The games people play learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games

Tämä tutkielma käsittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sekä Suomessa että muualla Euroopassa, kielen ja sanaston omaksumiseen ja oppimiseen sekä lopuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Teittinen, Taija
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45156
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkielma käsittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sekä Suomessa että muualla Euroopassa, kielen ja sanaston omaksumiseen ja oppimiseen sekä lopuksi pelaamisen hyötyihin. Aineistonkeräys pelaamistottumuksista sekä pelaamisen kautta omaksutusta sanastosta suoritettiin kyselyn avulla 13 kahdeksasluokkalaiselta oppilaalta. Saatu aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti. Useat tutkimukset ovat todenneet sanaston olevan yksi kielen osa-alueista, joita videopelien kautta opitaan. Siitä, millaista sanastoa videopelit opettavat, ei tutkimustietoa kuitenkaan juuri ole. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että oppilaat kokivat omaksuneensa videopelien kautta ensisijaisesti substantiiveja ja verbejä. Ryhmän keskuudessa pelatuimmiksi genreiksi, joiden kautta sanastoa opittiin, nousivat toiminta- ja mobiilipelit. Miespuoliset osallistujat tunsivat omaksuneensa pelaamisen kautta merkittävämmän määrän sanastoa kuin naispuoliset osallistujat. Kaikki osallistujat kokivat oppineensa sanastoa videopelaamisen kautta, ja 12 osallistujaa koki pelaamisen kautta omaksutun sanaston vaikuttaneen positiivisesti englannin kielen kouluarvosanaan. Johtuen otoksen samankaltaisista englannin arvosanoista yhteyttä korkean englannin kielen arvosanan ja koetun pelaamisen kautta omaksutun sanaston välillä ei kuitenkaan voitu todeta. Tutkimuksessa todetaan videopelaamisen vaikuttavan sanastonoppimiseen ja sen kautta englannin kielen arvosanaan. Tutkimustulos ei kuitenkaan ole laajalti yleistettävissä pienen otoskoon vuoksi.