Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli toisen ja kolmannen luokan oppilaiden tuottavan kirjoi-tustaidon tutkiminen kirjoitelmien koherenssin kautta. Tässä tutkimuksessa koherenssil-la tarkoitettiin kirjoitelman sisällöllistä laatua, jota mitattiin tekstin ymmärrettävyyden, loogisuuden ja koheesion avulla. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marttila, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45168
_version_ 1828193121536573440
author Marttila, Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marttila, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marttila, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marttila, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli toisen ja kolmannen luokan oppilaiden tuottavan kirjoi-tustaidon tutkiminen kirjoitelmien koherenssin kautta. Tässä tutkimuksessa koherenssil-la tarkoitettiin kirjoitelman sisällöllistä laatua, jota mitattiin tekstin ymmärrettävyyden, loogisuuden ja koheesion avulla. Tutkimuksen aineisto koostui kuvasarjan pohjalta kirjoitetuista kirjoitelmista, joiden koherenssi arvioitiin asteikolla 1–5. Lisäksi tutkittiin sukupuolen, kirjoitelmien pituuden sekä luku- ja kirjoitustaidon yhteyttä kirjoitelmien koherenssiin. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat yh-teistyössä koulutien alussa). Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen paikkakunnan 2. ja 3. luokilta vuosien 2009 ja 2010 keväällä. Tutkimusaineisto koostui 1130 toisen luokan oppilaan kirjoitelmasta sekä 1193 kolmannen luokan oppilaan kirjoitelmasta. Molemmilla luokilla tyttöjen kirjoitelmat olivat koherentimpia kuin poikien kirjoitel-mat. Toisen luokan koherenssiarvon todettiin olevan yhteydessä kolmannen luokan ko-herenssiarvoon. Sukupuolten välillä ei havaittu eroa kirjoitelmien koherenssin pysyvyy-dessä. Luku- ja oikeinkirjoitustaidon sekä kirjoitelman pituuden todettiin olevan yhteydessä kirjoitelmien koherenssiin. Tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia sukupuolten välisistä eroista kirjoittamisessa. Jatkossa olisikin tärkeää selvittää, mistä poikien heikompi suoriutuminen tuottavassa kirjoittamisessa johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttila, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-28T06:43:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-28T06:43:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli toisen ja kolmannen luokan oppilaiden tuottavan kirjoi-tustaidon tutkiminen kirjoitelmien koherenssin kautta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koherenssil-la tarkoitettiin kirjoitelman sis\u00e4ll\u00f6llist\u00e4 laatua, jota mitattiin tekstin ymm\u00e4rrett\u00e4vyyden, loogisuuden ja koheesion avulla. Tutkimuksen aineisto koostui kuvasarjan pohjalta kirjoitetuista kirjoitelmista, joiden koherenssi arvioitiin asteikolla 1\u20135. Lis\u00e4ksi tutkittiin sukupuolen, kirjoitelmien pituuden sek\u00e4 luku- ja kirjoitustaidon yhteytt\u00e4 kirjoitelmien koherenssiin.\n\nTutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat yh-teisty\u00f6ss\u00e4 koulutien alussa). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kolmen paikkakunnan 2. ja 3. luokilta vuosien 2009 ja 2010 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Tutkimusaineisto koostui 1130 toisen luokan oppilaan kirjoitelmasta sek\u00e4 1193 kolmannen luokan oppilaan kirjoitelmasta.\n\nMolemmilla luokilla tytt\u00f6jen kirjoitelmat olivat koherentimpia kuin poikien kirjoitel-mat. Toisen luokan koherenssiarvon todettiin olevan yhteydess\u00e4 kolmannen luokan ko-herenssiarvoon. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu eroa kirjoitelmien koherenssin pysyvyy-dess\u00e4. Luku- ja oikeinkirjoitustaidon sek\u00e4 kirjoitelman pituuden todettiin olevan yhteydess\u00e4 kirjoitelmien koherenssiin. Tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia sukupuolten v\u00e4lisist\u00e4 eroista kirjoittamisessa. Jatkossa olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 poikien heikompi suoriutuminen tuottavassa kirjoittamisessa johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija Marttila (majomart) on 2015-01-28 06:43:01.677724. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-28T06:43:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501281193.docx: 348788 bytes, checksum: 1f594f88c2fe0d50f7f2ba741032946a (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 3dffc69b7b217e953d7279b294f02f4a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-28T06:43:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501281193.docx: 348788 bytes, checksum: 1f594f88c2fe0d50f7f2ba741032946a (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 3dffc69b7b217e953d7279b294f02f4a (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuottava kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koherenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoitustaidon kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501281193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-28T06:43:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koherenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45168
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ffa41390-1dde-4990-89b1-2278f9318f7d\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201501281193.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttila, Maija Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa tuottava kirjoittaminen koherenssi kirjoitustaidon kehitys sukupuoli alakoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kirjoitustaito kirjoittaminen
title Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
title_full Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
title_fullStr Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
title_full_unstemmed Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
title_short Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
title_sort koherenssi 2 ja 3 luokan oppilaiden kirjoitelmissa
title_txtP Koherenssi 2. ja 3. luokan oppilaiden kirjoitelmissa
topic tuottava kirjoittaminen koherenssi kirjoitustaidon kehitys sukupuoli alakoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kirjoitustaito kirjoittaminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kirjoittaminen kirjoitustaidon kehitys kirjoitustaito koherenssi sukupuoli tuottava kirjoittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45168 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501281193
work_keys_str_mv AT marttilamaija koherenssi2ja3luokanoppilaidenkirjoitelmissa