Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta

Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt. Tee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuulari-Mäkinen, Katja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44864
Description
Summary:Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa laatiessani jäsennän laulunopiskelun osaamisalueet ja niiden sisällöt. Teen toimintatutkimusta, jossa tarkastelen myös tutkielmaprosessin myötä tapahtuvaa opettajana kehittymistäni, jonka pohtimisen välineenä on Sinikka Ojasen (1993b) näkemys perinteisestä ja uudesta tavasta toimia opettajana, Malisen ja Laineen (2009) ajatukset autonomisen opettajan ulottuvuuksista sekä oma reflektoiva ajatteluni. Opetussuunnitelma pohjautuu Taiteen perusopetuksen yleiseen (2005) ja musiikin laajan (2002) opetussuunnitelman perusteisiin. Kokonaisvaltaisuus näkyy opetussuunnitelmassa niin ihmiskäsityksessä, oppimiskäsityksessä, tiedonkäsityksessä kuin musiikkikäsityksessäkin. Myös oppimisympäristö, oppimateriaali sekä arviointi ja palaute ovat kokonaisvaltaisia ja nähdään totuttua laajempina ja monipuolisempina. Opiskelussa nähdään sekä prosessi että lopputulos yhtä merkityksellisinä. Laulunharrastajan opetussuunnitelman kokonaisvaltaisuus rakentuu Lauri Rauhalan (2005) holistisesta ihmiskäsityksestä, Inkeri Savan (1993, 1998) taiteen tiedon kokonaisvaltaisuudesta, D.J. Elliotin (1995) praksiaalista musiikkikäsityksestä muotoutuen laulunopiskeluun soveltuvaksi. Kokonaisvaltainen oppimiskäsitys rakentuu konstruktivistisesta, situationaalisesta ja behavioristisesta oppimiskäsityksestä. Laulunharrastajan opetussuunnitelma on laadittu soveltuvaksi laulunharrastajien moninaiselle joukolle: eri ikäisille, erilaisen musiikillisen taustan omaaville ja eri musiikkityyleille soveltuvaksi. Opetussuunnitelman pohjautuminen oppilaan aiemmille tiedoille, taidoille ja kokemuksille sekä hänen tavoitteilleen, odotuksilleen ja toiveilleen on keskeistä. Näiden perusteella oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetussuunnitelma. Oppilaan musiikilista, laulullista ja oppimisen historiaa voidaan kartoittaa laatimieni kysymysten avulla (Liite 2). Tutkimusprosessi osoitti Laulunharrastajan opetussuunnitelman tarpeellisuuden niin laulunharrastajien opetuksen kuin oman opettajuutenikin kehittymisen suhteen. Sitä voidaan käyttää täydentävänä opetussuunnitelmana Taiteen perusopetuksessa tai varsinaisena opetussuunnitelmana sen ulkopuolella.