"Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta

Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä. Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskela, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45154
_version_ 1826225674611851264
author Koskela, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskela, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskela, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskela, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä. Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta erityislastentarhanopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityislastentarhanopettajat pitivät inklusiivista pienryhmätoimintaa merkityksellisenä sekä lapsille että kasvattajille. Lisäksi inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liitettiin yhteisöllisiä merkityksiä. Laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytykset olivat erityislastentarhanopettajien käsitysten mukaan toiminnan päämäärätietoisuus, mietityt tila- ja ryhmäratkaisut, ammatillisuus sekä muunneltavuus. Inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvät pulmatekijät jakautuivat erityislastentarhanopettajien käsityksissä kasvattajiin liittyviin huolenaiheisiin, resursseihin liittyviin pulmiin sekä toiminnallisiin haasteisiin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:24Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-26T07:04:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-26T07:04:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisen pienryhm\u00e4toiminnan merkityksest\u00e4, laadukkaan inklusiivisen pienryhm\u00e4toiminnan edellytyksist\u00e4 sek\u00e4 inklusiiviseen pienryhm\u00e4toimintaan liittyvist\u00e4 pulmatekij\u00f6ist\u00e4.\nTutkimus oli laadullinen ja aineistol\u00e4ht\u00f6inen. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta erityislastentarhanopettajaa. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 erityislastentarhanopettajat pitiv\u00e4t inklusiivista pienryhm\u00e4toimintaa merkityksellisen\u00e4 sek\u00e4 lapsille ett\u00e4 kasvattajille. Lis\u00e4ksi inklusiiviseen pienryhm\u00e4toimintaan liitettiin yhteis\u00f6llisi\u00e4 merkityksi\u00e4. Laadukkaan inklusiivisen pienryhm\u00e4toiminnan edellytykset olivat erityislastentarhanopettajien k\u00e4sitysten mukaan toiminnan p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisuus, mietityt tila- ja ryhm\u00e4ratkaisut, ammatillisuus sek\u00e4 muunneltavuus. Inklusiiviseen pienryhm\u00e4toimintaan liittyv\u00e4t pulmatekij\u00e4t jakautuivat erityislastentarhanopettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 kasvattajiin liittyviin huolenaiheisiin, resursseihin liittyviin pulmiin sek\u00e4 toiminnallisiin haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-01-26 07:04:58.972594. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-26T07:04:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501261175.pdf: 622680 bytes, checksum: 865aa0444884c5c7c19e5574870109d4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-26T07:04:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501261175.pdf: 622680 bytes, checksum: 865aa0444884c5c7c19e5574870109d4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen pienryhm\u00e4toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomeneografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Pit\u00e4\u00e4 uskaltaa tehd\u00e4 eri lasten kohdalla eri tavalla \" : erityislastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisesta pienryhm\u00e4toiminnasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Erityislastentarhanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisesta pienryhm\u00e4toiminnasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501261175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-26T07:05:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45154
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Johanna "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta inklusiivinen pienryhmätoiminta varhaiserityiskasvatus fenomeneografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 erityiskasvatus varhaiskasvatus lastentarhanopettajat ryhmätoiminta päiväkodit
title "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_alt Erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_full "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_fullStr "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_full_unstemmed "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_short "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla "
title_sort pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_sub erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
title_txtP "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta
topic inklusiivinen pienryhmätoiminta varhaiserityiskasvatus fenomeneografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 erityiskasvatus varhaiskasvatus lastentarhanopettajat ryhmätoiminta päiväkodit
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education erityiskasvatus fenomeneografia inklusiivinen pienryhmätoiminta lastentarhanopettajat päiväkodit ryhmätoiminta varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45154 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501261175
work_keys_str_mv AT koskelajohanna pitääuskaltaatehdäerilastenkohdallaeritavallaerityislastentarhanopettajienkäsityk