The games people play learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games

Tämä tutkielma käsittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sekä Suomessa että muualla Euroopassa, kielen ja sanaston omaksumiseen ja oppimiseen sekä lopuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teittinen, Taija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45156
_version_ 1826225804787318784
author Teittinen, Taija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Teittinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Teittinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Teittinen, Taija
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sekä Suomessa että muualla Euroopassa, kielen ja sanaston omaksumiseen ja oppimiseen sekä lopuksi pelaamisen hyötyihin. Aineistonkeräys pelaamistottumuksista sekä pelaamisen kautta omaksutusta sanastosta suoritettiin kyselyn avulla 13 kahdeksasluokkalaiselta oppilaalta. Saatu aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti. Useat tutkimukset ovat todenneet sanaston olevan yksi kielen osa-alueista, joita videopelien kautta opitaan. Siitä, millaista sanastoa videopelit opettavat, ei tutkimustietoa kuitenkaan juuri ole. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että oppilaat kokivat omaksuneensa videopelien kautta ensisijaisesti substantiiveja ja verbejä. Ryhmän keskuudessa pelatuimmiksi genreiksi, joiden kautta sanastoa opittiin, nousivat toiminta- ja mobiilipelit. Miespuoliset osallistujat tunsivat omaksuneensa pelaamisen kautta merkittävämmän määrän sanastoa kuin naispuoliset osallistujat. Kaikki osallistujat kokivat oppineensa sanastoa videopelaamisen kautta, ja 12 osallistujaa koki pelaamisen kautta omaksutun sanaston vaikuttaneen positiivisesti englannin kielen kouluarvosanaan. Johtuen otoksen samankaltaisista englannin arvosanoista yhteyttä korkean englannin kielen arvosanan ja koetun pelaamisen kautta omaksutun sanaston välillä ei kuitenkaan voitu todeta. Tutkimuksessa todetaan videopelaamisen vaikuttavan sanastonoppimiseen ja sen kautta englannin kielen arvosanaan. Tutkimustulos ei kuitenkaan ole laajalti yleistettävissä pienen otoskoon vuoksi.
first_indexed 2015-01-26T21:00:52Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Teittinen, Taija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-26T17:30:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-26T17:30:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45156", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sek\u00e4 Suomessa ett\u00e4 muualla Euroopassa, kielen ja sanaston omaksumiseen ja oppimiseen sek\u00e4 lopuksi pelaamisen hy\u00f6tyihin. Aineistonker\u00e4ys pelaamistottumuksista sek\u00e4 pelaamisen kautta omaksutusta sanastosta suoritettiin kyselyn avulla 13 kahdeksasluokkalaiselta oppilaalta. Saatu aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti ja aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\n\r\nUseat tutkimukset ovat todenneet sanaston olevan yksi kielen osa-alueista, joita videopelien kautta opitaan. Siit\u00e4, millaista sanastoa videopelit opettavat, ei tutkimustietoa kuitenkaan juuri ole. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 oppilaat kokivat omaksuneensa videopelien kautta ensisijaisesti substantiiveja ja verbej\u00e4. Ryhm\u00e4n keskuudessa pelatuimmiksi genreiksi, joiden kautta sanastoa opittiin, nousivat toiminta- ja mobiilipelit. Miespuoliset osallistujat tunsivat omaksuneensa pelaamisen kautta merkitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4n sanastoa kuin naispuoliset osallistujat. Kaikki osallistujat kokivat oppineensa sanastoa videopelaamisen kautta, ja 12 osallistujaa koki pelaamisen kautta omaksutun sanaston vaikuttaneen positiivisesti englannin kielen kouluarvosanaan. Johtuen otoksen samankaltaisista englannin arvosanoista yhteytt\u00e4 korkean englannin kielen arvosanan ja koetun pelaamisen kautta omaksutun sanaston v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan voitu todeta. \r\n\r\nTutkimuksessa todetaan videopelaamisen vaikuttavan sanastonoppimiseen ja sen kautta englannin kielen arvosanaan. Tutkimustulos ei kuitenkaan ole laajalti yleistett\u00e4viss\u00e4 pienen otoskoon vuoksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taija Teittinen (tamateit) on 2015-01-26 17:30:16.127401. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-26T17:30:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501261179.pdf: 162271 bytes, checksum: 061b4212adb260808d4ae52f9d5e1ae7 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: c76815972e7a2ce5e222fafbd4ff1500 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-26T17:30:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501261179.pdf: 162271 bytes, checksum: 061b4212adb260808d4ae52f9d5e1ae7 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: c76815972e7a2ce5e222fafbd4ff1500 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501261179", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-26T17:30:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45156
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ecc41c97-da6f-447a-9a2b-bfd8b85ec4fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501261179.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Teittinen, Taija The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games vocabulary acquisition video games English Englannin kieli
title The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
title_full The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
title_fullStr The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
title_full_unstemmed The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
title_short The games people play
title_sort games people play learners perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
title_sub learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
title_txtP The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
topic vocabulary acquisition video games English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English video games vocabulary acquisition
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501261179
work_keys_str_mv AT teittinentaija gamespeopleplaylearnersperceptionsofvocabularyacquisitionviaplayingvideogames AT teittinentaija thegamespeopleplaylearnersperceptionsofvocabularyacquisitionviaplayingvideogames