Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa

Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen pohjana avataan romanikulttuurin keskeisimpiä osa-alueita sekä selvitetään ko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Svart, Tiia
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45091
_version_ 1828193121490436096
author Svart, Tiia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Svart, Tiia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Svart, Tiia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Svart, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen pohjana avataan romanikulttuurin keskeisimpiä osa-alueita sekä selvitetään kouluviihtyvyyden, oppimismotivaation ja kulttuuri-identiteetin käsitteitä. Tutkimusaineisto on koottu yhdeksän teema-haastattelun avulla. Haastateltavat nuoret olivat 13-26 –vuotiaita, pääosin yläkoulussa tai ammattikoulussa opiskelevia pohjanmaalaisia ja eteläsuomalaisia nuoria. Joukossa oli myös kaksi työssäkäyvää sekä yksi ammattikorkean päättänyt henkilö. Lisäksi haastattelin yhtä romanimiestä romanimusiikkiin ja hengelliseen musiikkiin liittyen. Käsittelin tyttöjen ja poikien haastatteluja pääasiassa yhdessä, mutta jonkin verran myös erikseen teema-alueesta riippuen. Koska ikä-jakauma oli kuitenkin melko laaja, en käyttänyt ikäkausijaottelua. Tutkimuksen tulosten perusteella musiikinopetus edistää romanioppilaiden kouluviihtyvyyttä, mutta liittyy kuitenkin useimmiten suurempaan kouluviihtyvyyteen vaikuttavaan kokonaisuuteen, jonka tekijöitä ovat mm. koulutoverit, muut taito- ja taideaineet, itselle mieluisat lukuaineet, opettajat sekä oma motivaatio opiskeluun. Myöskään oppimismotivaatioon musiikintunnit eivät tutkimuksen tulosten perusteella vaikuta yksinään merkittävästi, mutta sen koetaan muiden taito- ja taideaineiden ohella edistävän opiskelumotivaatiota akkuja lataavan luonteensa ansiosta. Suurin opiskelumotivaatioon vaikuttava tekijä on sen sijaan tulevaisuus – hyvin hoidettu peruskoulu takaa jatko-opiskelupaikan ja sitä kautta työpaikan aikuisuudessa. Musiikki koetaan kuitenkin olennaiseksi osaksi kulttuuriidentiteettiä; etenkin laulamista harrastetaan paljon, ja joissakin tapauksissa laulamisen musiikintunneilla koetaan myös vahvistavan omaa identiteettiä romanina.
first_indexed 2023-03-22T09:57:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Toivanen, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Svart, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-15T09:30:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-15T09:30:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465282", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sek\u00e4 musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen pohjana avataan romanikulttuurin keskeisimpi\u00e4 osa-alueita sek\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n kouluviihtyvyyden, oppimismotivaation ja kulttuuri-identiteetin k\u00e4sitteit\u00e4.\n\nTutkimusaineisto on koottu yhdeks\u00e4n teema-haastattelun avulla. Haastateltavat nuoret olivat 13-26 \u2013vuotiaita, p\u00e4\u00e4osin yl\u00e4koulussa tai ammattikoulussa opiskelevia pohjanmaalaisia ja etel\u00e4suomalaisia nuoria. Joukossa oli my\u00f6s kaksi ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4yv\u00e4\u00e4 sek\u00e4 yksi ammattikorkean p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt henkil\u00f6. Lis\u00e4ksi haastattelin yht\u00e4 romanimiest\u00e4 romanimusiikkiin ja hengelliseen musiikkiin liittyen. K\u00e4sittelin tytt\u00f6jen ja poikien haastatteluja p\u00e4\u00e4asiassa yhdess\u00e4, mutta jonkin verran my\u00f6s erikseen teema-alueesta riippuen. Koska ik\u00e4-jakauma oli kuitenkin melko laaja, en k\u00e4ytt\u00e4nyt ik\u00e4kausijaottelua.\n\nTutkimuksen tulosten perusteella musiikinopetus edist\u00e4\u00e4 romanioppilaiden kouluviihtyvyytt\u00e4, mutta liittyy kuitenkin useimmiten suurempaan kouluviihtyvyyteen vaikuttavaan kokonaisuuteen, jonka tekij\u00f6it\u00e4 ovat mm. koulutoverit, muut taito- ja taideaineet, itselle mieluisat lukuaineet, opettajat sek\u00e4 oma motivaatio opiskeluun. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n oppimismotivaatioon musiikintunnit eiv\u00e4t tutkimuksen tulosten perusteella vaikuta yksin\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4sti, mutta sen koetaan muiden taito- ja taideaineiden ohella edist\u00e4v\u00e4n opiskelumotivaatiota akkuja lataavan luonteensa ansiosta. Suurin opiskelumotivaatioon vaikuttava tekij\u00e4 on sen sijaan tulevaisuus \u2013 hyvin hoidettu peruskoulu takaa jatko-opiskelupaikan ja sit\u00e4 kautta ty\u00f6paikan aikuisuudessa. Musiikki koetaan kuitenkin olennaiseksi osaksi kulttuuriidentiteetti\u00e4; etenkin laulamista harrastetaan paljon, ja joissakin tapauksissa laulamisen musiikintunneilla koetaan my\u00f6s vahvistavan omaa identiteetti\u00e4 romanina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia Svart (timasvar) on 2015-01-15 09:30:36.177484. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-15T09:30:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501151112.pdf: 448047 bytes, checksum: c11a982a870ed1d22d083ae77e3a0bc8 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 824ced57fb374a62f86b796a91d14a41 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-15T09:30:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501151112.pdf: 448047 bytes, checksum: c11a982a870ed1d22d083ae77e3a0bc8 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 824ced57fb374a62f86b796a91d14a41 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "romanit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopetus romanioppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4 ja kulttuuri-identiteetti\u00e4 tukemassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501151112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-15T09:30:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "romanit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "romanikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45091
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/15cf67db-7c02-466b-b96b-662459983c03\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501151112.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Svart, Tiia Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa romanit kouluviihtyvyys oppimismotivaatio kulttuuri-identiteetti Musiikkikasvatus Music Education 3052 romanikulttuuri koulu oppiminen motivaatio identiteetti musiikki opetus
title Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
title_full Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
title_fullStr Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
title_full_unstemmed Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
title_short Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
title_sort musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri identiteettiä tukemassa
title_txtP Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
topic romanit kouluviihtyvyys oppimismotivaatio kulttuuri-identiteetti Musiikkikasvatus Music Education 3052 romanikulttuuri koulu oppiminen motivaatio identiteetti musiikki opetus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus identiteetti koulu kouluviihtyvyys kulttuuri-identiteetti motivaatio musiikki opetus oppiminen oppimismotivaatio romanikulttuuri romanit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45091 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501151112
work_keys_str_mv AT svarttiia musiikinopetusromanioppilaidenkoulunkäyntiäjakulttuuriidentiteettiätukemassa