Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä mikä selittää?

Tämä pro gradu –tutkielma pohjautuu Jyväskylän yliopiston ”Oppiminen ja motivaatio” - hankkeen ”Alkuportaat – Lapset, vanhemmat ja opettajat yhteistyössä koulutien alussa” - seurantatutkimukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2011 lasten ollessa neljännellä luokalla. Tutkittavia äitejä oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arpré, Raija
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44995
_version_ 1826225767064797184
author Arpré, Raija
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arpré, Raija Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arpré, Raija Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arpré, Raija
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu –tutkielma pohjautuu Jyväskylän yliopiston ”Oppiminen ja motivaatio” - hankkeen ”Alkuportaat – Lapset, vanhemmat ja opettajat yhteistyössä koulutien alussa” - seurantatutkimukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2011 lasten ollessa neljännellä luokalla. Tutkittavia äitejä oli 125. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia huolenaiheita äideillä oli liittyen lapsen koulunkäyntiin. Huolenaiheita kysyttiin kyselylomakkeella. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, selittävätkö äidin sosiaalinen tausta, koulutustaso, vanhemmuuden stressi ja masentuneisuus äitien huolia. Samoin oltiin kiinnostuneita, selittääkö lapsen taitotaso (yksilö– ja ryhmätestit) sekä kaverisuhteet (sosiometria) ja ongelmakäyttäytyminen (opettaja-arviointi) äitien huolia. Tulosten mukaan äidit eivät pääsääntöisesti olleet kovinkaan huolestuneita muista lapsen koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Eniten he olivat huolissaan lapsen motivaatiosta ja vähiten opettajan ammattitaidosta. Tulokset osoittivat myös, että mitä yliaktiivisempia, huonommin matematiikan laskutaidossa ja kertotaulussa menestyviä lapset olivat, sekä mitä vähemmän lapsi osoitti prososiaalisuutta, sitä huolestuneempia vanhemmat olivat lapsen oppimismotivaatiosta. Lisäksi tulokset osoittivat, että mitä enemmän lapsella oli kaverisuhteisiin liittyvää ongelmakäyttäytymistä, negatiivisia toverimainintoja ja mitä huonommin lapsi menestyi kertotaulussa sekä mitä enemmän esiintyi vanhemmuuden stressiä, sen huolestuneempia vanhemmat olivat lapsensa kiusaamisesta. Tutkimus antoi uutta tietoa äidin huolenaiheista lapsensa koulunkäynnistä. Kiinnittämällä huomiota äidin lapsen koulunkäyntiä koskeviin huoliin voidaan parantaa perheen ja koulun välistä yhteistyötä. Lisäksi mikäli oppilashuollon resurssit olisivat riittäviä, voitaisiin tukea ohjata luokassa eniten sitä tarvitseville mm. oppimiseen tai ongelmakäyttäytymisen ehkäisemiseen. Tämä tutkimus toi esille myös lapsen kiusaamiseen puuttumisen tärkeyden, sillä lapsen kiusaaminen selitti äidin huolia lapsen oppimismotivaatiota enemmän. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tietää äidin huoliin vaikuttavien äitiin (mm. stressi) ja lapsiin liittyvien tekijöiden (mm. yliaktiivisuus) pidemmän aikavälin seuraukset. This master's thesis is based on follow-up study ”First Steps – Interaction and Learning within Children-Parent-Teacher Triangle”. The data for the research was collected in the year 2011 when the children were on fourth grade. There were 125 mothers under the study. The follow-up study was firstly interested in the kind of worries mother was experiencing in their children’s school-going. The concerns were registered with survey form. The second objective was to examine whether mothers social backgrounds, levels of education, parental stress and parental depression would explain mothers concerns. Also the children’s skill levels (individual- and group testing), social contacts, friends (sociometry) and problem behaviour (the teachers evaluation) were examined as possible predictors of mothers concerns. The results showed that the mothers weren't much concerned about other subjects concerning their children’s school-going. Mostly worrying thing was the child’s motivation and the least the teachers professionality. The results also pointed out that the more hyperactive, less skillful in calculus and times tables the kids were and the less the child showed prosociality, the more mothers worried their children’s motivation of learning. The results also indicated that the more the child had problem behaviour in their friendships and negative friend-mentions, the more mothers evidenced stress, the more concerned the mothers were about bullying.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jari-Erik Nurmi, Professori, PsT", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arpre\u0301, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-28T10:46:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-28T10:46:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1464971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44995", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu \u2013tutkielma pohjautuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston \u201dOppiminen ja motivaatio\u201d - hankkeen \u201dAlkuportaat \u2013 Lapset, vanhemmat ja opettajat yhteisty\u00f6ss\u00e4 koulutien alussa\u201d - seurantatutkimukseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2011 lasten ollessa nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tutkittavia \u00e4itej\u00e4 oli 125. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, millaisia huolenaiheita \u00e4ideill\u00e4 oli liittyen lapsen koulunk\u00e4yntiin. Huolenaiheita kysyttiin kyselylomakkeella. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 \u00e4idin sosiaalinen tausta, koulutustaso, vanhemmuuden stressi ja masentuneisuus \u00e4itien huolia. Samoin oltiin kiinnostuneita, selitt\u00e4\u00e4k\u00f6 lapsen taitotaso (yksil\u00f6\u2013 ja ryhm\u00e4testit) sek\u00e4 kaverisuhteet (sosiometria) ja ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen (opettaja-arviointi) \u00e4itien huolia.\r\n Tulosten mukaan \u00e4idit eiv\u00e4t p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti olleet kovinkaan huolestuneita muista lapsen koulunk\u00e4yntiin liittyvist\u00e4 asioista. Eniten he olivat huolissaan lapsen motivaatiosta ja v\u00e4hiten opettajan ammattitaidosta. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 yliaktiivisempia, huonommin matematiikan laskutaidossa ja kertotaulussa menestyvi\u00e4 lapset olivat, sek\u00e4 mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n lapsi osoitti prososiaalisuutta, sit\u00e4 huolestuneempia vanhemmat olivat lapsen oppimismotivaatiosta. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n lapsella oli kaverisuhteisiin liittyv\u00e4\u00e4 ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, negatiivisia toverimainintoja ja mit\u00e4 huonommin lapsi menestyi kertotaulussa sek\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n esiintyi vanhemmuuden stressi\u00e4, sen huolestuneempia vanhemmat olivat lapsensa kiusaamisesta.\r\n Tutkimus antoi uutta tietoa \u00e4idin huolenaiheista lapsensa koulunk\u00e4ynnist\u00e4. Kiinnitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 huomiota \u00e4idin lapsen koulunk\u00e4ynti\u00e4 koskeviin huoliin voidaan parantaa perheen ja koulun v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi mik\u00e4li oppilashuollon resurssit olisivat riitt\u00e4vi\u00e4, voitaisiin tukea ohjata luokassa eniten sit\u00e4 tarvitseville mm. oppimiseen tai ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen ehk\u00e4isemiseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toi esille my\u00f6s lapsen kiusaamiseen puuttumisen t\u00e4rkeyden, sill\u00e4 lapsen kiusaaminen selitti \u00e4idin huolia lapsen oppimismotivaatiota enemm\u00e4n. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tiet\u00e4\u00e4 \u00e4idin huoliin vaikuttavien \u00e4itiin (mm. stressi) ja lapsiin liittyvien tekij\u00f6iden (mm. yliaktiivisuus) pidemm\u00e4n aikav\u00e4lin seuraukset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master's thesis is based on follow-up study \u201dFirst Steps \u2013 Interaction and Learning within Children-Parent-Teacher Triangle\u201d. The data for the research was collected in the year 2011 when the children were on fourth grade. There were 125 mothers under the study. The follow-up study was firstly interested in the kind of worries mother was experiencing in their children\u2019s school-going. The concerns were registered with survey form. The second objective was to examine whether mothers social backgrounds, levels of education, parental stress and parental depression would explain mothers concerns. Also the children\u2019s skill levels (individual- and group testing), social contacts, friends (sociometry) and problem behaviour (the teachers evaluation) were examined as possible predictors of mothers concerns.\r\n The results showed that the mothers weren't much concerned about other subjects concerning their children\u2019s school-going. Mostly worrying thing was the child\u2019s motivation and the least the teachers professionality. The results also pointed out that the more hyperactive, less skillful in calculus and times tables the kids were and the less the child showed prosociality, the more mothers worried their children\u2019s motivation of learning. The results also indicated that the more the child had problem behaviour in their friendships and negative friend-mentions, the more mothers evidenced stress, the more concerned the mothers were about bullying.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Raija Arpre (raritola) on 2014-12-28 10:46:55.265939. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-28T10:46:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412283580.pdf: 1041352 bytes, checksum: a98b87f0bfbdf95961a7102c58020a3a (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 1bd97fa6b41c0b0a5a545ae17ae15faf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-28T10:46:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412283580.pdf: 1041352 bytes, checksum: a98b87f0bfbdf95961a7102c58020a3a (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 1bd97fa6b41c0b0a5a545ae17ae15faf (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (37 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00c4idin huolet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vanhemmuuden masennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vanhemmuuden stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapsen kaverisuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapsen prososiaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapsen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idin huolet lapsensa koulunk\u00e4ynnist\u00e4 : mik\u00e4 selitt\u00e4\u00e4?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412283580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-28T10:46:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prososiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/22053c40-0cd6-4f1f-b412-13ef7c771080\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412283580.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arpré, Raija Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää? Äidin huolet Vanhemmuuden masennus Vanhemmuuden stressi Lapsen kaverisuhteet Lapsen prososiaalisuus Lapsen ongelmakäyttäytyminen Oppimisvaikeudet Psykologia Psychology 202 äidit vanhemmuus stressi lapset koulunkäynti sosiaaliset suhteet prososiaalisuus oppimisvaikeudet käyttäytymishäiriöt
title Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää?
title_full Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää?
title_fullStr Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää? Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää?
title_full_unstemmed Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää? Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää?
title_short Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä
title_sort äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä mikä selittää
title_sub mikä selittää?
title_txtP Äidin huolet lapsensa koulunkäynnistä : mikä selittää?
topic Äidin huolet Vanhemmuuden masennus Vanhemmuuden stressi Lapsen kaverisuhteet Lapsen prososiaalisuus Lapsen ongelmakäyttäytyminen Oppimisvaikeudet Psykologia Psychology 202 äidit vanhemmuus stressi lapset koulunkäynti sosiaaliset suhteet prososiaalisuus oppimisvaikeudet käyttäytymishäiriöt
topic_facet 202 Lapsen kaverisuhteet Lapsen ongelmakäyttäytyminen Lapsen prososiaalisuus Oppimisvaikeudet Psychology Psykologia Vanhemmuuden masennus Vanhemmuuden stressi koulunkäynti käyttäytymishäiriöt lapset oppimisvaikeudet prososiaalisuus sosiaaliset suhteet stressi vanhemmuus Äidin huolet äidit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412283580
work_keys_str_mv AT arpreraija äidinhuoletlapsensakoulunkäynnistämikäselittää