Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, sillä niiden kautta voidaankehittää oppilaille annettavaa tukea. Tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jykylä, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45047
_version_ 1826225720876072960
author Jykylä, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jykylä, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jykylä, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jykylä, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, sillä niiden kautta voidaankehittää oppilaille annettavaa tukea. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, 2 erityisopettajaa, 2 luokanopettajaa, 2 huoltajaa sekä 2 oppilasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, koska tarkoituksena oli pyrkiä rakentamaan tutkimusaineistosta teoreettinen kokonaisuus. Näin ollen analyysiyksiköt muodostettiin aineiston pohjalta. Löytöjen pohjalta muodostettiin tukimuodoista kolme teema-aluetta. Nämätukimuotojen teema-alueet olivat: rakenteelliset joustavat opetusjärjestelyt, tuen muodot luokassa ja koulupäivän ulkopuolella annettava tuki. Oppilastapauksien tuessa painottui luokassa toteutettava tuki. Opettajat kokivat, että osa-aikaisen erityisopetuksen tukimuodot muodostivat rungon tuen järjestämiseen. Vanhemmat olivat tyytyväisiä lapsen saama tukeen ja luottivat opettajien ammattitaitoon. Oppilailla puolestaan oli ristiriitaisia ajatuksia tuen toteuttamisesta. Tukitoimien riittävyyttä voidaan arvioida oppilaan tukitarpeiden muutoksien kautta. Erityisopettajan toteuttamalla pienryhmäopetuksella on positiivinen merkitys eriyttämisen ja erityisopettajan työnkuvan muutoksen kannalta. Opettajien välinen yhteistyö on tärkeää resurssien oikeanlaisen suuntaamisen ja jakamisen onnistumisessa. Kolmiportainen tukimalli on verrattain uusi ja vasta muotoutumassa koulujen arkeen. Onkin vielä vaikeaa määritellä tarkasti, keitä ovat tehostetun tuen oppilaat ja onko heille tarjottavan tuen intensiteetti tarpeeksi riittävä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bj\u00f6rn, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jykyl\u00e4, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-12T08:00:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-12T08:00:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45047", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien, huoltajien sek\u00e4 oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisi\u00e4, sill\u00e4 niiden kautta voidaankehitt\u00e4\u00e4 oppilaille annettavaa tukea.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteens\u00e4 kahdeksan, 2 erityisopettajaa, 2 luokanopettajaa, 2 huoltajaa sek\u00e4 2 oppilasta. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, koska tarkoituksena oli pyrki\u00e4 rakentamaan tutkimusaineistosta teoreettinen kokonaisuus. N\u00e4in ollen analyysiyksik\u00f6t muodostettiin aineiston pohjalta.\r\n\r\nL\u00f6yt\u00f6jen pohjalta muodostettiin tukimuodoista kolme teema-aluetta. N\u00e4m\u00e4tukimuotojen teema-alueet olivat: rakenteelliset joustavat opetusj\u00e4rjestelyt, tuen muodot luokassa ja koulup\u00e4iv\u00e4n ulkopuolella annettava tuki. Oppilastapauksien tuessa painottui luokassa toteutettava tuki. Opettajat kokivat, ett\u00e4 osa-aikaisen erityisopetuksen tukimuodot muodostivat rungon tuen j\u00e4rjest\u00e4miseen. Vanhemmat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 lapsen saama tukeen ja luottivat opettajien ammattitaitoon. Oppilailla puolestaan oli ristiriitaisia ajatuksia tuen toteuttamisesta.\r\n\r\nTukitoimien riitt\u00e4vyytt\u00e4 voidaan arvioida oppilaan tukitarpeiden muutoksien kautta. Erityisopettajan toteuttamalla pienryhm\u00e4opetuksella on positiivinen merkitys eriytt\u00e4misen ja erityisopettajan ty\u00f6nkuvan muutoksen kannalta. Opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 resurssien oikeanlaisen suuntaamisen ja jakamisen onnistumisessa. Kolmiportainen tukimalli on verrattain uusi ja vasta muotoutumassa koulujen arkeen. Onkin viel\u00e4 vaikeaa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 tarkasti, keit\u00e4 ovat tehostetun tuen oppilaat ja onko heille tarjottavan tuen intensiteetti tarpeeksi riitt\u00e4v\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Jykyl\u00e4 (saanjyky) on 2015-01-12 08:00:01.174995. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-12T08:00:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501121067.pdf: 905757 bytes, checksum: e2a3a36145cedd81fbbca99206d5af72 (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: 094eab5e066ea0e339003c54c0781570 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-12T08:00:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501121067.pdf: 905757 bytes, checksum: e2a3a36145cedd81fbbca99206d5af72 (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: 094eab5e066ea0e339003c54c0781570 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (97 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501121067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-12T08:00:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45047
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c74981c0-4b10-4ab8-a1d2-b7b5c807eba6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501121067.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jykylä, Sanna Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista tehostettu tuki kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus 101 oppiminen alakoulu erityisopetus varhainen puuttuminen inkluusio opettajat oppilaat vanhemmat
title Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
title_full Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
title_fullStr Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
title_full_unstemmed Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
title_short Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana
title_sort tehostettu tuki opettajien vanhempien ja oppilaiden kokemana tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
title_sub tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
title_txtP Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
topic tehostettu tuki kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus 101 oppiminen alakoulu erityisopetus varhainen puuttuminen inkluusio opettajat oppilaat vanhemmat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus alakoulu erityisopetus inkluusio kolmiportainen tuki opettajat oppilaat oppiminen tehostettu tuki vanhemmat varhainen puuttuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45047 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501121067
work_keys_str_mv AT jykyläsanna tehostettutukiopettajienvanhempienjaoppilaidenkokemanatapaustutkimusyhdenalakoulunto