The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults

Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat myös siirtyä oppijoille. Oppikirjatutkimus on kohdistunut erityisesti Suomessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rahela, Elina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45025
_version_ 1826225742955937792
author Rahela, Elina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rahela, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rahela, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rahela, Elina
datasource_str_mv jyx
description Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat myös siirtyä oppijoille. Oppikirjatutkimus on kohdistunut erityisesti Suomessa peruskoulun ja lukion oppikirjoihin jättäen aikuisten kielten oppikirjat vähemmälle huomiolle. Kuitenkin myös aikuiset tarvitsevat laadukkaita ja ajantasaisia oppikirjoja oppiakseen. Tässä tutkielmassa tutkittiin oppijan roolia aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjojen tehtävissä. Tehtävien ja oppijan roolin kautta haluttiin selvittää myös kieli- ja oppimiskäsityksiä kirjojen takana. Näiden seikkojen selvittäminen on tärkeää, sillä tietoa oppikirjoista tarvitaan muun muassa kirjojen kehittämiseen sekä oppikirjan valintaan. Tutkimuksen aineistona olivat tehtävät kahdessa aikuisille suunnatussa englannin kielen oppikirjassa ja kahdessa vastaavassa ruotsin kielen oppikirjassa. Nämä kirjat ovat suunnattu aloitteleville kieltenoppijoille esimerkiksi kansalaisopistoissa. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jossa oppikirjojen tehtävät luokiteltiin kategorioihin. Lisäksi tutkimuksessa oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä, sillä tuloksia on esitetty myös numeraalisessa muodossa. Tutkimuksessa selvisi, että aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat pääasiassa melko perinteistä näkemystä kielestä ja kielen oppimisesta, sillä kolme neljästä kirjasta sisälsi hyvin paljon kielen rakenteeseen keskittyviä tehtäviä kääntämisen ja mekaanisten tehtävien muodossa. Oppijan rooli näissä kirjoissa oli melko passiivinen ja yksinäinen. Yksi englannin oppikirja erosi kuitenkin muusta aineistosta edustamalla kommunikatiivisempaa kielenoppimiskäsitystä. Kirjassa oppijan rooli on aktiivinen kielen tuottaja, ja oppimista tapahtuu paljon myös yhdessä muiden oppijoiden kanssa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat enimmäkseen vielä melko perinteistä, muotoon keskittynyttä kielinäkemystä. Tämä viittaa siihen, että oppikirjoja tulisi edelleen kehittää vastaamaan monipuolisemmin myös aikuisten kielen oppimisen haasteisiin.
first_indexed 2024-09-11T08:53:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahela, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-08T06:12:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-08T06:12:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 vaikuttavat my\u00f6s oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimisk\u00e4sitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitykset voivat my\u00f6s siirty\u00e4 oppijoille. Oppikirjatutkimus on kohdistunut erityisesti Suomessa peruskoulun ja lukion oppikirjoihin j\u00e4tt\u00e4en aikuisten kielten oppikirjat v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Kuitenkin my\u00f6s aikuiset tarvitsevat laadukkaita ja ajantasaisia oppikirjoja oppiakseen.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin oppijan roolia aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjojen teht\u00e4viss\u00e4. Teht\u00e4vien ja oppijan roolin kautta haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kieli- ja oppimisk\u00e4sityksi\u00e4 kirjojen takana. N\u00e4iden seikkojen selvitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 tietoa oppikirjoista tarvitaan muun muassa kirjojen kehitt\u00e4miseen sek\u00e4 oppikirjan valintaan. Tutkimuksen aineistona olivat teht\u00e4v\u00e4t kahdessa aikuisille suunnatussa englannin kielen oppikirjassa ja kahdessa vastaavassa ruotsin kielen oppikirjassa. N\u00e4m\u00e4 kirjat ovat suunnattu aloitteleville kieltenoppijoille esimerkiksi kansalaisopistoissa. Tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jossa oppikirjojen teht\u00e4v\u00e4t luokiteltiin kategorioihin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa oli my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen piirteit\u00e4, sill\u00e4 tuloksia on esitetty my\u00f6s numeraalisessa muodossa.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat p\u00e4\u00e4asiassa melko perinteist\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 kielest\u00e4 ja kielen oppimisesta, sill\u00e4 kolme nelj\u00e4st\u00e4 kirjasta sis\u00e4lsi hyvin paljon kielen rakenteeseen keskittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 k\u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja mekaanisten teht\u00e4vien muodossa. Oppijan rooli n\u00e4iss\u00e4 kirjoissa oli melko passiivinen ja yksin\u00e4inen. Yksi englannin oppikirja erosi kuitenkin muusta aineistosta edustamalla kommunikatiivisempaa kielenoppimisk\u00e4sityst\u00e4. Kirjassa oppijan rooli on aktiivinen kielen tuottaja, ja oppimista tapahtuu paljon my\u00f6s yhdess\u00e4 muiden oppijoiden kanssa.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat enimm\u00e4kseen viel\u00e4 melko perinteist\u00e4, muotoon keskittynytt\u00e4 kielin\u00e4kemyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 oppikirjoja tulisi edelleen kehitt\u00e4\u00e4 vastaamaan monipuolisemmin my\u00f6s aikuisten kielen oppimisen haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Rahela (elanrahe) on 2015-01-08 06:12:55.640225. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-08T06:12:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501081044.pdf: 3360112 bytes, checksum: 21539864af557281f317b27689327643 (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 4208aef51072d67b94bfa37bb15425d2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-08T06:12:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501081044.pdf: 3360112 bytes, checksum: 21539864af557281f317b27689327643 (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 4208aef51072d67b94bfa37bb15425d2 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "conceptions of learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adults", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501081044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-08T06:12:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45025
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ee9098d-3ebf-4370-8dd6-d4614165113e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501081044.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rahela, Elina The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults textbooks language learning conceptions of learning adults Englannin kieli English 301 oppikirjat kielen oppiminen aikuiset oppiminen englannin kieli ruotsin kieli oppimiskäsitykset
title The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
title_full The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
title_fullStr The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
title_full_unstemmed The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
title_short The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
title_sort role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of english and swedish textbooks for adults
title_txtP The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
topic textbooks language learning conceptions of learning adults Englannin kieli English 301 oppikirjat kielen oppiminen aikuiset oppiminen englannin kieli ruotsin kieli oppimiskäsitykset
topic_facet 301 Englannin kieli English adults aikuiset conceptions of learning englannin kieli kielen oppiminen language learning oppikirjat oppiminen oppimiskäsitykset ruotsin kieli textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45025 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501081044
work_keys_str_mv AT rahelaelina roleofthelearnerandthewaylanguageisportrayedintheexercisesofenglishandswedishtextboo AT rahelaelina theroleofthelearnerandthewaylanguageisportrayedintheexercisesofenglishandswedishtext