Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, sillä niiden kautta voidaankehittää oppilaille annettavaa tukea. Tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jykylä, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45047
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, sillä niiden kautta voidaankehittää oppilaille annettavaa tukea. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, 2 erityisopettajaa, 2 luokanopettajaa, 2 huoltajaa sekä 2 oppilasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, koska tarkoituksena oli pyrkiä rakentamaan tutkimusaineistosta teoreettinen kokonaisuus. Näin ollen analyysiyksiköt muodostettiin aineiston pohjalta. Löytöjen pohjalta muodostettiin tukimuodoista kolme teema-aluetta. Nämätukimuotojen teema-alueet olivat: rakenteelliset joustavat opetusjärjestelyt, tuen muodot luokassa ja koulupäivän ulkopuolella annettava tuki. Oppilastapauksien tuessa painottui luokassa toteutettava tuki. Opettajat kokivat, että osa-aikaisen erityisopetuksen tukimuodot muodostivat rungon tuen järjestämiseen. Vanhemmat olivat tyytyväisiä lapsen saama tukeen ja luottivat opettajien ammattitaitoon. Oppilailla puolestaan oli ristiriitaisia ajatuksia tuen toteuttamisesta. Tukitoimien riittävyyttä voidaan arvioida oppilaan tukitarpeiden muutoksien kautta. Erityisopettajan toteuttamalla pienryhmäopetuksella on positiivinen merkitys eriyttämisen ja erityisopettajan työnkuvan muutoksen kannalta. Opettajien välinen yhteistyö on tärkeää resurssien oikeanlaisen suuntaamisen ja jakamisen onnistumisessa. Kolmiportainen tukimalli on verrattain uusi ja vasta muotoutumassa koulujen arkeen. Onkin vielä vaikeaa määritellä tarkasti, keitä ovat tehostetun tuen oppilaat ja onko heille tarjottavan tuen intensiteetti tarpeeksi riittävä.