Kohti tulevaisuutta ja työelämää diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista

Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli oppilaanohjauksessa käytetään oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaide...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Öster, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45159
_version_ 1828193138662965248
author Öster, Katri
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Öster, Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Öster, Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Öster, Katri
datasource_str_mv jyx
description Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli oppilaanohjauksessa käytetään oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaiden käsityksiä ja mielikuvia ohjauksesta ja siinä käsiteltävistä teemoista. Syntyvillä mielikuvilla saattaa olla merkitystä myös oppilaan myöhemmille käsityksille ja odotuksille esimerkiksi ohjauksesta jatko-opinnoissa. Tämän tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millainen kuva oppilaanohjauksesta oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä syntyy. Aineistona tutkimuksessa on kolme tällä hetkellä käytössä olevaa ja viime vuosina julkaistua yläkoulun oppilaanohjauksen oppikirjaa: Futurix+, Oma suunta ja Valmentaja. Valitsin menetelmäksi tutkimuskysymykseni ratkaisemiseksi diskurssianalyysin. Olin kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia funktioita esiin nostetuilla diskursseilla on sekä siitä, millaisia subjektipositioita ne tuottavat. Tarkastelin siis sitä, millaisena oppilaanohjaus ja sen tavoitteet näyttäytyvät ja millaisen kuvan oppikirjat antavat oppilaanohjaukseen tavalla tai toisella liittyvistä teemoista. Lisäksi pyrin tekemään näkyväksi niitä asemia, joihin oppikirjojen diskurssit asettavat lukijaa tai tekstin kohdetta. Tutkimuksen perusteella oppilaanohjausta käsitellään oppikirjoissa neljän vahvan diskurssin kautta, jotka olen nimennyt seuraavasti: yksilöllisyyden diskurssi, aktiivisen ja vastuuntuntoisen valitsijan diskurssi, tulevaisuusdiskurssi ja työelämädiskurssi. Diskurssien seurauksena oppilaanohjaus näyttäytyy lähinnä ura- ja ammatinvalinnanohjauksena. Lukijakseen oppikirjat asemoivat terveen, suomalaisen nuoren, joka menestyy koulussa kohtalaisesti. Oppikirjojen ote on voimakkaasti sosiaalistava. Ainoa tapa tulla hyväksyttäväksi osaksi yhteiskuntaa on kulkea jatkoopintojen kautta työelämään. Yksilön vastuulle jää valita oikein paikkansa suhteessa tulevaisuuden työelämään sekä omiin kykyihinsä ja taipumuksiinsa. Menestyminen koulussa, jatko-opinnoissa ja työssä on kiinni yksilön omasta halusta ja valmiudesta ponnistella kohti omia tavoitteita.
first_indexed 2024-09-11T08:49:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00d6ster, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-27T13:25:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-27T13:25:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45159", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yl\u00e4koulussa oppilaanohjaus on l\u00e4sn\u00e4 oppilaan arjessa kaikkein selvimmin\r\nlukuj\u00e4rjestyksess\u00e4 olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee\r\noppilaalle siis hyvin pitk\u00e4lti oppituntien perusteella. Mik\u00e4li oppilaanohjauksessa\r\nk\u00e4ytet\u00e4\u00e4n oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja\r\nmielikuvia ohjauksesta ja siin\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4vist\u00e4 teemoista. Syntyvill\u00e4 mielikuvilla saattaa\r\nolla merkityst\u00e4 my\u00f6s oppilaan my\u00f6hemmille k\u00e4sityksille ja odotuksille esimerkiksi\r\nohjauksesta jatko-opinnoissa.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielmani tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millainen kuva oppilaanohjauksesta\r\noppilaanohjauksen oppikirjojen v\u00e4lityksell\u00e4 syntyy. Aineistona tutkimuksessa on kolme\r\nt\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevaa ja viime vuosina julkaistua yl\u00e4koulun oppilaanohjauksen\r\noppikirjaa: Futurix+, Oma suunta ja Valmentaja.\r\nValitsin menetelm\u00e4ksi tutkimuskysymykseni ratkaisemiseksi diskurssianalyysin. Olin\r\nkiinnostunut erityisesti siit\u00e4, millaisia funktioita esiin nostetuilla diskursseilla on sek\u00e4\r\nsiit\u00e4, millaisia subjektipositioita ne tuottavat. Tarkastelin siis sit\u00e4, millaisena\r\noppilaanohjaus ja sen tavoitteet n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t ja millaisen kuvan oppikirjat antavat\r\noppilaanohjaukseen tavalla tai toisella liittyvist\u00e4 teemoista. Lis\u00e4ksi pyrin tekem\u00e4\u00e4n\r\nn\u00e4kyv\u00e4ksi niit\u00e4 asemia, joihin oppikirjojen diskurssit asettavat lukijaa tai tekstin\r\nkohdetta.\r\nTutkimuksen perusteella oppilaanohjausta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n oppikirjoissa nelj\u00e4n vahvan\r\ndiskurssin kautta, jotka olen nimennyt seuraavasti: yksil\u00f6llisyyden diskurssi, aktiivisen\r\nja vastuuntuntoisen valitsijan diskurssi, tulevaisuusdiskurssi ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4diskurssi.\r\nDiskurssien seurauksena oppilaanohjaus n\u00e4ytt\u00e4ytyy l\u00e4hinn\u00e4 ura- ja\r\nammatinvalinnanohjauksena. Lukijakseen oppikirjat asemoivat terveen, suomalaisen\r\nnuoren, joka menestyy koulussa kohtalaisesti. Oppikirjojen ote on voimakkaasti\r\nsosiaalistava. Ainoa tapa tulla hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4ksi osaksi yhteiskuntaa on kulkea jatkoopintojen\r\nkautta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Yksil\u00f6n vastuulle j\u00e4\u00e4 valita oikein paikkansa suhteessa\r\ntulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 omiin kykyihins\u00e4 ja taipumuksiinsa. Menestyminen\r\nkoulussa, jatko-opinnoissa ja ty\u00f6ss\u00e4 on kiinni yksil\u00f6n omasta halusta ja valmiudesta\r\nponnistella kohti omia tavoitteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-01-27 13:25:50.481714. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-27T13:25:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501271181.pdf: 238649 bytes, checksum: dd3d94e78bd9fad23b657502c28ab192 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-27T13:25:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501271181.pdf: 238649 bytes, checksum: dd3d94e78bd9fad23b657502c28ab192 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti tulevaisuutta ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501271181", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-27T13:25:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45159
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:51Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13c4298a-c122-4ea1-b08f-f6051ece02b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501271181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Öster, Katri Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista ohjaus oppilaanohjaus peruskoulu yläkoulu oppikirjat diskurssianalyysi diskurssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_alt Diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_full Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_fullStr Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_full_unstemmed Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_short Kohti tulevaisuutta ja työelämää
title_sort kohti tulevaisuutta ja työelämää diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_sub diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
title_txtP Kohti tulevaisuutta ja työelämää : diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista
topic ohjaus oppilaanohjaus peruskoulu yläkoulu oppikirjat diskurssianalyysi diskurssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education diskurssi diskurssianalyysi ohjaus oppikirjat oppilaanohjaus peruskoulu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45159 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501271181
work_keys_str_mv AT österkatri kohtitulevaisuuttajatyöelämäädiskurssianalyyttinentutkimusoppilaanohjauksenoppikirjoi