Teacher's oral feedback in a CLIL classroom

Luokkahuonetta on tutkittu monesta eri näkökulmasta, ja myös opettajan palautetta on tarkasteltu eri perspektiiveistä. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu melko vähän, ja tämä tutkielma tuo lisää tietoa kyseisestä aiheesta. Se keskittyy tarkastelemaan CLIL- luokkahuonetta, joka tuo oman näkök...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pirhonen, Noora
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45152
_version_ 1826225810885836800
author Pirhonen, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pirhonen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pirhonen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pirhonen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Luokkahuonetta on tutkittu monesta eri näkökulmasta, ja myös opettajan palautetta on tarkasteltu eri perspektiiveistä. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu melko vähän, ja tämä tutkielma tuo lisää tietoa kyseisestä aiheesta. Se keskittyy tarkastelemaan CLIL- luokkahuonetta, joka tuo oman näkökulmansa suullisen palautteen tutkimiseen. Aineisto koostuu kahdesta nauhoitetusta tunnista yläkoulun kahdeksannella luokalla. Lisäksi nauhoituksista tehtiin litteraatit, joita hyödynnettiin tutkimuksessa. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon suullista palautetta CLIL- luokkahuoneessa käytetään, sekä kuinka erilaiset suulliset palautteet voisi jaotella kategorioihin. Tutkimuksessa selvisi, että eniten tunnilla annettiin arvioivaa palautetta, joka koostuu joko hyväksyvästä tai paheksuvasta suullisesta palautteesta. Suurin osa tästä arvioivasta palautteesta oli positiivista, mikä viittaa siihen että opettajat pyrkivät palautetta antaessaan motivoimaan oppilaitaan. Toiseksi suurin palauteosio koostui ”muusta” palautteesta, joka pitää sisällään työrauhaongelmiin puuttumisen sekä opettajan yleisen palautteen koko luokalle. On huomattava, että kaikki suullinen palaute ei siis aina liity tehtävän läpi käymiseen, vaan opettaja voi antaa palautetta esimerkiksi pitääkseen yllä hyvää ryhmähenkeä ja estääkseen häiriötekijöiden syntymisen tai jatkumisen. Viimeisin palautekategoria pitää sisällään kuvailevan palautteen, jolla tarkoitetaan oppilaan vastauksen korjaamista ja oikean vastauksen perustelua. Oli yllättävää, että kuvailevaa palautetta oli vähiten, sillä opettajan ajatellaan johtavan tunnin kulkua ja yksi siihen kuuluvista tehtävistä on vastausten korjaaminen ja tarkempi tieto. Kahden opetustunnin materiaali on hyvin suppea, eikä tutkimustuloksia voi yleistää. Saadaksemme yleistettävämpiä tuloksia tarvitsemme lisää tutkimusta aiheesta, ja isomman aineiston, jota tutkia.
first_indexed 2015-01-24T21:00:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirhonen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-24T20:07:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-24T20:07:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45152", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luokkahuonetta on tutkittu monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja my\u00f6s opettajan palautetta on tarkasteltu eri perspektiiveist\u00e4. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n, ja t\u00e4m\u00e4 tutkielma tuo lis\u00e4\u00e4 tietoa kyseisest\u00e4 aiheesta. Se keskittyy tarkastelemaan CLIL- luokkahuonetta, joka tuo oman n\u00e4k\u00f6kulmansa suullisen palautteen tutkimiseen.\r\n\r\nAineisto koostuu kahdesta nauhoitetusta tunnista yl\u00e4koulun kahdeksannella luokalla. Lis\u00e4ksi nauhoituksista tehtiin litteraatit, joita hy\u00f6dynnettiin tutkimuksessa. Ty\u00f6n tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon suullista palautetta CLIL- luokkahuoneessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 kuinka erilaiset suulliset palautteet voisi jaotella kategorioihin. \r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 eniten tunnilla annettiin arvioivaa palautetta, joka koostuu joko hyv\u00e4ksyv\u00e4st\u00e4 tai paheksuvasta suullisesta palautteesta. Suurin osa t\u00e4st\u00e4 arvioivasta palautteesta oli positiivista, mik\u00e4 viittaa siihen ett\u00e4 opettajat pyrkiv\u00e4t palautetta antaessaan motivoimaan oppilaitaan. Toiseksi suurin palauteosio koostui \u201dmuusta\u201d palautteesta, joka pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n ty\u00f6rauhaongelmiin puuttumisen sek\u00e4 opettajan yleisen palautteen koko luokalle. On huomattava, ett\u00e4 kaikki suullinen palaute ei siis aina liity teht\u00e4v\u00e4n l\u00e4pi k\u00e4ymiseen, vaan opettaja voi antaa palautetta esimerkiksi pit\u00e4\u00e4kseen yll\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4henke\u00e4 ja est\u00e4\u00e4kseen h\u00e4iri\u00f6tekij\u00f6iden syntymisen tai jatkumisen. Viimeisin palautekategoria pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kuvailevan palautteen, jolla tarkoitetaan oppilaan vastauksen korjaamista ja oikean vastauksen perustelua. Oli yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kuvailevaa palautetta oli v\u00e4hiten, sill\u00e4 opettajan ajatellaan johtavan tunnin kulkua ja yksi siihen kuuluvista teht\u00e4vist\u00e4 on vastausten korjaaminen ja tarkempi tieto. \r\n\r\nKahden opetustunnin materiaali on hyvin suppea, eik\u00e4 tutkimustuloksia voi yleist\u00e4\u00e4. Saadaksemme yleistett\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 tuloksia tarvitsemme lis\u00e4\u00e4 tutkimusta aiheesta, ja isomman aineiston, jota tutkia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Noora Pirhonen (nopapirh) on 2015-01-24 20:07:34.871349. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-24T20:07:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501241173.docx: 77369 bytes, checksum: 7943e2ad8c6cbeefbc2628fe39be26d5 (MD5)\r\nlicense.html: 4789 bytes, checksum: 64804339f15537bb1e53a0bd21a37892 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-24T20:07:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501241173.docx: 77369 bytes, checksum: 7943e2ad8c6cbeefbc2628fe39be26d5 (MD5)\r\nlicense.html: 4789 bytes, checksum: 64804339f15537bb1e53a0bd21a37892 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classroom", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "evaluative feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teacher's oral feedback in a CLIL classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501241173", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-24T20:07:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45152
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7d7a966-465d-4430-aa64-7d5ca6061626\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201501241173.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirhonen, Noora Teacher's oral feedback in a CLIL classroom classroom feedback oral feedback evaluative feedback CLIL English Englannin kieli
title Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
title_full Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
title_fullStr Teacher's oral feedback in a CLIL classroom Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
title_full_unstemmed Teacher's oral feedback in a CLIL classroom Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
title_short Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
title_sort teacher s oral feedback in a clil classroom
title_txtP Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
topic classroom feedback oral feedback evaluative feedback CLIL English Englannin kieli
topic_facet CLIL Englannin kieli English classroom evaluative feedback feedback oral feedback
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45152 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501241173
work_keys_str_mv AT pirhonennoora teachersoralfeedbackinaclilclassroom