Uttalsundervisning, behöver man den?

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia ääntämisen tärkeydestä yhtenä kielitaidon osa-alueena sekä ääntämisen opetuksen hyödyllisyydestä. Lisäksi halusin selvittää millaiset ääntämisen opetuksen opetusmetodit opiskelijat ovat kokeneet hyödyllisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkonen, Anna-Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45107
_version_ 1826225804786270208
author Kokkonen, Anna-Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokkonen, Anna-Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokkonen, Anna-Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokkonen, Anna-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia ääntämisen tärkeydestä yhtenä kielitaidon osa-alueena sekä ääntämisen opetuksen hyödyllisyydestä. Lisäksi halusin selvittää millaiset ääntämisen opetuksen opetusmetodit opiskelijat ovat kokeneet hyödyllisiksi ja mitkä ääntämisen osa-alueet opiskelijat ovat kokeneet vaikeiksi. Valitsin tutkimusmetodikseni henkilöhaastattelun, joihin osallistui yhteensä viisi haastateltavaa. Haastateltavat olivat yliopiston ruotsin pääaineopiskelijoita ja heillä on taustallaan myös ruotsin kieliharjoittelu. Haastattelut taltioitiin nauhurilla ja litteroitiin työstämistä varten. Haastateltavat saivat tutustua haastattelukysymyksiin etukäteen ja heille annettiin lisäksi tutustuttavakseen yliopiston kielten laitoksen tarjoamien ääntämistä käsittelevien kurssien kurssikuvaukset, jotka on poimittu kielten laitoksen opetussuunnitelmista 2009–2012 ja 2012–2015. Kurssikuvausten ja haastattelukysymysten tarkoituksena oli, että haastateltavat saisivat tutustua aiheeseen ja palauttaa mieliinsä asioita ennen haastattelun alkamista. Tärkeimpinä tuloksina tutkimuksestani sain, että yliopisto-opiskelijat pitävät ääntämistä jokseenkin tärkeänä tai tärkeänä kielitaidon osa-alueena ja että he kokevat ääntämisen opetuksen hyödyttäneen heidän ääntämisen oppimistaan. Ääntämisen teorian opiskelu jakoi mielipiteet kahtia: haastatteluvastauksista kävi ilmi, että teoriatieto koetaan hyödylliseksi ja oppimista helpottavaksi, mutta myös turhauttavaksi ja jopa oppimista vaikeuttavaksi. Haastatteluvastauksista kävi myös ilmi opettajan merkittävä rooli ääntämisen oppimisessa.
first_indexed 2015-01-18T21:00:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Anna-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-18T16:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-18T16:38:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen t\u00e4rkeydest\u00e4 yhten\u00e4 kielitaidon osa-alueena sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen hy\u00f6dyllisyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi halusin selvitt\u00e4\u00e4 millaiset \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen opetusmetodit opiskelijat ovat kokeneet hy\u00f6dyllisiksi ja mitk\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osa-alueet opiskelijat ovat kokeneet vaikeiksi.\nValitsin tutkimusmetodikseni henkil\u00f6haastattelun, joihin osallistui yhteens\u00e4 viisi haastateltavaa. Haastateltavat olivat yliopiston ruotsin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoita ja heill\u00e4 on taustallaan my\u00f6s ruotsin kieliharjoittelu. Haastattelut taltioitiin nauhurilla ja litteroitiin ty\u00f6st\u00e4mist\u00e4 varten. Haastateltavat saivat tutustua haastattelukysymyksiin etuk\u00e4teen ja heille annettiin lis\u00e4ksi tutustuttavakseen yliopiston kielten laitoksen tarjoamien \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 k\u00e4sittelevien kurssien kurssikuvaukset, jotka on poimittu kielten laitoksen opetussuunnitelmista 2009\u20132012 ja 2012\u20132015. Kurssikuvausten ja haastattelukysymysten tarkoituksena oli, ett\u00e4 haastateltavat saisivat tutustua aiheeseen ja palauttaa mieliins\u00e4 asioita ennen haastattelun alkamista. \nT\u00e4rkeimpin\u00e4 tuloksina tutkimuksestani sain, ett\u00e4 yliopisto-opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 jokseenkin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tai t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kielitaidon osa-alueena ja ett\u00e4 he kokevat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen hy\u00f6dytt\u00e4neen heid\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimistaan. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen teorian opiskelu jakoi mielipiteet kahtia: haastatteluvastauksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 teoriatieto koetaan hy\u00f6dylliseksi ja oppimista helpottavaksi, mutta my\u00f6s turhauttavaksi ja jopa oppimista vaikeuttavaksi. Haastatteluvastauksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi opettajan merkitt\u00e4v\u00e4 rooli \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Mari Kokkonen (akokkone) on 2015-01-18 16:38:49.891442. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-18T16:38:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501181134.pdf: 800533 bytes, checksum: 0f85f9d821ff82c1ff187b1fd7ae9129 (MD5)\nlicense.html: 4790 bytes, checksum: cc03d91b0f77620db1d0b52a3edfa971 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-18T16:38:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501181134.pdf: 800533 bytes, checksum: 0f85f9d821ff82c1ff187b1fd7ae9129 (MD5)\nlicense.html: 4790 bytes, checksum: cc03d91b0f77620db1d0b52a3edfa971 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uttal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uttalsundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetoder i uttalsundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rning av uttalet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intervju", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uttalsundervisning, beh\u00f6ver man den?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501181134", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-18T16:38:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45107
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eccb9e5a-76ea-49a4-bfdb-60d1254b529a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501181134.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Anna-Mari Uttalsundervisning, behöver man den? uttal uttalsundervisning undervisningsmetoder i uttalsundervisning inlärning av uttalet intervju Swedish Ruotsin kieli
title Uttalsundervisning, behöver man den?
title_full Uttalsundervisning, behöver man den?
title_fullStr Uttalsundervisning, behöver man den? Uttalsundervisning, behöver man den?
title_full_unstemmed Uttalsundervisning, behöver man den? Uttalsundervisning, behöver man den?
title_short Uttalsundervisning, behöver man den?
title_sort uttalsundervisning behöver man den
title_txtP Uttalsundervisning, behöver man den?
topic uttal uttalsundervisning undervisningsmetoder i uttalsundervisning inlärning av uttalet intervju Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish inlärning av uttalet intervju undervisningsmetoder i uttalsundervisning uttal uttalsundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45107 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501181134
work_keys_str_mv AT kokkonenannamari uttalsundervisningbehövermanden