Strategia kunnan maineenmuodostajana Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kunnan julkisuuskuvan muodostumista paikallislehdissä strategisten perusviestien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu sisällönanalyysina. Tutkimusaineisto koostuu neljän Hämeenlinnan alueella vuosina 2011-2012 ilmestyneen paikallislehden jutuista. Kyseessä on tapaus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laaksonen, Reetta
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45007
_version_ 1826225737330327552
author Laaksonen, Reetta
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laaksonen, Reetta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laaksonen, Reetta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laaksonen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kunnan julkisuuskuvan muodostumista paikallislehdissä strategisten perusviestien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu sisällönanalyysina. Tutkimusaineisto koostuu neljän Hämeenlinnan alueella vuosina 2011-2012 ilmestyneen paikallislehden jutuista. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa kohdeorganisaatio on Hämeenlinnan kaupunki. Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa kunnan strategisesta viestinnästä ja sen toimivuudesta kunnan maineen muodostajana sekä paikallislehtien välittämästä kaupungin julkisuuskuvasta. Julkisen sektorin organisaatiot poikkeavat monessa suhteessa muista organisaatioista.Tämä tarkoittaa, ettei niiden viestintää voida myöskään tarkastella samoista lähtökohdista kuin esimerkiksi yritysten. Julkisen alan organisaatioita pidetään usein byrokraattisina mutta luotettavina. Kunnan strategian avulla mainetta voidaan pyrkiä ohjaamaan haluttuun suuntaan. Hyvä maine on menestystekijä kunnalle, joka voi sen avulla turvata elinvoimaisuuttaan. Maine rakentuu teoista, joista viestitään oikealla tavalla, oikeaaan aikaan ja oikealle kohderyhmälle. Paikallismedian rooli kunnan asioista viestittäessä on suuri. Toisaalta myös teknologian kehittymisen myötä myös kunnilla on mahdollisuus viestiä suoraan kuntalaisille, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median välityksellä. Tiedottajan rooli onkin muuttanut muotoaan ja moni tiedottajan työ on nykyään myös toimittamista. Kunnan ja paikallismedian välillä on usein jonkinlainen symbioottinen suhde, eikä kaupunkien ongelmana ole niinkään uutiskynnyksen ylittäminen, vaan oikeanlaisen viestin välittäminen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaupungin ylin luottamushenkilö- sekä virkamiesjohto ovat avainasemassa perusviestejä välitettäessä. Strategian mukaiset perusviestit tulevat parhaiten esiin jutuissa, jotka ovat yleissävyltään positiivisia kaupungin kannalta. Mielenkiintoisen nyanssin kuntaviestintään tuovat luottamushenkilöt, joilla ei ole velvollisuutta perustella asioita kaupungin perusviestien mukaisesti, vaikka toisaalta he ovat myös vastuussa tehdyistä päätöksistä. Jatkotutkimuksessa voitaisiin toistaa samantapainen tutkimus tai laajempi media-analyysi säännöllisin väliajoin. Toisaalta voitaisiin myös tutkia kunnan lähettämien tiedotteiden läpimenoa mediassa ja syventää sitä perusviestien näkökulmasta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hurme, Pertti.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-05T09:36:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-05T09:36:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1465056", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45007", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan kunnan julkisuuskuvan muodostumista paikallislehdiss\u00e4 strategisten perusviestien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus on toteutettu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina. Tutkimusaineisto koostuu nelj\u00e4n H\u00e4meenlinnan alueella vuosina 2011-2012 ilmestyneen paikallislehden jutuista. Kyseess\u00e4 on tapaustutkimus, jossa kohdeorganisaatio on H\u00e4meenlinnan kaupunki. Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa kunnan strategisesta viestinn\u00e4st\u00e4 ja sen toimivuudesta kunnan maineen muodostajana sek\u00e4 paikallislehtien v\u00e4litt\u00e4m\u00e4st\u00e4 kaupungin julkisuuskuvasta.\r\n\r\nJulkisen sektorin organisaatiot poikkeavat monessa suhteessa muista organisaatioista.T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ettei niiden viestint\u00e4\u00e4 voida my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tarkastella samoista l\u00e4ht\u00f6kohdista kuin esimerkiksi yritysten. Julkisen alan organisaatioita pidet\u00e4\u00e4n usein byrokraattisina mutta luotettavina. Kunnan strategian avulla mainetta voidaan pyrki\u00e4 ohjaamaan haluttuun suuntaan. Hyv\u00e4 maine on menestystekij\u00e4 kunnalle, joka voi sen avulla turvata elinvoimaisuuttaan. Maine rakentuu teoista, joista viestit\u00e4\u00e4n oikealla tavalla, oikeaaan aikaan ja oikealle kohderyhm\u00e4lle. \r\n\r\nPaikallismedian rooli kunnan asioista viestitt\u00e4ess\u00e4 on suuri. Toisaalta my\u00f6s teknologian kehittymisen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s kunnilla on mahdollisuus viesti\u00e4 suoraan kuntalaisille, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4. Tiedottajan rooli onkin muuttanut muotoaan ja moni tiedottajan ty\u00f6 on nyky\u00e4\u00e4n my\u00f6s toimittamista. Kunnan ja paikallismedian v\u00e4lill\u00e4 on usein jonkinlainen symbioottinen suhde, eik\u00e4 kaupunkien ongelmana ole niink\u00e4\u00e4n uutiskynnyksen ylitt\u00e4minen, vaan oikeanlaisen viestin v\u00e4litt\u00e4minen. \r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kaupungin ylin luottamushenkil\u00f6- sek\u00e4 virkamiesjohto ovat avainasemassa perusviestej\u00e4 v\u00e4litett\u00e4ess\u00e4. Strategian mukaiset perusviestit tulevat parhaiten esiin jutuissa, jotka ovat yleiss\u00e4vylt\u00e4\u00e4n positiivisia kaupungin kannalta. Mielenkiintoisen nyanssin kuntaviestint\u00e4\u00e4n tuovat luottamushenkil\u00f6t, joilla ei ole velvollisuutta perustella asioita kaupungin perusviestien mukaisesti, vaikka toisaalta he ovat my\u00f6s vastuussa tehdyist\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4. \r\n\r\nJatkotutkimuksessa voitaisiin toistaa samantapainen tutkimus tai laajempi media-analyysi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisin v\u00e4liajoin. Toisaalta voitaisiin my\u00f6s tutkia kunnan l\u00e4hett\u00e4mien tiedotteiden l\u00e4pimenoa mediassa ja syvent\u00e4\u00e4 sit\u00e4 perusviestien n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reetta Laaksonen (relehela) on 2015-01-05 09:36:29.152163. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-05T09:36:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501051005.pdf: 1313984 bytes, checksum: 59dc216fddd205d4f5b08a1cbad35b79 (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: b289975d43138556bbc7190ddda31998 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-05T09:36:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201501051005.pdf: 1313984 bytes, checksum: 59dc216fddd205d4f5b08a1cbad35b79 (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: b289975d43138556bbc7190ddda31998 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Strategia kunnan maineenmuodostajana : H\u00e4meenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdist\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501051005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-05T09:36:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maine", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "H\u00e4meenlinna", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45007
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e773145-d945-4408-9a16-5e485bce5195\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501051005.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Reetta Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 kunnat maine strategia viestintä media julkisuus Hämeenlinna
title Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
title_full Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
title_fullStr Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
title_full_unstemmed Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
title_short Strategia kunnan maineenmuodostajana
title_sort strategia kunnan maineenmuodostajana hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
title_sub Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
title_txtP Strategia kunnan maineenmuodostajana : Hämeenlinnan kaupungin julkisuuskuvan muodostuminen paikallislehdistössä
topic Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 kunnat maine strategia viestintä media julkisuus Hämeenlinna
topic_facet 3131 Hämeenlinna Organizational Communication Yhteisöviestintä julkisuus kunnat maine media strategia viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501051005
work_keys_str_mv AT laaksonenreetta strategiakunnanmaineenmuodostajanahämeenlinnankaupunginjulkisuuskuvanmuodostumin