"Jokainen elämä on tärkeä" kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa

Tässä pro gradu tutkielmassa selvitettiin suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa perinnöllistä IOSCA-tautia sairastavan lapsen ja nuoren soveltavaa liikuntaa valtion erityiskoulun arjessa. Tämän peruskartoituksen liikunnasta sysäsi käyntiin tutkimustiedon puute IOSCAan liittyvästä liikunnasta. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uosukainen, Lea Kaarina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45116
_version_ 1828193110273818624
author Uosukainen, Lea Kaarina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uosukainen, Lea Kaarina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uosukainen, Lea Kaarina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uosukainen, Lea Kaarina
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu tutkielmassa selvitettiin suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa perinnöllistä IOSCA-tautia sairastavan lapsen ja nuoren soveltavaa liikuntaa valtion erityiskoulun arjessa. Tämän peruskartoituksen liikunnasta sysäsi käyntiin tutkimustiedon puute IOSCAan liittyvästä liikunnasta. Tutkimukseen osallistunut lapsi sairasti peittyvästi periytyvää hermostoperäistä aivosairautta. Tähän laadulliseen toimintatutkimukseen osallistui soveltavan liikunnan ryhmästä IOSCA oppilas koko varsinaisen peruskouluaikansa 1993 - 2003. Koko tämän ajan toimin soveltavan liikunnan opettajana ja osallistuvana tutkijana kyseisessä ryhmässä. Etnografina osallistuin omakohtaisesti soveltavaan liikuntaan, havainnoin tutkimuskohdetta ja ympäristöä, jossa toimin. Tutkimusprosessissa lähdin liikkeelle empiirisistä havainnoistani (esim. runsaista kenttämuistiinpanoista, kirjallisista dokumenteista, litteroiduista haastatteluista ja keskusteluista). Poimin niistä IOSCA-lapsen kouluvuosilta kuvaukset soveltavan liikunnan käytännöistä, ja tulkitsin niitä auki kirjoittaessani hermeneuttiseksi kertomukseksi teemoihin ”Liiku leikkien”, ”Liiku oppien” ja ”Liiku kuntoutuen” hiljaisen tietoni, koulutukseni ja kokemusteni perusteella. Asiantuntijoiden haastatteluista poimin perustutkimukseen mielestäni kiinteästi liittyvää aineistoa IOSCAsta: viittomakielen merkitys kommunikaatiossa, fysioterapia kehon fyysisten toimintojen ylläpitämisessä ja apuvälineiden välttämättömyys taudin edetessä. Välttämätön, vaan ei vähäisin, oli lupa tutkimuksen tekoon ja tiedot äidiltä lapsen kehityksestä ja vastuulääkäriltä lapsen hoidoista. Kohdekoulussa moniammatillinen työryhmä ponnisteli tiiviisti IOSCA-lapsen ja nuoren liikkumisen, liikunnan ja fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi, jotta ”hänelle voitaisiin järjestää kouluaikana sisältörikas, elämisen arvoinen elämä, vaikka tämä IOSCA -tauti eteneekin kuin juna. Tärkeää oli ilon ja virkistyksen sekä rikkaiden elämän kokemusten tuottaminen ja ainutkertaisen elämän arvokkuus.”
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uosukainen, Lea Kaarina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-19T09:35:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-19T09:35:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1464859", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45116", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu tutkielmassa selvitettiin suomalaiseen tautiperim\u00e4\u00e4n kuuluvaa perinn\u00f6llist\u00e4\r\nIOSCA-tautia sairastavan lapsen ja nuoren soveltavaa liikuntaa valtion erityiskoulun arjessa.\r\nT\u00e4m\u00e4n peruskartoituksen liikunnasta sys\u00e4si k\u00e4yntiin tutkimustiedon puute IOSCAan\r\nliittyv\u00e4st\u00e4 liikunnasta. Tutkimukseen osallistunut lapsi sairasti peittyv\u00e4sti periytyv\u00e4\u00e4\r\nhermostoper\u00e4ist\u00e4 aivosairautta.\r\nT\u00e4h\u00e4n laadulliseen toimintatutkimukseen osallistui soveltavan liikunnan ryhm\u00e4st\u00e4 IOSCA\r\noppilas koko varsinaisen peruskouluaikansa 1993 - 2003. Koko t\u00e4m\u00e4n ajan toimin soveltavan\r\nliikunnan opettajana ja osallistuvana tutkijana kyseisess\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4. Etnografina osallistuin\r\nomakohtaisesti soveltavaan liikuntaan, havainnoin tutkimuskohdetta ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, jossa\r\ntoimin. Tutkimusprosessissa l\u00e4hdin liikkeelle empiirisist\u00e4 havainnoistani (esim. runsaista\r\nkentt\u00e4muistiinpanoista, kirjallisista dokumenteista, litteroiduista haastatteluista ja\r\nkeskusteluista). Poimin niist\u00e4 IOSCA-lapsen kouluvuosilta kuvaukset soveltavan liikunnan\r\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4, ja tulkitsin niit\u00e4 auki kirjoittaessani hermeneuttiseksi kertomukseksi teemoihin\r\n\u201dLiiku leikkien\u201d, \u201dLiiku oppien\u201d ja \u201dLiiku kuntoutuen\u201d hiljaisen tietoni, koulutukseni ja\r\nkokemusteni perusteella.\r\nAsiantuntijoiden haastatteluista poimin perustutkimukseen mielest\u00e4ni kiinte\u00e4sti liittyv\u00e4\u00e4\r\naineistoa IOSCAsta: viittomakielen merkitys kommunikaatiossa, fysioterapia kehon fyysisten\r\ntoimintojen yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4 ja apuv\u00e4lineiden v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys taudin edetess\u00e4. V\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n,\r\nvaan ei v\u00e4h\u00e4isin, oli lupa tutkimuksen tekoon ja tiedot \u00e4idilt\u00e4 lapsen kehityksest\u00e4 ja\r\nvastuul\u00e4\u00e4k\u00e4rilt\u00e4 lapsen hoidoista. Kohdekoulussa moniammatillinen ty\u00f6ryhm\u00e4 ponnisteli\r\ntiiviisti IOSCA-lapsen ja nuoren liikkumisen, liikunnan ja fyysisen toimintakyvyn\r\nyll\u00e4pit\u00e4miseksi, jotta\r\n\u201dh\u00e4nelle voitaisiin j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 kouluaikana sis\u00e4lt\u00f6rikas, el\u00e4misen arvoinen\r\nel\u00e4m\u00e4, vaikka t\u00e4m\u00e4 IOSCA -tauti eteneekin kuin juna. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 oli ilon ja\r\nvirkistyksen sek\u00e4 rikkaiden el\u00e4m\u00e4n kokemusten tuottaminen ja\r\nainutkertaisen el\u00e4m\u00e4n arvokkuus.\u201d", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-01-19 09:35:52.977957. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-19T09:35:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501191137.pdf: 4671212 bytes, checksum: c8863f298f1a47e475c1c5ddc8179f1c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-19T09:35:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501191137.pdf: 4671212 bytes, checksum: c8863f298f1a47e475c1c5ddc8179f1c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (129 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IOSCA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soveltava liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hermeneuttinen kerronta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jokainen el\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501191137", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-19T09:35:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "IOSCA-tauti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45116
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:33Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uosukainen, Lea Kaarina "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa IOSCA soveltava liikunta hermeneuttinen kerronta etnografia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Etnografia 502 IOSCA-tauti erityisliikunta koululiikunta lapset erityiskoulut
title "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_alt kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_full "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_fullStr "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_full_unstemmed "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_short "Jokainen elämä on tärkeä"
title_sort jokainen elämä on tärkeä kohtaamisia iosca lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_sub kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
title_txtP "Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
topic IOSCA soveltava liikunta hermeneuttinen kerronta etnografia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Etnografia 502 IOSCA-tauti erityisliikunta koululiikunta lapset erityiskoulut
topic_facet 502 Etnografia IOSCA IOSCA-tauti Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education erityiskoulut erityisliikunta etnografia hermeneuttinen kerronta koululiikunta lapset soveltava liikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501191137
work_keys_str_mv AT uosukainenleakaarina jokainenelämäontärkeäkohtaamisiaioscalapsenjanuorenliikunnantarpeidenohjaam