Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla

Fysiikan ja musiikin oppiaineintegraatiosta on vähän tutkimusta, vaikka oppiaineet tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia integroinnin toteuttamiseen. Integrointi auttaa tutkitusti muodostamaan opetettavista sisällöistä arjessa sovellettavia merkityksellisiä kokonaisuuksia. Tällöin opetus valmentaa opis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Siironen, Markku
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45008
_version_ 1828193121448493056
author Siironen, Markku
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Siironen, Markku Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Siironen, Markku Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Siironen, Markku
datasource_str_mv jyx
description Fysiikan ja musiikin oppiaineintegraatiosta on vähän tutkimusta, vaikka oppiaineet tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia integroinnin toteuttamiseen. Integrointi auttaa tutkitusti muodostamaan opetettavista sisällöistä arjessa sovellettavia merkityksellisiä kokonaisuuksia. Tällöin opetus valmentaa opiskelijaa paremmin elämässä tarvittaviin taitoihin. Integrointi vaatii opettajilta käytännössä paljon, ja kahden aineen sisältöjen ja aikataulujen sovittaminen yhteen on haastavaa. Tämän tutkielman tarkoitus on kartoittaa lukion oppimäärän sisällä olevia integrointimahdollisuuksia ja antaa esimerkkejä integroituvista sisällöistä. Kartoitus perustuu voi-massa olevien opetussuunnitelmien, oppiaineiden oppikirjojen ja käytettävissä olevien opetusvälineiden tarjoamiin eheytysmahdollisuuksiin. Eheytysesimerkit on kerätty tiettyjen yleisten koulusoittimien ympärille, joiden soittoa nuoret usein harrastavat. Tutkielman liitteissä esitellään erilaisia kokeellisia integrointi-ideoita. Tutkielman pääpaino on fysiikan aalto-opin käsitteiden yhdistämisessä musiikkikasvatukseen sekä musiikkiluokan tarjoamien opetusvälineiden hyödyntämisessä fysiikan kokeellisuudessa. Ensisijaisesti keskitytään akustisten soittimien fysiikkaan ja niiden tuomiin integrointimahdollisuuksiin. Lisäksi sivutaan kuulonhuoltoa sekä musiikkiteknologian tuomia mahdollisuuksia sähköopin ja magnetismin käsittelyyn. Näin pyritään löytämään yhteys fysikaalisen ajattelutavan ja musiikillisen kehityksen välille. Fysiikan ja musiikin integrointimahdollisuuksia on useita ja tässä tutkielmassa painotettu käsiteintegrointi on vain kapea leikkaus eri vaihtoehdoista. Käsitteiden integrointi antaa mahdollisuuden kytkeä fysiikan sisällöt ympäröivään maailmaan ja vähentämään virhekäsitysten määrää. Yhteys musiikkiin on mielekäs ja motivoiva kannustin opiskeluun, mikä mahdollisesti heijastuu suorana hyötynä opiskelijan henkilökohtaiseen musiikin harrastamiseen. Tutkielman aikana tehtiin kaksi lyhyttä integrointikokeilua ja huomattiin integroinnilla olevan positiivinen vaikutus opiskelumotivaatioon. Jatkotutkimuksen kohteina voisivat olla oppimateriaalien integroituvuus, erilaiset opetuskokeilut sekä integroivien työohjeiden suunnittelu. Lisäksi oppiaineintegroinnilla on selviä sovelluskohteita musiikkiteknologiassa sekä mobiililaitteiden käytössä opetuksessa. Kahden aineen yhdistämisestä voisi olla myös hyötyä erityispedagogiikan tarpeisiin. Tutkielma on kirjoitettu fysiikan näkökulmasta, johon olisi tervetullutta saada myös musiikkikasvatuksen näkökulma oppiaineintegroinnista. There is a little research on integrating physics and music education even though these two subjects o?er multiple opportunities for integration. It is a known fact that an integrated curriculum results in better learning by forming more coherent and structured content knowledge for the students. As a result students will have a better understanding of the subject matter. Integration has it's difficulties because teachers have to work together to and ways to meld contents and schedules of different subjects. This thesis tries to provide information about subject integration between physics and music in the Finnish upper secondary school. Based on the information collected from national curriculums, student text books and subject-specific teaching equipment, examples of integration are suggested. Examples are based on common musical instruments found in schools and instruments that students themselves are often playing. Different practical applications of integration are included in the appendices. The main focus is on physical waves, especially sound and wave mechanics with emphasis on practical laboratory work and concept-understanding. Physics contents are compared to contents in music education and musical instruments available in the schools. Acoustic instruments receive special attention and in addition, topics on hearing loss and music technology are briefly explored in the context of electricity and magnetism. The goal of this integration is to reinforce the individual physical thinking and musicianship. There are many fields where subject matter integration is possible and this thesis could cover only a minute amount of that. Integrating different concepts of physics and music to each other gives a very good way to make physics contents meaningful and hopefully reducing tendency to generate alternate frameworks for physics phenomena. Furthermore, relation to music is motivating for the student and might have gain in personal musical growth. Two short teaching experiments were conducted while writing the thesis and these confirmed the motivational gain with subject integration. More research is needed and interesting topics could be text book analysis, different teaching experiments and designing practical exercises for laboratory work. Music technology and applications of mobile technology also present many opportunities for integration. In addition, combining two subjects could have benefits in the field of special education. This thesis is written from the physics point of view and naturally a view from music education could shed additional light to possibilities of subject integration.
first_indexed 2023-03-22T09:58:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Merikoski, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siironen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-05T10:22:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-05T10:22:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45008", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Fysiikan ja musiikin oppiaineintegraatiosta on v\u00e4h\u00e4n tutkimusta, vaikka oppiaineet tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia integroinnin toteuttamiseen. Integrointi auttaa tutkitusti muodostamaan opetettavista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 arjessa sovellettavia merkityksellisi\u00e4 kokonaisuuksia. T\u00e4ll\u00f6in opetus valmentaa opiskelijaa paremmin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittaviin taitoihin. Integrointi vaatii opettajilta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 paljon, ja kahden aineen sis\u00e4lt\u00f6jen ja aikataulujen sovittaminen yhteen on haastavaa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on kartoittaa lukion oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 olevia integrointimahdollisuuksia ja antaa esimerkkej\u00e4 integroituvista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Kartoitus perustuu voi-massa olevien opetussuunnitelmien, oppiaineiden oppikirjojen ja k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevien opetusv\u00e4lineiden tarjoamiin eheytysmahdollisuuksiin. Eheytysesimerkit on ker\u00e4tty tiettyjen yleisten koulusoittimien ymp\u00e4rille, joiden soittoa nuoret usein harrastavat. Tutkielman liitteiss\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n erilaisia kokeellisia integrointi-ideoita.\n\nTutkielman p\u00e4\u00e4paino on fysiikan aalto-opin k\u00e4sitteiden yhdist\u00e4misess\u00e4 musiikkikasvatukseen sek\u00e4 musiikkiluokan tarjoamien opetusv\u00e4lineiden hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 fysiikan kokeellisuudessa. Ensisijaisesti keskityt\u00e4\u00e4n akustisten soittimien fysiikkaan ja niiden tuomiin integrointimahdollisuuksiin. Lis\u00e4ksi sivutaan kuulonhuoltoa sek\u00e4 musiikkiteknologian tuomia mahdollisuuksia s\u00e4hk\u00f6opin ja magnetismin k\u00e4sittelyyn. N\u00e4in pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteys fysikaalisen ajattelutavan ja musiikillisen kehityksen v\u00e4lille.\n\nFysiikan ja musiikin integrointimahdollisuuksia on useita ja t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa painotettu k\u00e4siteintegrointi on vain kapea leikkaus eri vaihtoehdoista. K\u00e4sitteiden integrointi\nantaa mahdollisuuden kytke\u00e4 fysiikan sis\u00e4ll\u00f6t ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n maailmaan ja v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n\nvirhek\u00e4sitysten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Yhteys musiikkiin on mielek\u00e4s ja motivoiva kannustin opiskeluun,\nmik\u00e4 mahdollisesti heijastuu suorana hy\u00f6tyn\u00e4 opiskelijan henkil\u00f6kohtaiseen musiikin harrastamiseen. Tutkielman aikana tehtiin kaksi lyhytt\u00e4 integrointikokeilua ja huomattiin\nintegroinnilla olevan positiivinen vaikutus opiskelumotivaatioon.\n\nJatkotutkimuksen kohteina voisivat olla oppimateriaalien integroituvuus, erilaiset opetuskokeilut sek\u00e4 integroivien ty\u00f6ohjeiden suunnittelu. Lis\u00e4ksi oppiaineintegroinnilla on selvi\u00e4 sovelluskohteita musiikkiteknologiassa sek\u00e4 mobiililaitteiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 opetuksessa. Kahden aineen yhdist\u00e4misest\u00e4 voisi olla my\u00f6s hy\u00f6ty\u00e4 erityispedagogiikan tarpeisiin. Tutkielma on kirjoitettu fysiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta, johon olisi tervetullutta saada my\u00f6s musiikkikasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulma oppiaineintegroinnista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "There is a little research on integrating physics and music education even though these two\nsubjects o?er multiple opportunities for integration. It is a known fact that an integrated\ncurriculum results in better learning by forming more coherent and structured content\nknowledge for the students. As a result students will have a better understanding of the\nsubject matter. Integration has it's difficulties because teachers have to work together to\nand ways to meld contents and schedules of different subjects.\n\nThis thesis tries to provide information about subject integration between physics and\nmusic in the Finnish upper secondary school. Based on the information collected from national curriculums, student text books and subject-specific teaching equipment, examples\nof integration are suggested. Examples are based on common musical instruments found\nin schools and instruments that students themselves are often playing. Different practical\napplications of integration are included in the appendices.\n\nThe main focus is on physical waves, especially sound and wave mechanics with emphasis\non practical laboratory work and concept-understanding. Physics contents are compared\nto contents in music education and musical instruments available in the schools. Acoustic\ninstruments receive special attention and in addition, topics on hearing loss and music\ntechnology are briefly explored in the context of electricity and magnetism. The goal of\nthis integration is to reinforce the individual physical thinking and musicianship.\n\nThere are many fields where subject matter integration is possible and this thesis could\ncover only a minute amount of that. Integrating different concepts of physics and music\nto each other gives a very good way to make physics contents meaningful and hopefully\nreducing tendency to generate alternate frameworks for physics phenomena. Furthermore,\nrelation to music is motivating for the student and might have gain in personal musical\ngrowth. Two short teaching experiments were conducted while writing the thesis and these\nconfirmed the motivational gain with subject integration.\n\nMore research is needed and interesting topics could be text book analysis, different teaching experiments and designing practical exercises for laboratory work. Music technology\nand applications of mobile technology also present many opportunities for integration.\nIn addition, combining two subjects could have benefits in the field of special education.\nThis thesis is written from the physics point of view and naturally a view from music\neducation could shed additional light to possibilities of subject integration.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markku Siironen (majusiir) on 2015-01-05 10:22:44.852818. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-05T10:22:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501051006.pdf: 637079 bytes, checksum: d2bbb198b1cfdaa16b9e43ce5f8f0be3 (MD5)\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 768443e7c88f987f25c4bb104ebe79ce (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-05T10:22:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501051006.pdf: 637079 bytes, checksum: d2bbb198b1cfdaa16b9e43ce5f8f0be3 (MD5)\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 768443e7c88f987f25c4bb104ebe79ce (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiaineintegrointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integrated curriculum", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integration of subject matter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music technology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501051006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-05T10:22:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45008
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cdf8185d-b135-4dbb-854f-fc0bf875856f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501051006.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siironen, Markku Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla oppiaineintegrointi eheyttäminen fysiikka musiikki musiikkiteknologia integrated curriculum integration of subject matter physics music music technology Fysiikka Physics 4021 oppiaineet integraatio lukio
title Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
title_full Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
title_fullStr Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
title_full_unstemmed Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
title_short Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
title_sort fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
title_txtP Fysiikan ja musiikin oppiaineintegrointi lukiotasolla
topic oppiaineintegrointi eheyttäminen fysiikka musiikki musiikkiteknologia integrated curriculum integration of subject matter physics music music technology Fysiikka Physics 4021 oppiaineet integraatio lukio
topic_facet 4021 Fysiikka Physics eheyttäminen fysiikka integraatio integrated curriculum integration of subject matter lukio music music technology musiikki musiikkiteknologia oppiaineet oppiaineintegrointi physics
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45008 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501051006
work_keys_str_mv AT siironenmarkku fysiikanjamusiikinoppiaineintegrointilukiotasolla