Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli toisen ja kolmannen luokan oppilaiden tuottavan kirjoi-tustaidon tutkiminen kirjoitelmien koherenssin kautta. Tässä tutkimuksessa koherenssil-la tarkoitettiin kirjoitelman sisällöllistä laatua, jota mitattiin tekstin ymmärrettävyyden, loogisuuden ja koheesion avulla. Tutkimuksen aineisto koostui kuvasarjan pohjalta kirjoitetuista kirjoitelmista, joiden koherenssi arvioitiin asteikolla 1–5. Lisäksi tutkittiin sukupuolen, kirjoitelmien pituuden sekä luku- ja kirjoitustaidon yhteyttä kirjoitelmien koherenssiin.
Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat yh-teistyössä koulutien alussa). Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen paikkakunnan 2. ja 3. luokilta vuosien 2009 ja 2010 keväällä. Tutkimusaineisto koostui 1130 toisen luokan oppilaan kirjoitelmasta sekä 1193 kolmannen luokan oppilaan kirjoitelmasta.
Molemmilla luokilla tyttöjen kirjoitelmat olivat koherentimpia kuin poikien kirjoitel-mat. Toisen luokan koherenssiarvon todettiin olevan yhteydessä kolmannen luokan ko-herenssiarvoon. Sukupuolten välillä ei havaittu eroa kirjoitelmien koherenssin pysyvyy-dessä. Luku- ja oikeinkirjoitustaidon sekä kirjoitelman pituuden todettiin olevan yhteydessä kirjoitelmien koherenssiin. Tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia sukupuolten välisistä eroista kirjoittamisessa. Jatkossa olisikin tärkeää selvittää, mistä poikien heikompi suoriutuminen tuottavassa kirjoittamisessa johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa.
|