Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta

Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt. Tee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuulari-Mäkinen, Katja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44864
_version_ 1828193120877019136
author Tuulari-Mäkinen, Katja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuulari-Mäkinen, Katja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuulari-Mäkinen, Katja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuulari-Mäkinen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt. Teen toimintatutkimusta, jossa tarkastelen myös tutkielmaprosessin myötä tapahtuvaa opettajana kehittymistäni, jonka pohtimisen välineenä on Sinikka Ojasen (1993b) näkemys perinteisestä ja uudesta tavasta toimia opettajana, Malisen ja Laineen (2009) ajatukset autonomisen opettajan ulottuvuuksista sekä oma reflektoiva ajatteluni. Opetussuunnitelma pohjautuu Taiteen perusopetuksen yleiseen (2005) ja musiikin laajan (2002) opetussuunnitelman perusteisiin. Kokonaisvaltaisuus näkyy opetussuunnitelmassa niin ihmiskäsityksessä, oppimiskäsityksessä, tiedonkäsityksessä kuin musiikkikäsityksessäkin. Myös oppimisympäristö, oppimateriaali sekä arviointi ja palaute ovat kokonaisvaltaisia ja nähdään totuttua laajempina ja monipuolisempina. Opiskelussa nähdään sekä prosessi että lopputulos yhtä merkityksellisinä. Laulunharrastajan opetussuunnitelman kokonaisvaltaisuus rakentuu Lauri Rauhalan (2005) holistisesta ihmiskäsityksestä, Inkeri Savan (1993, 1998) taiteen tiedon kokonaisvaltaisuudesta, D.J. Elliotin (1995) praksiaalista musiikkikäsityksestä muotoutuen laulunopiskeluun soveltuvaksi. Kokonaisvaltainen oppimiskäsitys rakentuu konstruktivistisesta, situationaalisesta ja behavioristisesta oppimiskäsityksestä. Laulunharrastajan opetussuunnitelma on laadittu soveltuvaksi laulunharrastajien moninaiselle joukolle: eri ikäisille, erilaisen musiikillisen taustan omaaville ja eri musiikkityyleille soveltuvaksi. Opetussuunnitelman pohjautuminen oppilaan aiemmille tiedoille, taidoille ja kokemuksille sekä hänen tavoitteilleen, odotuksilleen ja toiveilleen on keskeistä. Näiden perusteella oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetussuunnitelma. Oppilaan musiikilista, laulullista ja oppimisen historiaa voidaan kartoittaa laatimieni kysymysten avulla (Liite 2). Tutkimusprosessi osoitti Laulunharrastajan opetussuunnitelman tarpeellisuuden niin laulunharrastajien opetuksen kuin oman opettajuutenikin kehittymisen suhteen. Sitä voidaan käyttää täydentävänä opetussuunnitelmana Taiteen perusopetuksessa tai varsinaisena opetussuunnitelmana sen ulkopuolella.
first_indexed 2024-09-11T08:49:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuulari-M\u00e4kinen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-12T13:26:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-12T13:26:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453519", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44864", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimisk\u00e4sitykseen perustuva Laulunharrastajan\nopetussuunnitelma sek\u00e4 tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sek\u00e4 sen soveltuvuutta laulunopiskeluun.\nOpetussuunnitelmaa laatiessani j\u00e4senn\u00e4n laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sis\u00e4ll\u00f6t.\nTeen toimintatutkimusta, jossa tarkastelen my\u00f6s tutkielmaprosessin my\u00f6t\u00e4 tapahtuvaa opettajana kehittymist\u00e4ni,\njonka pohtimisen v\u00e4lineen\u00e4 on Sinikka Ojasen (1993b) n\u00e4kemys perinteisest\u00e4 ja uudesta tavasta toimia opettajana,\nMalisen ja Laineen (2009) ajatukset autonomisen opettajan ulottuvuuksista sek\u00e4 oma reflektoiva ajatteluni.\nOpetussuunnitelma pohjautuu Taiteen perusopetuksen yleiseen (2005) ja musiikin laajan (2002) opetussuunnitelman\nperusteisiin. Kokonaisvaltaisuus n\u00e4kyy opetussuunnitelmassa niin ihmisk\u00e4sityksess\u00e4, oppimisk\u00e4sityksess\u00e4,\ntiedonk\u00e4sityksess\u00e4 kuin musiikkik\u00e4sityksess\u00e4kin. My\u00f6s oppimisymp\u00e4rist\u00f6, oppimateriaali sek\u00e4 arviointi ja palaute\novat kokonaisvaltaisia ja n\u00e4hd\u00e4\u00e4n totuttua laajempina ja monipuolisempina. Opiskelussa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sek\u00e4 prosessi ett\u00e4\nlopputulos yht\u00e4 merkityksellisin\u00e4.\nLaulunharrastajan opetussuunnitelman kokonaisvaltaisuus rakentuu Lauri Rauhalan (2005) holistisesta\nihmisk\u00e4sityksest\u00e4, Inkeri Savan (1993, 1998) taiteen tiedon kokonaisvaltaisuudesta, D.J. Elliotin (1995) praksiaalista\nmusiikkik\u00e4sityksest\u00e4 muotoutuen laulunopiskeluun soveltuvaksi. Kokonaisvaltainen oppimisk\u00e4sitys rakentuu\nkonstruktivistisesta, situationaalisesta ja behavioristisesta oppimisk\u00e4sityksest\u00e4.\nLaulunharrastajan opetussuunnitelma on laadittu soveltuvaksi laulunharrastajien moninaiselle joukolle: eri ik\u00e4isille,\nerilaisen musiikillisen taustan omaaville ja eri musiikkityyleille soveltuvaksi. Opetussuunnitelman pohjautuminen\noppilaan aiemmille tiedoille, taidoille ja kokemuksille sek\u00e4 h\u00e4nen tavoitteilleen, odotuksilleen ja toiveilleen on\nkeskeist\u00e4. N\u00e4iden perusteella oppilaalle laaditaan henkil\u00f6kohtainen opetussuunnitelma. Oppilaan musiikilista,\nlaulullista ja oppimisen historiaa voidaan kartoittaa laatimieni kysymysten avulla (Liite 2).\nTutkimusprosessi osoitti Laulunharrastajan opetussuunnitelman tarpeellisuuden niin laulunharrastajien opetuksen\nkuin oman opettajuutenikin kehittymisen suhteen. Sit\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 opetussuunnitelmana Taiteen\nperusopetuksessa tai varsinaisena opetussuunnitelmana sen ulkopuolella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2014-12-12 13:26:07.481251. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-12T13:26:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412123493.pdf: 1498543 bytes, checksum: c7605c7a00b5f82702426f5830929128 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-12T13:26:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412123493.pdf: 1498543 bytes, checksum: c7605c7a00b5f82702426f5830929128 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (107 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kokonaisvaltainen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laulunopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412123493", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-12T13:26:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulunopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44864
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:00Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae51021a-271f-4e06-bbfe-a6613182a7c6\/download","text":"URNNBNfijyu-201412123493.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuulari-Mäkinen, Katja Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta Kokonaisvaltainen oppiminen opetussuunnitelma laulunopetus vuorovaikutus Musiikkikasvatus Music Education 3052 oppiminen opetussuunnitelmat laulaminen harrastukset opetus laulunopettajat
title Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
title_full Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
title_fullStr Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
title_full_unstemmed Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
title_short Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
title_sort laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
title_txtP Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
topic Kokonaisvaltainen oppiminen opetussuunnitelma laulunopetus vuorovaikutus Musiikkikasvatus Music Education 3052 oppiminen opetussuunnitelmat laulaminen harrastukset opetus laulunopettajat
topic_facet 3052 Kokonaisvaltainen oppiminen Music Education Musiikkikasvatus harrastukset laulaminen laulunopettajat laulunopetus opetus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat oppiminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44864 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412123493
work_keys_str_mv AT tuularimäkinenkatja laulunharrastajanopetussuunnitelmakokonaisvaltaisenoppimisennäkökulmasta