"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä

Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut kriittisempi ote. Tämä tutkimus tuo uutta näkökulmaa aiheeseen tarkastelem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hämäläinen, Tiia, Kankaanpää, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44841
_version_ 1826225760192430080
author Hämäläinen, Tiia Kankaanpää, Emmi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hämäläinen, Tiia Kankaanpää, Emmi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hämäläinen, Tiia Kankaanpää, Emmi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hämäläinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut kriittisempi ote. Tämä tutkimus tuo uutta näkökulmaa aiheeseen tarkastelemalla nuorten opettajien kokemuk-sia yhteistyöstä sekä vertailemalla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia. Tuomme esiin myös vuorovaikutuksen näkökulman kodin ja koulun välisessä yhteis-työssä, jota ei myöskään ole aikaisemmin juurikaan tutkittu. Tutkimuskysymyksemme olivat: 1. Mitä kodin ja koulun välisen yhteistyön muotoja opettajat mainitsevat haastatteluissa? 2. Millaisena opettajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön? Tähän kysymykseen sisältyvät perustelut käytetyille yhteis-työvälineille, yhteistyöhön liittyvät tunteet, kokemukset vanhemmista sekä mahdolliset yhteistyön ongelmat. 3. Millaisena opettajat kokivat opettajan ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen? 4. Onko nuorten ja kokeneiden opettajien kokemusten välillä eroja? Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä iältään 24–29 -vuotiasta luokanopetta-jaa sekä viittä 47–55 -vuotiasta luokanopettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tulokset paljastivat, että haastateltavilla oli käytössään monia eri välineitä, joista yleisimpinä Wilma ja puhelin. Opettajat kokivat vanhempien välillä olevan eroja. Eniten näitä eroja mainittiin vanhempien aktiivisuudessa lapsensa koulunkäyntiä koh-taan. Vanhempien kohtaamiseen liittyi jännittämistä etenkin uran alkuvaiheessa, mutta opettajat kuitenkin kokivat vanhempien suhtautuvan heihin positiivisesti. Kahdeksan kymmenestä haastatellusta koki, ettei suuria ongelmia yhteistyössä ollut ilmennyt. Nä-mä opettajat mainitsivat yksittäisiä erimielisyyksiä, jotka eivät kuitenkaan olleet vaikut-taneet yhteistyön jatkumiseen negatiivisesti. Kaksi kertoi ongelmia syntyneen esimer-kiksi maahanmuuttajaperheen kanssa toimiessa tai opettajan ja vanhempien kasvatusnä-kemysten eroavaisuuksista. Opettajat kokivat saaneensa tukea yhteistyöhön sekä työyh-teisöstä että kokemuksen kautta. Koulutuksesta saadun tuen määrä taas koettiin melko vähäiseksi. Eroja nuorten ja kokeneiden opettajien havaintojen ja kokemusten välillä oli melko vähän. Niitä ilmeni erityisesti puheessa kirjallisesta viestinnästä. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi rehtorin roolia yhteistyön tukijana sekä tarkastella lähemmin opettajan ja vanhempien välistä viestintää.
first_indexed 2023-03-22T09:59:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankaanp\u00e4\u00e4, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-10T16:01:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-10T16:01:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453667", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44841", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4. Kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 on selvitetty asenteiden ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut kriittisempi ote. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa aiheeseen tarkastelemalla nuorten opettajien kokemuk-sia yhteisty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 vertailemalla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia. Tuomme esiin my\u00f6s vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulman kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 yhteis-ty\u00f6ss\u00e4, jota ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole aikaisemmin juurikaan tutkittu.\r\nTutkimuskysymyksemme olivat: 1. Mit\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n muotoja opettajat mainitsevat haastatteluissa? 2. Millaisena opettajat kokivat kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n? T\u00e4h\u00e4n kysymykseen sis\u00e4ltyv\u00e4t perustelut k\u00e4ytetyille yhteis-ty\u00f6v\u00e4lineille, yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tunteet, kokemukset vanhemmista sek\u00e4 mahdolliset yhteisty\u00f6n ongelmat. 3. Millaisena opettajat kokivat opettajan ja vanhempien v\u00e4lisen vuorovaikutuksen? 4. Onko nuorten ja kokeneiden opettajien kokemusten v\u00e4lill\u00e4 eroja?\r\nAineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla viitt\u00e4 i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 24\u201329 -vuotiasta luokanopetta-jaa sek\u00e4 viitt\u00e4 47\u201355 -vuotiasta luokanopettajaa. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTulokset paljastivat, ett\u00e4 haastateltavilla oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n monia eri v\u00e4lineit\u00e4, joista yleisimpin\u00e4 Wilma ja puhelin. Opettajat kokivat vanhempien v\u00e4lill\u00e4 olevan eroja. Eniten n\u00e4it\u00e4 eroja mainittiin vanhempien aktiivisuudessa lapsensa koulunk\u00e4ynti\u00e4 koh-taan. Vanhempien kohtaamiseen liittyi j\u00e4nnitt\u00e4mist\u00e4 etenkin uran alkuvaiheessa, mutta opettajat kuitenkin kokivat vanhempien suhtautuvan heihin positiivisesti. Kahdeksan kymmenest\u00e4 haastatellusta koki, ettei suuria ongelmia yhteisty\u00f6ss\u00e4 ollut ilmennyt. N\u00e4-m\u00e4 opettajat mainitsivat yksitt\u00e4isi\u00e4 erimielisyyksi\u00e4, jotka eiv\u00e4t kuitenkaan olleet vaikut-taneet yhteisty\u00f6n jatkumiseen negatiivisesti. Kaksi kertoi ongelmia syntyneen esimer-kiksi maahanmuuttajaperheen kanssa toimiessa tai opettajan ja vanhempien kasvatusn\u00e4-kemysten eroavaisuuksista. Opettajat kokivat saaneensa tukea yhteisty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 ty\u00f6yh-teis\u00f6st\u00e4 ett\u00e4 kokemuksen kautta. Koulutuksesta saadun tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4 taas koettiin melko v\u00e4h\u00e4iseksi. Eroja nuorten ja kokeneiden opettajien havaintojen ja kokemusten v\u00e4lill\u00e4 oli melko v\u00e4h\u00e4n. Niit\u00e4 ilmeni erityisesti puheessa kirjallisesta viestinn\u00e4st\u00e4. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi rehtorin roolia yhteisty\u00f6n tukijana sek\u00e4 tarkastella l\u00e4hemmin opettajan ja vanhempien v\u00e4list\u00e4 viestint\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Kankaanp\u00e4\u00e4 (emjukank) on 2014-12-10 16:01:36.296563. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-10T16:01:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412103470.pdf: 626577 bytes, checksum: c4c40c697e8fe4523db47e86b35544b6 (MD5)\r\nlicense.html: 5211 bytes, checksum: aea6c9ae12aea4e48b79a3639f1f6d64 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-10T16:01:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412103470.pdf: 626577 bytes, checksum: c4c40c697e8fe4523db47e86b35544b6 (MD5)\r\nlicense.html: 5211 bytes, checksum: aea6c9ae12aea4e48b79a3639f1f6d64 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuori opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokenut opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ei oo tarvinnu y\u00f6unia menett\u00e4\u00e4\" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412103470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-10T16:01:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ura", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44841
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d9933fbf-d416-4e69-ab9c-4683bd80d50f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412103470.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Tiia Kankaanpää, Emmi "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä kodin ja koulun yhteistyö nuori opettaja kokenut opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti koulu yhteistyö opettajat työura vuorovaikutus vanhemmat
title "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_alt Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_full "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_fullStr "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_full_unstemmed "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_short "Ei oo tarvinnu yöunia menettää"
title_sort ei oo tarvinnu yöunia menettää nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_sub nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
title_txtP "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
topic kodin ja koulun yhteistyö nuori opettaja kokenut opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti koulu yhteistyö opettajat työura vuorovaikutus vanhemmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kodin ja koulun yhteistyö kokenut opettaja koti koulu nuori opettaja opettajat työura vanhemmat vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412103470
work_keys_str_mv AT hämäläinentiia eiootarvinnuyöuniamenettäänuortenjakokeneidenopettajienkokemuksiakodinjakoulunväl