Yksilöitä sukupuolesta riippumatta opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. Taustalla on ajatus sukupuolisensitiivisestä ohjauksesta, jossa huomioidaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruusunen, Virve
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44836
_version_ 1828193120860241920
author Ruusunen, Virve
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruusunen, Virve Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruusunen, Virve Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruusunen, Virve
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. Taustalla on ajatus sukupuolisensitiivisestä ohjauksesta, jossa huomioidaan sukupuolten erot, tunnistetaan sukupuolen aiheuttamat rajoitukset ja uhkat, sekä tunnistetaan omat ennakkokäsitykset. Myös sukupuolten tasa-arvo erilaisissa konteksteissaan on tutkimuksen tärkeä teema. Tutkimukseni on teoriaohjaava laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viittä eri-ikäistä yläkoulun opinto-ohjaajaa, joilla on erilaista työkokemusta. Haastattelumuotona oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin fenomenografista menetelmää, jota käytetään käsitysten tutkimuksessa ja kokemusten eroavaisuuksien arvioinnissa. Tutkimuksessa tuli ilmi, että ohjaajat suhtautuvat ohjattaviin ennen kaikkea yksilöinä. Sukupuolta ei välttämättä tule ajateltua käytännön ohjaustyössä. Ohjaajat kuitenkin luonnehtivat tyttöjä ja poikia hieman eri tavoin. Tyttöjä kuvailtiin useimmiten kilteiksi ja rauhallisiksi, poikia taas villimmiksi ja kinesteettisemmiksi. Tyttöjä pidettiin kypsempinä ja valmiimpina tekemään itsenäisiä päätöksiä. Ohjaajat kokivat kuitenkin sekä tyttöjen että poikien tarvitsevan rohkaisua ja kannustusta. Nuorten tekemiin valintoihin vaikuttivat muun muassa vanhempien ja opinto-ohjaajien ajatukset ja asenteet sekä vertaisryhmä eli kaverit. Suurin osa nuorista teki omalle sukupuolelleen tyypillisiä ammattivalintoja, vain lukioon hakeutuminen katsottiin sukupuolesta riippumattomaksi. Suurin osa ohjaajista ei erityisesti rohkaissut nuorta omalle sukupuolelleen epätyypillisiin valintoihin, mutta tuki nuorta, jos hänellä oli tällaisia suunnitelmia. Opinto-ohjaajat kokivat sukupuolten tasa-arvon toteutuvan koulumaailmassa melko hyvin, samoin kuin jatko-opintovalinnoissa. Jatko-opintojen suhteen opinto-ohjaajat olivat huolissaan erityisesti poikien suoriutumisesta, mutta toisaalta soveltuvuuskokeet koettiin heille hyödyllisiksi. Työelämässä sen sijaan epätasa-arvo oli haastattelujen perusteella yleistä, ja etenkin palkkaus koettiin epätasa-arvoiseksi. Myös työmarkkinoiden segregaatio eli jakautuminen miesten ja naisten aloihin koettiin ongelmallisena. Sukupuolisensitiivinen ohjaus toteutuu siis ainakin osittain, mutta sukupuolikysymyksiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Opinto-ohjaajat voisivat myös aktiivisemmin kannustaa nuorta epätyypillisiin valintoihin. Näin voitaisiin edistää sukupuolten segregaation purkamista koulutuksessa, työmarkkinoilla ja koko yhteiskunnassa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruusunen, Virve", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-10T09:38:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-10T09:38:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44836", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yl\u00e4koulun opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heid\u00e4n suhtautumiseensa ohjattaviin, sek\u00e4 opinto-ohjaajan k\u00e4sityksi\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien ohjaamisesta. Taustalla on ajatus sukupuolisensitiivisest\u00e4 ohjauksesta, jossa huomioidaan sukupuolten erot, tunnistetaan sukupuolen aiheuttamat rajoitukset ja uhkat, sek\u00e4 tunnistetaan omat ennakkok\u00e4sitykset. My\u00f6s sukupuolten tasa-arvo erilaisissa konteksteissaan on tutkimuksen t\u00e4rke\u00e4 teema.\r\nTutkimukseni on teoriaohjaava laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viitt\u00e4 eri-ik\u00e4ist\u00e4 yl\u00e4koulun opinto-ohjaajaa, joilla on erilaista ty\u00f6kokemusta. Haastattelumuotona oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n k\u00e4sitysten tutkimuksessa ja kokemusten eroavaisuuksien arvioinnissa.\r\nTutkimuksessa tuli ilmi, ett\u00e4 ohjaajat suhtautuvat ohjattaviin ennen kaikkea yksil\u00f6in\u00e4. Sukupuolta ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tule ajateltua k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ohjausty\u00f6ss\u00e4. Ohjaajat kuitenkin luonnehtivat tytt\u00f6j\u00e4 ja poikia hieman eri tavoin. Tytt\u00f6j\u00e4 kuvailtiin useimmiten kilteiksi ja rauhallisiksi, poikia taas villimmiksi ja kinesteettisemmiksi. Tytt\u00f6j\u00e4 pidettiin kypsempin\u00e4 ja valmiimpina tekem\u00e4\u00e4n itsen\u00e4isi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Ohjaajat kokivat kuitenkin sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien tarvitsevan rohkaisua ja kannustusta. Nuorten tekemiin valintoihin vaikuttivat muun muassa vanhempien ja opinto-ohjaajien ajatukset ja asenteet sek\u00e4 vertaisryhm\u00e4 eli kaverit. Suurin osa nuorista teki omalle sukupuolelleen tyypillisi\u00e4 ammattivalintoja, vain lukioon hakeutuminen katsottiin sukupuolesta riippumattomaksi. Suurin osa ohjaajista ei erityisesti rohkaissut nuorta omalle sukupuolelleen ep\u00e4tyypillisiin valintoihin, mutta tuki nuorta, jos h\u00e4nell\u00e4 oli t\u00e4llaisia suunnitelmia. \r\nOpinto-ohjaajat kokivat sukupuolten tasa-arvon toteutuvan koulumaailmassa melko hyvin, samoin kuin jatko-opintovalinnoissa. Jatko-opintojen suhteen opinto-ohjaajat olivat huolissaan erityisesti poikien suoriutumisesta, mutta toisaalta soveltuvuuskokeet koettiin heille hy\u00f6dyllisiksi. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sen sijaan ep\u00e4tasa-arvo oli haastattelujen perusteella yleist\u00e4, ja etenkin palkkaus koettiin ep\u00e4tasa-arvoiseksi. My\u00f6s ty\u00f6markkinoiden segregaatio eli jakautuminen miesten ja naisten aloihin koettiin ongelmallisena.\r\nSukupuolisensitiivinen ohjaus toteutuu siis ainakin osittain, mutta sukupuolikysymyksiin tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota. Opinto-ohjaajat voisivat my\u00f6s aktiivisemmin kannustaa nuorta ep\u00e4tyypillisiin valintoihin. N\u00e4in voitaisiin edist\u00e4\u00e4 sukupuolten segregaation purkamista koulutuksessa, ty\u00f6markkinoilla ja koko yhteiskunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Virve Ruusunen (vimaruus) on 2014-12-10 09:38:56.376273. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-10T09:38:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412103460.pdf: 680201 bytes, checksum: 45b02784927eec3b86828b5249a31321 (MD5)\r\nlicense.html: 4925 bytes, checksum: 255ce38d0f299c58da966c349bb66333 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-10T09:38:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412103460.pdf: 680201 bytes, checksum: 45b02784927eec3b86828b5249a31321 (MD5)\r\nlicense.html: 4925 bytes, checksum: 255ce38d0f299c58da966c349bb66333 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (139 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6it\u00e4 sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412103460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-10T09:38:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44836
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18805a89-af72-43a3-991e-ac51e88952b1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412103460.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruusunen, Virve Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa opinto-ohjaus yläkoulu sukupuoli tasa-arvo sukupuolisensitiivisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus tytöt pojat (ikäryhmät) pojat
title Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_alt Opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_full Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_fullStr Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_full_unstemmed Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_short Yksilöitä sukupuolesta riippumatta
title_sort yksilöitä sukupuolesta riippumatta opinto ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_sub opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
title_txtP Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
topic opinto-ohjaus yläkoulu sukupuoli tasa-arvo sukupuolisensitiivisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus tytöt pojat (ikäryhmät) pojat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ohjaus opinto-ohjaus pojat pojat (ikäryhmät) sukupuoli sukupuolisensitiivisyys tasa-arvo tytöt yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412103460
work_keys_str_mv AT ruusunenvirve yksilöitäsukupuolestariippumattaopintoohjaajienkäsityksiätyttöjenjapoikienohjaamis