Sosiaalinen media oppimisympäristönä

Sosiaalinen media on muuttanut tapojamme työskennellä, kommunikoida, tuottaa ja jakaa tietoa. Sosiaalinen media on tullut viime vuosien aikana perinteisten verkko-oppimisympäristöjen rinnalle, sillä sosiaalisen median luonteeseen kuuluu yhteisöissä toimiminen sekä tiedon jakaminen ja rakentaminen. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hynynen, Tommi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45190
_version_ 1826225815266787328
author Hynynen, Tommi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hynynen, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hynynen, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hynynen, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on muuttanut tapojamme työskennellä, kommunikoida, tuottaa ja jakaa tietoa. Sosiaalinen media on tullut viime vuosien aikana perinteisten verkko-oppimisympäristöjen rinnalle, sillä sosiaalisen median luonteeseen kuuluu yhteisöissä toimiminen sekä tiedon jakaminen ja rakentaminen. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma selvittää miten sosiaalinen media poikkeaa perinteisistä verkko-oppimisympäristöistä ja kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opetuksessa. Tutkimustuloksena todetaan, että sosiaalisen median palvelut mahdollistavat tiedon, tuotosten ja tehtävien helpomman jakamisen opiskelijoiden kesken sekä mahdollistavat yhdessä työskentelemisen paremmin kuin suljetut verkko-oppimisympäristöt. Tämän lisäksi yksilön ja ryhmän vuorovaikutuksen sekä yhteisen työskentelyn suunnitteleminen ja ohjaaminen saattaa helpottua sosiaalisen median välineillä. Toisaalta sosiaalisen median opetuskäyttöön liittyy useita haasteita esimerkiksi tietosuojan ja käyttöehtojen muodossa. Lisäksi monen sosiaalisen median palvelun käyttö hajauttaa osallistumisen useaan palveluun jotka eivät välttämättä ole yhteydessä toisiinsa. Monen palvelun käyttöönotto, hallinta ja käytäntöjen muodostaminen saattaa olla työlästä koulutuksen tarjoajille. Social media has changed the way we work, communicate, produce and distribute information. Social media has become alongside the traditional e-learning environments, because nature of social media relies on idea that users share knowledge and build content. This literature review introduces how social media differs from traditional virtual learning environments and how social media can be used in teaching purposes. The research result indicates that social media services enable easier sharing of knowledge, documents and tasks between the students and allows working together better than the closed virtual learning environments. It is also noticed that individual and group interaction as well as planning and controlling collaborative working may be facilitated by social media tools. There are also challenges that come along with it, such as the countless privacy policies and terms of services. Using multiple social media services decentralize participation to a number of services that are not necessarily connected with each other. Implementation, governance and policing of multiple social media services may be a daunting task for educators.
first_indexed 2015-01-29T21:01:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hynynen, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-29T14:46:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-29T14:46:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on muuttanut tapojamme ty\u00f6skennell\u00e4, kommunikoida, tuottaa ja jakaa tietoa. Sosiaalinen media on tullut viime vuosien aikana perinteisten verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen rinnalle, sill\u00e4 sosiaalisen median luonteeseen kuuluu yhteis\u00f6iss\u00e4 toimiminen sek\u00e4 tiedon jakaminen ja rakentaminen. T\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma selvitt\u00e4\u00e4 miten sosiaalinen media poikkeaa perinteisist\u00e4 verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 ja kuinka sosiaalista mediaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa.\n\nTutkimustuloksena todetaan, ett\u00e4 sosiaalisen median palvelut mahdollistavat tiedon, tuotosten ja teht\u00e4vien helpomman jakamisen opiskelijoiden kesken sek\u00e4 mahdollistavat yhdess\u00e4 ty\u00f6skentelemisen paremmin kuin suljetut verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6t. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi yksil\u00f6n ja ryhm\u00e4n vuorovaikutuksen sek\u00e4 yhteisen ty\u00f6skentelyn suunnitteleminen ja ohjaaminen saattaa helpottua sosiaalisen median v\u00e4lineill\u00e4.\n\nToisaalta sosiaalisen median opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy useita haasteita esimerkiksi tietosuojan ja k\u00e4ytt\u00f6ehtojen muodossa. Lis\u00e4ksi monen sosiaalisen median palvelun k\u00e4ytt\u00f6 hajauttaa osallistumisen useaan palveluun jotka eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole yhteydess\u00e4 toisiinsa. Monen palvelun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto, hallinta ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen muodostaminen saattaa olla ty\u00f6l\u00e4st\u00e4 koulutuksen tarjoajille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Social media has changed the way we work, communicate, produce and distribute information. Social media has become alongside the traditional e-learning environments, because nature of social media relies on idea that users share knowledge and build content. This literature review introduces how social media differs from traditional virtual learning environments and how social media can be used in teaching purposes.\n\nThe research result indicates that social media services enable easier sharing of knowledge, documents and tasks between the students and allows working together better than the closed virtual learning environments. It is also noticed that individual and group interaction as well as planning and controlling collaborative working may be facilitated by social media tools.\n\nThere are also challenges that come along with it, such as the countless privacy policies and terms of services. Using multiple social media services decentralize participation to a number of services that are not necessarily connected with each other. Implementation, governance and policing of multiple social media services may be a daunting task for educators.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tommi Hynynen (tooshyny) on 2015-01-29 14:46:01.314769. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-29T14:46:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501291211.pdf: 458280 bytes, checksum: 29295e8b674f1e6a7d063aa4626bb6e7 (MD5)\nlicense.html: 4782 bytes, checksum: a4c0548907067c087dfc63354335622a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-29T14:46:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501291211.pdf: 458280 bytes, checksum: 29295e8b674f1e6a7d063aa4626bb6e7 (MD5)\nlicense.html: 4782 bytes, checksum: a4c0548907067c087dfc63354335622a (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtual learning environment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen media oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501291211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-29T14:46:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45190
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/17e287ea-dc9a-41a5-a3c8-c39440e9c221\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501291211.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hynynen, Tommi Sosiaalinen media oppimisympäristönä sosiaalinen media verkko-oppimisympäristö verkko-oppiminen social media virtual learning environment e-learning Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Sosiaalinen media oppimisympäristönä
title_full Sosiaalinen media oppimisympäristönä
title_fullStr Sosiaalinen media oppimisympäristönä Sosiaalinen media oppimisympäristönä
title_full_unstemmed Sosiaalinen media oppimisympäristönä Sosiaalinen media oppimisympäristönä
title_short Sosiaalinen media oppimisympäristönä
title_sort sosiaalinen media oppimisympäristönä
title_txtP Sosiaalinen media oppimisympäristönä
topic sosiaalinen media verkko-oppimisympäristö verkko-oppiminen social media virtual learning environment e-learning Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede e-learning social media sosiaalinen media verkko-oppiminen verkko-oppimisympäristö virtual learning environment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45190 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501291211
work_keys_str_mv AT hynynentommi sosiaalinenmediaoppimisympäristönä