Kohti tulevaisuutta ja työelämää diskurssianalyyttinen tutkimus oppilaanohjauksen oppikirjoista

Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli oppilaanohjauksessa käytetään oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaide...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Öster, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45159
Description
Summary:Yläkoulussa oppilaanohjaus on läsnä oppilaan arjessa kaikkein selvimmin lukujärjestyksessä olevana oppiaineena. Kuva oppilaanohjauksesta rakentunee oppilaalle siis hyvin pitkälti oppituntien perusteella. Mikäli oppilaanohjauksessa käytetään oppikirjaa, se on vahvasti mukana rakentamassa oppilaiden käsityksiä ja mielikuvia ohjauksesta ja siinä käsiteltävistä teemoista. Syntyvillä mielikuvilla saattaa olla merkitystä myös oppilaan myöhemmille käsityksille ja odotuksille esimerkiksi ohjauksesta jatko-opinnoissa. Tämän tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millainen kuva oppilaanohjauksesta oppilaanohjauksen oppikirjojen välityksellä syntyy. Aineistona tutkimuksessa on kolme tällä hetkellä käytössä olevaa ja viime vuosina julkaistua yläkoulun oppilaanohjauksen oppikirjaa: Futurix+, Oma suunta ja Valmentaja. Valitsin menetelmäksi tutkimuskysymykseni ratkaisemiseksi diskurssianalyysin. Olin kiinnostunut erityisesti siitä, millaisia funktioita esiin nostetuilla diskursseilla on sekä siitä, millaisia subjektipositioita ne tuottavat. Tarkastelin siis sitä, millaisena oppilaanohjaus ja sen tavoitteet näyttäytyvät ja millaisen kuvan oppikirjat antavat oppilaanohjaukseen tavalla tai toisella liittyvistä teemoista. Lisäksi pyrin tekemään näkyväksi niitä asemia, joihin oppikirjojen diskurssit asettavat lukijaa tai tekstin kohdetta. Tutkimuksen perusteella oppilaanohjausta käsitellään oppikirjoissa neljän vahvan diskurssin kautta, jotka olen nimennyt seuraavasti: yksilöllisyyden diskurssi, aktiivisen ja vastuuntuntoisen valitsijan diskurssi, tulevaisuusdiskurssi ja työelämädiskurssi. Diskurssien seurauksena oppilaanohjaus näyttäytyy lähinnä ura- ja ammatinvalinnanohjauksena. Lukijakseen oppikirjat asemoivat terveen, suomalaisen nuoren, joka menestyy koulussa kohtalaisesti. Oppikirjojen ote on voimakkaasti sosiaalistava. Ainoa tapa tulla hyväksyttäväksi osaksi yhteiskuntaa on kulkea jatkoopintojen kautta työelämään. Yksilön vastuulle jää valita oikein paikkansa suhteessa tulevaisuuden työelämään sekä omiin kykyihinsä ja taipumuksiinsa. Menestyminen koulussa, jatko-opinnoissa ja työssä on kiinni yksilön omasta halusta ja valmiudesta ponnistella kohti omia tavoitteita.