Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus ja opetus tukevat lievästi kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä. Keskeisenä ajatuksena oli elämäntaitojen tai päivittäisten arjen taitojen merkitys itsenäisyyden tukemisessa ja itsenäis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44854
_version_ 1826225685302083584
author Nieminen, Iida
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Iida Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Iida Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus ja opetus tukevat lievästi kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä. Keskeisenä ajatuksena oli elämäntaitojen tai päivittäisten arjen taitojen merkitys itsenäisyyden tukemisessa ja itsenäistymiseen tähtäävien taitojen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia ajatuksia luokan opettajalla on elämäntaidoista ja niiden opettamisesta. Tutkimuksen aineisto on etnografinen, ja se koostuu havainnointi- ja keskusteluaineistoista sekä haastattelusta. Aineisto kerättiin yläkouluikäisten lievästi kehitysvammaisten oppilaiden luokassa, ja se analysoitiin sisällönanalyysillä etnografisen analyysin menetelmin. Tutkimus osoitti, että lievästi kehitysvammaisia yläkouluikäisiä oppilaita paitsi tuetaan koulun arjessa itsenäistymiseen ja osallisuuteen liittyvissä taidoissa, heitä myös ohitetaan holhoamalla ja puolesta tekemällä. Elämäntaidot olivat luokan arjessa joka päivä läsnä, mutta niitä opetettiin vain lähinnä kotitalouden tunnilla. Päivittäiset arjen toiminnot kuten vessassa käynti ja pukeutuminen vievät aikaa koulun arjessa, mutta näitä taitoja ei oppilaille systemaattisesti tai tavoitteellisesti opetettu niin, että ne olisivat automatisoituneet osaksi oppilaiden itsenäistä toimintaa. Aikuisten rooli elämäntaitoihin ohjaamisessa ja kehottamisessa oli vahva. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lievästi kehitysvammaisten opetus sekä nuorten ja aikuisten välinen vuorovaikutus ei tukenut nuorten elämäntaitojen ja siten itsenäisyyden kehittymistä. Aikuisten tulisi luokkavuorovaikutuksessa tukea oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä kannustamalla tekemään itse sekä ohjaamalla itsenäiseen päätöksentekoon. Opetuksessa kehitysvammaisen oppilaan itsenäisyyttä ja osallisuutta tulisi tukea yhdessä asetetuilla, oppilaslähtöisillä tavoitteilla, suunnitelmallisella ja suoralla opetuksella, kertaamalla ja oppimisen tarpeita arvioimalla. Näin ei tässä tutkimuksessa tapahtunut.
first_indexed 2024-09-11T08:48:53Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-12T08:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-12T08:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44854", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus\nja opetus tukevat liev\u00e4sti kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsen\u00e4isyytt\u00e4.\nKeskeisen\u00e4 ajatuksena oli el\u00e4m\u00e4ntaitojen tai p\u00e4ivitt\u00e4isten arjen taitojen merkitys itsen\u00e4isyyden\ntukemisessa ja itsen\u00e4istymiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4vien taitojen oppimisessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen\ntavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia ajatuksia luokan opettajalla on el\u00e4m\u00e4ntaidoista ja niiden\nopettamisesta.\nTutkimuksen aineisto on etnografinen, ja se koostuu havainnointi- ja keskusteluaineistoista\nsek\u00e4 haastattelusta. Aineisto ker\u00e4ttiin yl\u00e4kouluik\u00e4isten liev\u00e4sti kehitysvammaisten oppilaiden\nluokassa, ja se analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 etnografisen analyysin menetelmin.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 liev\u00e4sti kehitysvammaisia yl\u00e4kouluik\u00e4isi\u00e4 oppilaita paitsi tuetaan\nkoulun arjessa itsen\u00e4istymiseen ja osallisuuteen liittyviss\u00e4 taidoissa, heit\u00e4 my\u00f6s ohitetaan\nholhoamalla ja puolesta tekem\u00e4ll\u00e4. El\u00e4m\u00e4ntaidot olivat luokan arjessa joka p\u00e4iv\u00e4 l\u00e4sn\u00e4,\nmutta niit\u00e4 opetettiin vain l\u00e4hinn\u00e4 kotitalouden tunnilla. P\u00e4ivitt\u00e4iset arjen toiminnot kuten\nvessassa k\u00e4ynti ja pukeutuminen viev\u00e4t aikaa koulun arjessa, mutta n\u00e4it\u00e4 taitoja ei oppilaille\nsystemaattisesti tai tavoitteellisesti opetettu niin, ett\u00e4 ne olisivat automatisoituneet osaksi\noppilaiden itsen\u00e4ist\u00e4 toimintaa. Aikuisten rooli el\u00e4m\u00e4ntaitoihin ohjaamisessa ja kehottamisessa\noli vahva.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 liev\u00e4sti kehitysvammaisten opetus sek\u00e4\nnuorten ja aikuisten v\u00e4linen vuorovaikutus ei tukenut nuorten el\u00e4m\u00e4ntaitojen ja siten itsen\u00e4isyyden\nkehittymist\u00e4. Aikuisten tulisi luokkavuorovaikutuksessa tukea oppilaiden osallisuutta\nja itsen\u00e4isyytt\u00e4 kannustamalla tekem\u00e4\u00e4n itse sek\u00e4 ohjaamalla itsen\u00e4iseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon.\nOpetuksessa kehitysvammaisen oppilaan itsen\u00e4isyytt\u00e4 ja osallisuutta tulisi tukea\nyhdess\u00e4 asetetuilla, oppilasl\u00e4ht\u00f6isill\u00e4 tavoitteilla, suunnitelmallisella ja suoralla opetuksella,\nkertaamalla ja oppimisen tarpeita arvioimalla. N\u00e4in ei t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tapahtunut.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2014-12-12 08:00:11.632353. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-12T08:00:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412123488.pdf: 205527 bytes, checksum: c436f5e532e20802b60b161e0f4d1045 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-12T08:00:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412123488.pdf: 205527 bytes, checksum: c436f5e532e20802b60b161e0f4d1045 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitysvammaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsen\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4ntaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehitysvammaisten nuorten itsen\u00e4isyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412123488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-12T08:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsen\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4ntaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44854
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Iida Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa kehitysvammaisuus osallisuus itsenäisyys elämäntaidot vuorovaikutus opetus etnografia Erityispedagogiikka Special Education Etnografia 101 kehitysvammaiset elämäntaito
title Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
title_full Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
title_fullStr Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
title_full_unstemmed Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
title_short Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
title_sort kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
title_txtP Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
topic kehitysvammaisuus osallisuus itsenäisyys elämäntaidot vuorovaikutus opetus etnografia Erityispedagogiikka Special Education Etnografia 101 kehitysvammaiset elämäntaito
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Etnografia Special Education elämäntaidot elämäntaito etnografia itsenäisyys kehitysvammaiset kehitysvammaisuus opetus osallisuus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44854 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412123488
work_keys_str_mv AT niemineniida kehitysvammaistennuortenitsenäisyydenjaosallisuudentukeminenerityisluokassa