisor motivated the group to negotiate, assess, question and discuss issues from a personal perspective. Various methods were used to create diverse conversations. These methods need to be addressed in order to understand the institutional interactions of work-councelling and to knowledge the Keywords: work-councelling, group work-councelling, councelor, participants frame,institutional talk of work-councelling as a concept.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seija Aspholm (sekyasph) on 2015-01-31 07:47:27.617063. Form: Lisensiaatinty\u00f6-lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/lisensiaatintyo-lomake). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-31T07:47:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501311233.pdf: 456005 bytes, checksum: 9d573816d43ffad1ee5c6da05c004451 (MD5)\nlicense.html: 5022 bytes, checksum: 02e8aef07d35bbeb5b7e1d2b000caaae (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-31T07:47:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501311233.pdf: 456005 bytes, checksum: 9d573816d43ffad1ee5c6da05c004451 (MD5)\nlicense.html: 5022 bytes, checksum: 02e8aef07d35bbeb5b7e1d2b000caaae (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (40 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Asiasanat: ty\u00f6nohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6nohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nohjaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistumisen kehys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhm\u00e4ty\u00f6nohjauksen aloitustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501311233", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-31T07:47:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45215
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2ed3e71c-56f8-42ec-9b12-196152eacafd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501311233.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aspholm, Seija Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa Asiasanat: työnohjaus ryhmätyönohjaus työnohjaaja osallistumisen kehys Psykologia Psychology 202 työnohjaus työnohjaajat osallistuminen
title Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
title_full Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
title_fullStr Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
title_full_unstemmed Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
title_short Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
title_sort osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
title_txtP Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
topic Asiasanat: työnohjaus ryhmätyönohjaus työnohjaaja osallistumisen kehys Psykologia Psychology 202 työnohjaus työnohjaajat osallistuminen
topic_facet 202 Asiasanat: työnohjaus Psychology Psykologia osallistuminen osallistumisen kehys ryhmätyönohjaus työnohjaaja työnohjaajat työnohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501311233
work_keys_str_mv AT aspholmseija osallistumisenkehyksenrakentaminenesimiestenryhmätyönohjauksenaloitustilanteissa