Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla oppilaan näkökulma

Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja haittoihin. Samalla haluttiin myös selvittää samanaikaisopetuksen vaikutusta oppi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karhunen, Sanna
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44910
_version_ 1828193120904282112
author Karhunen, Sanna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karhunen, Sanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karhunen, Sanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karhunen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja haittoihin. Samalla haluttiin myös selvittää samanaikaisopetuksen vaikutusta oppilaiden motivaatioon, oppimistuloksiin ja oppilaiden huomioimiseen kokeellisessa työskentelyssä. Tutkimus tehtiin keskisuomalaisessa yläkoulussa keväällä 2012, ja se kesti kaksi viikkoa. Tutkimukseen osallistui kaksi kemian opettajaa, tutkimusryhmä ja kaksi vertailuryhmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa haluttiin perehtyä syvällisesti yksittäiseen tapaukseen. Tutkimuksen aineisto hankittiin monipuolisin menetelmin, joita olivat oppituntien havainnointi, opettajien ja oppilaiden haastattelut, oppilaille teetetty kyselytutkimus ja koe samanaikaisopetuksen tunneilla käsitellyistä asioista. Aineiston keruuseen osallistui kaksi tutkijaa, joista tämän tutkimuksen kirjoittaja analysoi aineiston oppilaan näkökulmasta ja toinen tutkija analysoi aineiston opettajan näkökulmasta omassa tutkielmassaan. Tulosten perusteella tunnilla ehdittiin tehdä enemmän kokeellisia töitä, jotka innostavat ja motivoivat oppilaita. Opettajilla oli enemmän aikaa jokaiselle oppilaalle ja opettajat ehtivät keskustella kokeellisesta työstä oppilaiden kanssa. Oppilaiden mielestä myös ilmapiiri parani luokassa ja työturvallisuutta noudatettiin paremmin. Oppilaat joutuivat enemmän keskittymään opetukseen samanaikaisopetuksessa, koska tunnilla oli vuoropuhelua. Oppilaat eivät kuitenkaan aina nähneet toista opettajaa tarpeellisena tunnilla, vaikka melko positiivisesti he suhtautuivat toiseen opettajaan. Koetulosten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä oppilaiden oppimisesta ja osaamisesta, koska vertailuryhmien ja tutkimusryhmien välillä ei ollut suuria eroja. Oppilaat kuitenkin kokivat oppineensa enemmän samanaikaisopetuksen tunneilla. Tutkimuksen perusteella samanaikaisopetus siis mahdollistaa kokeellisten menetelmien laajemman tai toistuvamman käytön kemian tunneilla. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että samanaikaisopetuksen vaikutuksia oppimistuloksiin olisi tutkittava paremmin ja enemmän. Co-teaching in secondary school experimental chemistry classes - students' perspective
first_indexed 2023-03-22T09:59:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jan Lundell", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhunen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-16T13:12:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-16T13:12:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453911", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44910", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehty\u00e4 oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta samanaikaisopetuksen hy\u00f6tyihin ja haittoihin. Samalla haluttiin my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 samanaikaisopetuksen vaikutusta oppilaiden motivaatioon, oppimistuloksiin ja oppilaiden huomioimiseen kokeellisessa ty\u00f6skentelyss\u00e4. \r\n\r\nTutkimus tehtiin keskisuomalaisessa yl\u00e4koulussa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012, ja se kesti kaksi viikkoa. Tutkimukseen osallistui kaksi kemian opettajaa, tutkimusryhm\u00e4 ja kaksi vertailuryhm\u00e4\u00e4. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa haluttiin perehty\u00e4 syv\u00e4llisesti yksitt\u00e4iseen tapaukseen. Tutkimuksen aineisto hankittiin monipuolisin menetelmin, joita olivat oppituntien havainnointi, opettajien ja oppilaiden haastattelut, oppilaille teetetty kyselytutkimus ja koe samanaikaisopetuksen tunneilla k\u00e4sitellyist\u00e4 asioista. Aineiston keruuseen osallistui kaksi tutkijaa, joista t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kirjoittaja analysoi aineiston oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja toinen tutkija analysoi aineiston opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta omassa tutkielmassaan. \r\n\r\nTulosten perusteella tunnilla ehdittiin tehd\u00e4 enemm\u00e4n kokeellisia t\u00f6it\u00e4, jotka innostavat ja motivoivat oppilaita. Opettajilla oli enemm\u00e4n aikaa jokaiselle oppilaalle ja opettajat ehtiv\u00e4t keskustella kokeellisesta ty\u00f6st\u00e4 oppilaiden kanssa. Oppilaiden mielest\u00e4 my\u00f6s ilmapiiri parani luokassa ja ty\u00f6turvallisuutta noudatettiin paremmin. Oppilaat joutuivat enemm\u00e4n keskittym\u00e4\u00e4n opetukseen samanaikaisopetuksessa, koska tunnilla oli vuoropuhelua. Oppilaat eiv\u00e4t kuitenkaan aina n\u00e4hneet toista opettajaa tarpeellisena tunnilla, vaikka melko positiivisesti he suhtautuivat toiseen opettajaan. Koetulosten perusteella ei voida tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 oppilaiden oppimisesta ja osaamisesta, koska vertailuryhmien ja tutkimusryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut suuria eroja. Oppilaat kuitenkin kokivat oppineensa enemm\u00e4n samanaikaisopetuksen tunneilla. \r\n\r\nTutkimuksen perusteella samanaikaisopetus siis mahdollistaa kokeellisten menetelmien laajemman tai toistuvamman k\u00e4yt\u00f6n kemian tunneilla. Tutkimus kuitenkin osoittaa, ett\u00e4 samanaikaisopetuksen vaikutuksia oppimistuloksiin olisi tutkittava paremmin ja enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Co-teaching in secondary school experimental chemistry classes - students' perspective", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Karhunen (sakaputk) on 2014-12-16 13:12:05.338550. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-16T13:12:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412163518.pdf: 1453632 bytes, checksum: 3f86ccd3a57c31cd86a53c095dc3d26c (MD5)\r\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 1f252355021e99835c84a9e33f0842e2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-16T13:12:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412163518.pdf: 1453632 bytes, checksum: 3f86ccd3a57c31cd86a53c095dc3d26c (MD5)\r\nlicense.html: 4843 bytes, checksum: 1f252355021e99835c84a9e33f0842e2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samanaikaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokeellinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokeellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Samanaikaisopetus yl\u00e4koulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412163518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-16T13:12:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44910
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:11Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4390d7e5-5872-4076-95ee-0ee43d734482\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412163518.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhunen, Sanna Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma samanaikaisopetus kemia kokeellinen opetus kokeellisuus yläkoulu oppilaan näkökulma Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus oppilaat
title Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
title_full Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
title_fullStr Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
title_full_unstemmed Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
title_short Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla
title_sort samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla oppilaan näkökulma
title_sub oppilaan näkökulma
title_txtP Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
topic samanaikaisopetus kemia kokeellinen opetus kokeellisuus yläkoulu oppilaan näkökulma Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus oppilaat
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia kokeellinen opetus kokeellisuus opetus oppilaan näkökulma oppilaat samanaikaisopetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44910 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412163518
work_keys_str_mv AT karhunensanna samanaikaisopetusyläkoulunkokeellisillakemiantunneillaoppilaannäkökulma