Elinympäristöön liittyvä analytiikka yliopisto-opetuksessa

Tutkielmassa käydään läpi vesianalyysin vaiheita sekä menetelmiä, ja niitä tarkastellaan yliopisto-opintoihin soveltuvuuden pohjalta. Tämän lisäksi työssä esitellään projektioppimisen menetelmä, jota tarkastellaan opetuksen ja oppimisen lähtökohdista. Tutkielman pohjalta luotiin projektioppimiseen p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Lassi
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44852
Description
Summary:Tutkielmassa käydään läpi vesianalyysin vaiheita sekä menetelmiä, ja niitä tarkastellaan yliopisto-opintoihin soveltuvuuden pohjalta. Tämän lisäksi työssä esitellään projektioppimisen menetelmä, jota tarkastellaan opetuksen ja oppimisen lähtökohdista. Tutkielman pohjalta luotiin projektioppimiseen pohjautuva analyyttisen kemian laboratoriotyö, jonka toteutus vastaa Jyväskylän yliopiston LuK-tutkinnossa asetettuihin tieteen opetuksen ja oppimisen tavoitteisiin. Näiden tavoitteiden täyttymistä arvioidaan muissa yliopistoissa toteutettujen projektioppimistutkimusten tulosten pohjalta. Näin saadaan selkeä käsitys siitä, mihin oppimistuloksiin oikein toteutetun projektiopetuksen avulla voidaan päästä. Samalla saadaan myös tietoa siitä, miten projektioppimisen käytöllä voidaan vaikuttaa positiivisesti työelämässä tarvittavien sosiaalisten taitojen kehittymiseen, oman alan tutkimuksen seuraamiseen, työryhmätyöskentelyyn, konsultointiin sekä omien tutkimustulosten arviointiin, raportointiin ja esittämiseen. Näiden taitojen harjoittaminen on aiemmin jäänyt liian vähälle huomiolle, koska opiskelijat eivät ole saaneet tehdä itsenäisiä ratkaisuja annettujen tutkimusongelmien selvittämiseksi yksilötyöskentelyn ja valmiiden työohjeiden vuoksi.