Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla

Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielestä joka puolelta päällemme vyöryväksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet kuten televisio, tietokone ja internet sekä erilaiset sosiaalisen ja osallistavan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojanen, Heli
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44943
_version_ 1826225764685578240
author Ojanen, Heli
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ojanen, Heli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ojanen, Heli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ojanen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielestä joka puolelta päällemme vyöryväksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet kuten televisio, tietokone ja internet sekä erilaiset sosiaalisen ja osallistavan median ohjelmat ja sovellukset. Vaikka tekstien maailma on muuttunut nopeasti, tekstikäsitykset voivat muuttua hitaammin. On siis paikallaan tutkia, miten tekstikäsitykset kulkevat tekstien mukana. Pro Gradu -työssäni tutkin Jyväskylän yliopiston Kielikeskuksessa kevätlukukaudella 2012 järjestetyn Tekstejä suomeksi 2 -kurssin opiskelijoiden tekstikäsityksiä sekä niiden muuttumista kurssin aikana. Kurssi on tarkoitettu suomea toisena kielenä opiskeleville, ja sen pohjalla on laaja tekstikäsitys. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millainen tekstikäsitys Tekstejä suomeksi 2 -kurssin opiskelijoiden kurssilla tuottamissa teksteissä näkyy? 2. Muuttuko opiskelijoiden tekstikäsitys kurssin aikana? Miten se muuttuu? Tutkimukseni taustalla ovat käsitteet multimodaalisuus ja monimediaisuus. Laajan tekstikäsityksen mukaan tekstejä ovat muutkin merkityksiä välittävät keinot kuin vain kieli, eli semioottiset resurssit: kuvat, grafiikka, puhe, merkit ja eleet. Multimodaalisuus yhdistettynä monimediaisuuteen, eli välineiden moninaisuuteen, on muuttanut kommunikaatiota ja tekstejä myös opetuksessa. Aineistoni koostuu kevään 2012 Tekstejä suomeksi 2 -kurssin teksteistä: kontaktituntien videoinneista, opiskelijoiden lähettämistä tviiteistä ja kurssin lopuksi käydyistä palautekeskusteluista. Tutkimuksessani käytän sisällönanalyysia: analysoin aineistosta löytyneitä tekstikäsitystä ilmentäviä lausumia. Kurssilaisten puheista, tviiteistä ja palautekeskusteluista saa selville, että opiskelijoiden tekstikäsitys on muuttunut perinteisestä laajempaan ja aktiivisempaan tekstikäsitykseen. Kaikkien kurssilaisten kohdalla ero ei ollut kovin selvä: osa piti kiinni käsityksestä, että teksti on pääasiassa kirjoitettua kieltä, mutta he eivät olleet kannallaan enää yhtä tiiviisti kuin ennen kurssia. Vastaavasti osa kurssilaisista ymmärsi kurssilla tarjottujen tekstien avulla, että tekstien maailma on laaja ja teksteillä tehdään asioita, niitä ei vain lueta ja vastaanoteta passiivisesti. Opiskelijat käyttivät tunneilla multimodaalisia ja monimediaisia keinoja merkitysten välittämiseen ja oppivat kurssin aikana käyttämään Twitteriä sekä hallitsivat pääosin Twitterin tekstilajin. Harva sanallisti kurssin aikana omaa tekstikäsitystään, mutta he jotka sanallistivat, kertoivat tekstikäsityksenä laajentuneen. Kurssilla tarjottu tekstikäsitys vaikuttaa myös kurssilaisten käsityksiin teksteistä. Opettajien on yleensäkin syytä olla tietoisia omista käsityksistään ja asenteistaan, joita välittävät eteenpäin opiskelijoille. Teknologia saattoi olla joillekin kurssilaisista tekstikäsityksen laajentamista hankaloittava asia: teknologian hallinta ja mielenkiinto sitä kohtaan eivät ole kaikilla samanlaisia. Tulevaisuudessa teknologisen osaamisen erot voivat olla pienempiä, jolloin myös tekstikäsityksissä näkyvät erot saattavat kaventua.
first_indexed 2023-03-22T09:57:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Maisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vaarala, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojanen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-17T14:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-17T14:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielest\u00e4 joka puolelta p\u00e4\u00e4llemme vy\u00f6ryv\u00e4ksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet kuten televisio, tietokone ja internet sek\u00e4 erilaiset sosiaalisen ja osallistavan median ohjelmat ja sovellukset. Vaikka tekstien maailma on muuttunut nopeasti, tekstik\u00e4sitykset voivat muuttua hitaammin. On siis paikallaan tutkia, miten tekstik\u00e4sitykset kulkevat tekstien mukana. \nPro Gradu -ty\u00f6ss\u00e4ni tutkin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Kielikeskuksessa kev\u00e4tlukukaudella 2012 j\u00e4rjestetyn Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssin opiskelijoiden tekstik\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 niiden muuttumista kurssin aikana. Kurssi on tarkoitettu suomea toisena kielen\u00e4 opiskeleville, ja sen pohjalla on laaja tekstik\u00e4sitys. Tutkimuskysymykseni ovat:\n1. Millainen tekstik\u00e4sitys Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssin opiskelijoiden kurssilla tuottamissa teksteiss\u00e4 n\u00e4kyy?\n2. Muuttuko opiskelijoiden tekstik\u00e4sitys kurssin aikana? Miten se muuttuu?\nTutkimukseni taustalla ovat k\u00e4sitteet multimodaalisuus ja monimediaisuus. Laajan tekstik\u00e4sityksen mukaan tekstej\u00e4 ovat muutkin merkityksi\u00e4 v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t keinot kuin vain kieli, eli semioottiset resurssit: kuvat, grafiikka, puhe, merkit ja eleet. Multimodaalisuus yhdistettyn\u00e4 monimediaisuuteen, eli v\u00e4lineiden moninaisuuteen, on muuttanut kommunikaatiota ja tekstej\u00e4 my\u00f6s opetuksessa.\nAineistoni koostuu kev\u00e4\u00e4n 2012 Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssin teksteist\u00e4: kontaktituntien videoinneista, opiskelijoiden l\u00e4hett\u00e4mist\u00e4 tviiteist\u00e4 ja kurssin lopuksi k\u00e4ydyist\u00e4 palautekeskusteluista. Tutkimuksessani k\u00e4yt\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia: analysoin aineistosta l\u00f6ytyneit\u00e4 tekstik\u00e4sityst\u00e4 ilment\u00e4vi\u00e4 lausumia.\nKurssilaisten puheista, tviiteist\u00e4 ja palautekeskusteluista saa selville, ett\u00e4 opiskelijoiden tekstik\u00e4sitys on muuttunut perinteisest\u00e4 laajempaan ja aktiivisempaan tekstik\u00e4sitykseen. Kaikkien kurssilaisten kohdalla ero ei ollut kovin selv\u00e4: osa piti kiinni k\u00e4sityksest\u00e4, ett\u00e4 teksti on p\u00e4\u00e4asiassa kirjoitettua kielt\u00e4, mutta he eiv\u00e4t olleet kannallaan en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 tiiviisti kuin ennen kurssia. Vastaavasti osa kurssilaisista ymm\u00e4rsi kurssilla tarjottujen tekstien avulla, ett\u00e4 tekstien maailma on laaja ja teksteill\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n asioita, niit\u00e4 ei vain lueta ja vastaanoteta passiivisesti. Opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t tunneilla multimodaalisia ja monimediaisia keinoja merkitysten v\u00e4litt\u00e4miseen ja oppivat kurssin aikana k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n Twitteri\u00e4 sek\u00e4 hallitsivat p\u00e4\u00e4osin Twitterin tekstilajin. Harva sanallisti kurssin aikana omaa tekstik\u00e4sityst\u00e4\u00e4n, mutta he jotka sanallistivat, kertoivat tekstik\u00e4sityksen\u00e4 laajentuneen.\nKurssilla tarjottu tekstik\u00e4sitys vaikuttaa my\u00f6s kurssilaisten k\u00e4sityksiin teksteist\u00e4. Opettajien on yleens\u00e4kin syyt\u00e4 olla tietoisia omista k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n ja asenteistaan, joita v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t eteenp\u00e4in opiskelijoille. Teknologia saattoi olla joillekin kurssilaisista tekstik\u00e4sityksen laajentamista hankaloittava asia: teknologian hallinta ja mielenkiinto sit\u00e4 kohtaan eiv\u00e4t ole kaikilla samanlaisia. Tulevaisuudessa teknologisen osaamisen erot voivat olla pienempi\u00e4, jolloin my\u00f6s tekstik\u00e4sityksiss\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t erot saattavat kaventua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Ojanen (heelojan) on 2014-12-17 14:07:24.896685. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-17T14:07:25Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412173530.pdf: 1625748 bytes, checksum: 6741ddd2c60969cb2c932a032c3ed1a1 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: dd58d0681ae925221f711a40e4e30d7f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-17T14:07:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412173530.pdf: 1625748 bytes, checksum: 6741ddd2c60969cb2c932a032c3ed1a1 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: dd58d0681ae925221f711a40e4e30d7f (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tekstik\u00e4sitysten muuttuminen suomi toisena kielen\u00e4 -kurssilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412173530", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-17T14:07:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44943
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e34f2aaf-170b-4f97-8e72-0c06235e6584\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412173530.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojanen, Heli Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla Suomi toisena kielenä toisen kielen oppiminen tekstit multimodaalisuus tekstitaito Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kielen oppiminen toinen kieli oppiminen
title Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
title_full Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
title_fullStr Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
title_full_unstemmed Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
title_short Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
title_sort tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä kurssilla
title_txtP Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
topic Suomi toisena kielenä toisen kielen oppiminen tekstit multimodaalisuus tekstitaito Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kielen oppiminen toinen kieli oppiminen
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli Suomi toisena kielenä kielen oppiminen multimodaalisuus oppiminen suomi toisena kielenä tekstit tekstitaito toinen kieli toisen kielen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44943 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412173530
work_keys_str_mv AT ojanenheli tekstikäsitystenmuuttuminensuomitoisenakielenäkurssilla