Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium

Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita sisältävät musiikin käyttö ruotsinopetuksessa, ruotsin- ja musiikinopetuksen integrointi sekä ruotsin- ja musiikinopettajien yhteistyö. Tutkielma valottaa näitä mahdollisuuksia ja rajoitteita erään suomalaisen musiik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Susanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44935
_version_ 1828193120915816448
author Mäkinen, Susanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkinen, Susanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkinen, Susanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkinen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita sisältävät musiikin käyttö ruotsinopetuksessa, ruotsin- ja musiikinopetuksen integrointi sekä ruotsin- ja musiikinopettajien yhteistyö. Tutkielma valottaa näitä mahdollisuuksia ja rajoitteita erään suomalaisen musiikkilukion näkökulmasta. Lisäksi tutkielman tarkoitus on tarjota näkökulmia siihen, kuinka kyseisessä lukiossa käytetty oppikirja Galleri tukee musiikin käyttöä ruotsinopetuksessa sekä ruotsin ja musiikin integrointia oppiaineina. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysillä. Tutkimusta varten haastateltiin musiikkilukion ruotsinopettajaa ja sekä yhtä lukion musiikinopettajista sekä yhdessä että yksilöinä. Lisäksi haastateltiin kolmea lukion opiskelijaa. Aineistoa täydennettiin ruotsinopettajalle sähköpostitse lähetetyillä lisäkysymyksillä sekä oppikirja-analyysillä. Haastateltujen näkökulmasta suurimmat musiikin käytön mahdollisuudet liittyvät kielenoppimisen helpottumiseen sekä positiivisiin motivaatiovaikutuksiin. Musiikin hyödyntämiseen ja sen hyötyihin vaikuttavat haastateltujen mukaan oppilaitos, oppilaiden asenteet ja musikaaliset taidot sekä opettajien oppilastuntemus. Lisäksi musiikkiin liittyviin oppimateriaaleihin ja niiden luomiseen liittyvät kysymykset nousivat esiin ruotsinopettajan puheenvuoroissa. Siitä huolimatta, että kaikki haastateltavat kokivat musiikin käytön positiivisena, he kokivat sen myös jossakin määrin ylimääräiseksi elementiksi, joka ei normaalisti kuulu ruotsinopetukseen. Haastatellut opettajat kokivat ruotsin- ja musiikinopettajien yhteistyön ja integroinnin mahdollisuuksien olevan teoriassa lähes rajattomat. Käytännön kannalta ongelmiksi muodostuvat kuitenkin ajanpuute ja koulutyön aikataulut. Lisäksi yhteistyötä rajoittaviksi tekijöiksi nostettiin asenteisiin liittyviä kysymyksiä. Yleisesti haastateltavat tarkastelivat yhteistyötä hyvin ainejakoisesti sekä oman oppiaineensa näkökulmasta. Opettajien vastauksissa koskien yhteistyötä ja integraatiota oli myös nähtävissä jonkinlainen törmäys vanhan ainejakoisen kulttuurin ja nousevan yhteistyö- ja integraatiokulttuurin välillä. Haastateltu ruotsinopettaja oli suhteellisen tyytyväinen käyttämänsä oppikirjasarjan tarjoamaan musiikkivalikoimaan. Oppikirja-analyysissä kuitenkin paljastui, että kirjasarjan musiikki ja musiikkiin liittyvät tehtävät painottuvat yhteen kurssikirjaan. Musiikkikappaleisiin liittyvät tehtävät ovat analyysin mukaan myös melko yksipuolisia sekä käyttötarkoitukseltaan että tehtävätyypeiltään. Oppiaineiden integrointia oppikirjat eivät analyysin perusteella tue. Oppikirja-analyysin pohjalta voidaankin pohtia, vahvistavatko oppikirjasidonnaisuus ja ainejakoinen oppimiskäsitys toisiaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-17T10:43:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-17T10:43:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453946", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44935", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on tarkastella, mink\u00e4laisia mahdollisuuksia ja haasteita sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t musiikin k\u00e4ytt\u00f6 ruotsinopetuksessa, ruotsin- ja musiikinopetuksen integrointi sek\u00e4 ruotsin- ja musiikinopettajien yhteisty\u00f6. Tutkielma valottaa n\u00e4it\u00e4 mahdollisuuksia ja rajoitteita er\u00e4\u00e4n suomalaisen musiikkilukion n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkielman tarkoitus on tarjota n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, kuinka kyseisess\u00e4 lukiossa k\u00e4ytetty oppikirja Galleri tukee musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ruotsinopetuksessa sek\u00e4 ruotsin ja musiikin integrointia oppiaineina.\r\n\r\nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimusta varten haastateltiin musiikkilukion ruotsinopettajaa ja sek\u00e4 yht\u00e4 lukion musiikinopettajista sek\u00e4 yhdess\u00e4 ett\u00e4 yksil\u00f6in\u00e4. Lis\u00e4ksi haastateltiin kolmea lukion opiskelijaa. Aineistoa t\u00e4ydennettiin ruotsinopettajalle s\u00e4hk\u00f6postitse l\u00e4hetetyill\u00e4 lis\u00e4kysymyksill\u00e4 sek\u00e4 oppikirja-analyysill\u00e4.\r\n\r\nHaastateltujen n\u00e4k\u00f6kulmasta suurimmat musiikin k\u00e4yt\u00f6n mahdollisuudet liittyv\u00e4t kielenoppimisen helpottumiseen sek\u00e4 positiivisiin motivaatiovaikutuksiin. Musiikin hy\u00f6dynt\u00e4miseen ja sen hy\u00f6tyihin vaikuttavat haastateltujen mukaan oppilaitos, oppilaiden asenteet ja musikaaliset taidot sek\u00e4 opettajien oppilastuntemus. Lis\u00e4ksi musiikkiin liittyviin oppimateriaaleihin ja niiden luomiseen liittyv\u00e4t kysymykset nousivat esiin ruotsinopettajan puheenvuoroissa. Siit\u00e4 huolimatta, ett\u00e4 kaikki haastateltavat kokivat musiikin k\u00e4yt\u00f6n positiivisena, he kokivat sen my\u00f6s jossakin m\u00e4\u00e4rin ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iseksi elementiksi, joka ei normaalisti kuulu ruotsinopetukseen.\r\n\r\nHaastatellut opettajat kokivat ruotsin- ja musiikinopettajien yhteisty\u00f6n ja integroinnin mahdollisuuksien olevan teoriassa l\u00e4hes rajattomat. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kannalta ongelmiksi muodostuvat kuitenkin ajanpuute ja kouluty\u00f6n aikataulut. Lis\u00e4ksi yhteisty\u00f6t\u00e4 rajoittaviksi tekij\u00f6iksi nostettiin asenteisiin liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4. Yleisesti haastateltavat tarkastelivat yhteisty\u00f6t\u00e4 hyvin ainejakoisesti sek\u00e4 oman oppiaineensa n\u00e4k\u00f6kulmasta. Opettajien vastauksissa koskien yhteisty\u00f6t\u00e4 ja integraatiota oli my\u00f6s n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 jonkinlainen t\u00f6rm\u00e4ys vanhan ainejakoisen kulttuurin ja nousevan yhteisty\u00f6- ja integraatiokulttuurin v\u00e4lill\u00e4.\r\n\r\nHaastateltu ruotsinopettaja oli suhteellisen tyytyv\u00e4inen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 oppikirjasarjan tarjoamaan musiikkivalikoimaan. Oppikirja-analyysiss\u00e4 kuitenkin paljastui, ett\u00e4 kirjasarjan musiikki ja musiikkiin liittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t painottuvat yhteen kurssikirjaan. Musiikkikappaleisiin liittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t ovat analyysin mukaan my\u00f6s melko yksipuolisia sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6tarkoitukseltaan ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyypeilt\u00e4\u00e4n. Oppiaineiden integrointia oppikirjat eiv\u00e4t analyysin perusteella tue. Oppikirja-analyysin pohjalta voidaankin pohtia, vahvistavatko oppikirjasidonnaisuus ja ainejakoinen oppimisk\u00e4sitys toisiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna M\u00e4kinen (sukrmaki) on 2014-12-17 10:43:57.417690. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-17T10:43:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412173525.pdf: 645610 bytes, checksum: 16f71efce3e0a9d10ece0df324957954 (MD5)\r\nlicense.html: 4875 bytes, checksum: 5757c051c1424583fa59ca916f1bcb46 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-17T10:43:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412173525.pdf: 645610 bytes, checksum: 16f71efce3e0a9d10ece0df324957954 (MD5)\r\nlicense.html: 4875 bytes, checksum: 5757c051c1424583fa59ca916f1bcb46 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samarbete", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaus-tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fallstudie", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musik och l\u00e4rarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : m\u00f6jligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "M\u00f6jligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412173525", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-17T10:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkilukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44935
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/502a9bed-60f8-4d1f-87d4-a2d6857a4bdf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412173525.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Susanna Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium ruotsinopetus svenskundervisning musiikki musik yhteistyö samarbete tapaus-tutkimus fallstudie lukio gymnasium Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus 306 ruotsin kieli opetus musiikkilukiot kielen oppiminen
title Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_alt Möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_full Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_fullStr Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_full_unstemmed Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_short Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen
title_sort musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_sub möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
title_txtP Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
topic ruotsinopetus svenskundervisning musiikki musik yhteistyö samarbete tapaus-tutkimus fallstudie lukio gymnasium Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus 306 ruotsin kieli opetus musiikkilukiot kielen oppiminen
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus fallstudie gymnasium kielen oppiminen lukio musiikki musiikkilukiot musik opetus ruotsin kieli ruotsinopetus samarbete svenskundervisning tapaus-tutkimus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44935 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412173525
work_keys_str_mv AT mäkinensusanna musikochlärarsamarbetesomresursisvenskundervisningenmöjligheterochutmaningarvidet