Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa kokemuksia ja mahdollisuuksia

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sähköistä oppimisympäristöä ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisympäristöä ja e-Opin oppikirjoja) käytetään opetuksessa, hyödynnetäänkö näiden tarjoamia uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen sekä millaisia mahdollisuuksia opettaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dufva, Marika
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45176
_version_ 1826225773009174528
author Dufva, Marika
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Dufva, Marika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Dufva, Marika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Dufva, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sähköistä oppimisympäristöä ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisympäristöä ja e-Opin oppikirjoja) käytetään opetuksessa, hyödynnetäänkö näiden tarjoamia uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen sekä millaisia mahdollisuuksia opettajat näissä näkevät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisteorioihin pohjaten aiempaa tutkimusta liittyen oppimateriaaleihin ja oppimisympäristöihin sekä näiden asemaan koulussa ja opetuksessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä sekä haastatteluita. Kyselyyn vastasi kuusi opettajaa ja haastatteluihin osallistui viisi opettajaa. Opettajat työskentelivät peruskoulussa ja lukiossa. Sekä kysely että haastattelut toteutettiin kevätlukukaudella 2014. Tutkimustulokset osoittavat, että e-oppikirjaa ja etenkin sähköistä oppimisympäristöä voidaan käyttää ja käytetään monipuolisesti. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat löytäneet Peda.net:in tarjoamat mahdollisuudet hyvin ja kokeilevat uusia opetus- ja oppimista-poja ennakkoluulottomasti. E-opin oppikirja toimi opetuksessa osana muita oppimateriaaleja, perinteisen oppikirjan roolia se ei ollut ottanut. Opettajat uskoivat e-oppikirjan aseman vahvistuvan tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toimivat tienraivaajina sähköisen materiaalin käyttäjinä kouluissaan. He olivat omasta kiinnostuksestaan opetelleet tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ja etsivät sille pedagogisesti mielekkäitä käyttötapoja työssään. Merkille pantavaa oli myös se, että lähes kaikki tutkittavat hyödynsivät osaamistaan myös muiden luokkien apuna ja ideoijina toimien. Tutkimus osoittaa, että helppokäyttöinen, monipuolisia mahdollisuuksia tarjoava oppi-misympäristö antaa tilaisuuden toteuttaa niin konstruktivismin kuin sulautuvan oppimisen periaatteita ja kehittää tulevaisuuden taitoja helposti sekä opettajia että oppilaita motivoiden. The purpose of this study is to find out how the virtual learning environments and e-learning materials (Peda.net and e-Oppi learning materials especially) are used in teaching, how the new possibilities are used and what kind of possibilities the teachers think the environment and materials have. In the theory part the previous research of the subject is examined based on the learning theories. The research methods were questionnaire and interviews. Six primary school and high school teachers answered to the questionaire. Five teachers of the same school levels were interviewed. Both the questionnaire and interviews were carried out in the spring term 2014. The results of this study show that e-learning materials and virtual learning environments can be used and they are being used in versatile ways. The participants of this stydy have found the possibilities that Peda.net can offer and they are open-minded to test various teaching methods and ways to learn. The e-Oppi textbooks were a part of other learning materials in teaching. They haven’t replaced the printed textbooks. The teachers believed that e-textbooks will become more common in the future. The participants of this study were pioneer teachers in this area. They searched pedagogically meaningful ways to use e-environment and e-learning materials and helped also other teachers. This study shows that a good virtual learning environment, which offers a wide range of opportunities for learning, provides an opportunity to carry out the principles of constructivism and blended learning as well as to improve the 21st century skills.
first_indexed 2023-03-22T09:59:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekonoja, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Dufva, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-28T13:13:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-28T13:13:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45176", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja e-Opin oppikirjoja) k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n opetuksessa, hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4nk\u00f6 n\u00e4iden tarjoamia uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen sek\u00e4 millaisia mahdollisuuksia opettajat n\u00e4iss\u00e4 n\u00e4kev\u00e4t. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisteorioihin pohjaten aiempaa tutkimusta liittyen oppimateriaaleihin ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin sek\u00e4 n\u00e4iden asemaan koulussa ja opetuksessa.\r\n \r\nTutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin kysely\u00e4 sek\u00e4 haastatteluita. Kyselyyn vastasi kuusi opettajaa ja haastatteluihin osallistui viisi opettajaa. Opettajat ty\u00f6skenteliv\u00e4t peruskoulussa ja lukiossa. Sek\u00e4 kysely ett\u00e4 haastattelut toteutettiin kev\u00e4tlukukaudella 2014. \r\n\r\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 e-oppikirjaa ja etenkin s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monipuolisesti. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat l\u00f6yt\u00e4neet Peda.net:in tarjoamat mahdollisuudet hyvin ja kokeilevat uusia opetus- ja oppimista-poja ennakkoluulottomasti. E-opin oppikirja toimi opetuksessa osana muita oppimateriaaleja, perinteisen oppikirjan roolia se ei ollut ottanut. Opettajat uskoivat e-oppikirjan aseman vahvistuvan tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toimivat tienraivaajina s\u00e4hk\u00f6isen materiaalin k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 kouluissaan. He olivat omasta kiinnostuksestaan opetelleet tieto- ja viestint\u00e4tekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja etsiv\u00e4t sille pedagogisesti mielekk\u00e4it\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6tapoja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Merkille pantavaa oli my\u00f6s se, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki tutkittavat hy\u00f6dynsiv\u00e4t osaamistaan my\u00f6s muiden luokkien apuna ja ideoijina toimien.\r\n\r\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 helppok\u00e4ytt\u00f6inen, monipuolisia mahdollisuuksia tarjoava oppi-misymp\u00e4rist\u00f6 antaa tilaisuuden toteuttaa niin konstruktivismin kuin sulautuvan oppimisen periaatteita ja kehitt\u00e4\u00e4 tulevaisuuden taitoja helposti sek\u00e4 opettajia ett\u00e4 oppilaita motivoiden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study is to find out how the virtual learning environments and e-learning materials (Peda.net and e-Oppi learning materials especially) are used in teaching, how the new possibilities are used and what kind of possibilities the teachers think the environment and materials have. In the theory part the previous research of the subject is examined based on the learning theories.\r\n\r\n\r\nThe research methods were questionnaire and interviews. Six primary school and high school teachers answered to the questionaire. Five teachers of the same school levels were interviewed. Both the questionnaire and interviews were carried out in the spring term 2014.\r\n\r\nThe results of this study show that e-learning materials and virtual learning environments can be used and they are being used in versatile ways. The participants of this stydy have found the possibilities that Peda.net can offer and they are open-minded to test various teaching methods and ways to learn. The e-Oppi textbooks were a part of other learning materials in teaching. They haven\u2019t replaced the printed textbooks. The teachers believed that e-textbooks will become more common in the future. The participants of this study were pioneer teachers in this area. They searched pedagogically meaningful ways to use e-environment and e-learning materials and helped also other teachers.\r\n\r\nThis study shows that a good virtual learning environment, which offers a wide range of opportunities for learning, provides an opportunity to carry out the principles of constructivism and blended learning as well as to improve the 21st century skills.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Dufva (jodufva) on 2015-01-28 13:13:20.608871. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-28T13:13:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501281199.pdf: 800301 bytes, checksum: 2d5b887d0b7ebe48832a82d18fd0eaaa (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 930877e43ba682d3a877f7cacb085415 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-28T13:13:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501281199.pdf: 800301 bytes, checksum: 2d5b887d0b7ebe48832a82d18fd0eaaa (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 930877e43ba682d3a877f7cacb085415 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-oppikirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sulautuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Peda.net", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-Oppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtual learning environment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtual learning materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-text book", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-learning environment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-learning material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blended learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S\u00e4hk\u00f6inen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501281199", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietotekniikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-28T13:13:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sulautuva opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisalustat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45176
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bd65eb3a-9945-4bcd-94e4-95c4f01dcf4d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501281199.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Dufva, Marika Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia sähköinen oppimisympäristö sähköinen oppimateriaali e-oppikirja sulautuva oppiminen Peda.net e-Oppi virtual learning environment virtual learning materials e-text book e-learning environment e-learning material blended learning Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 oppimisympäristö sähkökirjat oppikirjat oppimateriaali sulautuva opetus oppiminen oppimisalustat
title Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
title_full Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
title_fullStr Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
title_full_unstemmed Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
title_short Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa
title_sort sähköinen oppimisympäristö ja e oppikirja opetuksessa kokemuksia ja mahdollisuuksia
title_sub kokemuksia ja mahdollisuuksia
title_txtP Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
topic sähköinen oppimisympäristö sähköinen oppimateriaali e-oppikirja sulautuva oppiminen Peda.net e-Oppi virtual learning environment virtual learning materials e-text book e-learning environment e-learning material blended learning Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 oppimisympäristö sähkökirjat oppikirjat oppimateriaali sulautuva opetus oppiminen oppimisalustat
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Peda.net Tietotekniikka blended learning e-Oppi e-learning environment e-learning material e-oppikirja e-text book oppikirjat oppimateriaali oppiminen oppimisalustat oppimisympäristö sulautuva opetus sulautuva oppiminen sähköinen oppimateriaali sähköinen oppimisympäristö sähkökirjat virtual learning environment virtual learning materials
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45176 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501281199
work_keys_str_mv AT dufvamarika sähköinenoppimisympäristöjaeoppikirjaopetuksessakokemuksiajamahdollisuuksia