Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2

Kielenopetuksen tutkimuksessa sekä pedagogiikassa on viime vuosina korostettu merkityksellistä viestintää, minkä johdosta myös oppijan halu viestiä vieraalla kielellä on noussut alan tutkimuksessa keskiöön. Kasvavasta kiinnostuksesta huolimatta on opettajan käytöksen ja opetusmenetelmien vaikutus op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuutila, Nita
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44833
_version_ 1826225813130838016
author Kuutila, Nita
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuutila, Nita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuutila, Nita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuutila, Nita
datasource_str_mv jyx
description Kielenopetuksen tutkimuksessa sekä pedagogiikassa on viime vuosina korostettu merkityksellistä viestintää, minkä johdosta myös oppijan halu viestiä vieraalla kielellä on noussut alan tutkimuksessa keskiöön. Kasvavasta kiinnostuksesta huolimatta on opettajan käytöksen ja opetusmenetelmien vaikutus oppilaiden kielenkäytön halukkuuteen toistaiseksi melko vähän tutkittu tekijä. Tästä syystä tämä tutkielma selvittää suomalaisten kielenoppijoiden käsityksiä siitä, kuinka opettajien käytös ja opetusmenetelmät vaikuttavat heidän valmiuteensa käyttää englantia opetustilanteessa. Lisäksi tutkimuksessa raportoidaan oppilaiden ajatuksia siitä, millä tavoin opettaja pystyy käytöksellään nostamaan oppilaiden halukkuutta käyttää englantia, sekä millaiset tehtävät kannustavat kielenkäyttöön eniten. Lopuksi tutkimuksessa esitellään muita kielenkäytönhalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä joita vastaajat pitivät merkittävinä. Tutkimusaineisto kerättiin 16- ja 17-vuotiailta suomalaisilta lukiolaisilta kyselyn muodossa. Vastaajia oli 22, joista 14 oli tyttöjä ja 8 poikia. Keskimäärin vastaajilla oli kouluvuosiensa aikana ollut viisi englannin opettajaa ja halukkuus käyttää englantia oli vaihdellut eri opettajien välillä. Opettajan käyttämät opetusmenetelmät oli tähän merkittävin vaikuttava tekijä, mutta myös opettajan käytös nähtiin merkittävänä osasyynä. Suurin positiivinen vaikutus oppilaiden kielenkäytön halukkuuteen oli kun opettaja oli kannustava sekä innostunut ja käytti monipuolisia, kohderyhmälle sopivia opetusmenetelmiä. Haittavaikutus oli merkittävin silloin, kun opettajan käyttämät opetusmenetelmät olivat jatkuvasti samanlaisia tai kun opettaja itse ei osoittanut kiinnostusta oppilaita tai oppiainetta kohtaan. Sekä suullisesti että kirjallisesti toteutettavat ryhmä- ja parityöt koettiin kielenkäyttöön kannustavimpina tehtävätyyppeinä. Opettajan käytöksen ja opetusmenetelmien lisäksi iso osa vastaajista oli sitä mieltä, että ryhmään liittyvät tekijät vaikuttavat heidän valmiuteensa käyttää kieltä oppitunneilla. Näitä ovat esimerkiksi luokkahenki ja se, kuinka hyvin he tuntevat ryhmän. Monet kokivat myös, että oppilaan oma asenne kieltä kohtaan vaikuttaa merkittävästi kielenkäytönhalukkuuteen.
first_indexed 2014-12-10T21:00:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuutila, Nita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-10T06:57:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-10T06:57:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44833", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielenopetuksen tutkimuksessa sek\u00e4 pedagogiikassa on viime vuosina korostettu merkityksellist\u00e4 viestint\u00e4\u00e4, mink\u00e4 johdosta my\u00f6s oppijan halu viesti\u00e4 vieraalla kielell\u00e4 on noussut alan tutkimuksessa keski\u00f6\u00f6n. Kasvavasta kiinnostuksesta huolimatta on opettajan k\u00e4yt\u00f6ksen ja opetusmenetelmien vaikutus oppilaiden kielenk\u00e4yt\u00f6n halukkuuteen toistaiseksi melko v\u00e4h\u00e4n tutkittu tekij\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkielma selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten kielenoppijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, kuinka opettajien k\u00e4yt\u00f6s ja opetusmenetelm\u00e4t vaikuttavat heid\u00e4n valmiuteensa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englantia opetustilanteessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa raportoidaan oppilaiden ajatuksia siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin opettaja pystyy k\u00e4yt\u00f6ksell\u00e4\u00e4n nostamaan oppilaiden halukkuutta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englantia, sek\u00e4 millaiset teht\u00e4v\u00e4t kannustavat kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n eniten. Lopuksi tutkimuksessa esitell\u00e4\u00e4n muita kielenk\u00e4yt\u00f6nhalukkuuteen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 joita vastaajat pitiv\u00e4t merkitt\u00e4vin\u00e4.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin 16- ja 17-vuotiailta suomalaisilta lukiolaisilta kyselyn muodossa. Vastaajia oli 22, joista 14 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 8 poikia. Keskim\u00e4\u00e4rin vastaajilla oli kouluvuosiensa aikana ollut viisi englannin opettajaa ja halukkuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englantia oli vaihdellut eri opettajien v\u00e4lill\u00e4. Opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t opetusmenetelm\u00e4t oli t\u00e4h\u00e4n merkitt\u00e4vin vaikuttava tekij\u00e4, mutta my\u00f6s opettajan k\u00e4yt\u00f6s n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 osasyyn\u00e4. Suurin positiivinen vaikutus oppilaiden kielenk\u00e4yt\u00f6n halukkuuteen oli kun opettaja oli kannustava sek\u00e4 innostunut ja k\u00e4ytti monipuolisia, kohderyhm\u00e4lle sopivia opetusmenetelmi\u00e4. Haittavaikutus oli merkitt\u00e4vin silloin, kun opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t opetusmenetelm\u00e4t olivat jatkuvasti samanlaisia tai kun opettaja itse ei osoittanut kiinnostusta oppilaita tai oppiainetta kohtaan. Sek\u00e4 suullisesti ett\u00e4 kirjallisesti toteutettavat ryhm\u00e4- ja parity\u00f6t koettiin kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kannustavimpina teht\u00e4v\u00e4tyyppein\u00e4. Opettajan k\u00e4yt\u00f6ksen ja opetusmenetelmien lis\u00e4ksi iso osa vastaajista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t tekij\u00e4t vaikuttavat heid\u00e4n valmiuteensa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 oppitunneilla. N\u00e4it\u00e4 ovat esimerkiksi luokkahenki ja se, kuinka hyvin he tuntevat ryhm\u00e4n. Monet kokivat my\u00f6s, ett\u00e4 oppilaan oma asenne kielt\u00e4 kohtaan vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti kielenk\u00e4yt\u00f6nhalukkuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nita Kuutila (nijakuut) on 2014-12-10 06:57:35.682810. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-10T06:57:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412103458.pdf: 644972 bytes, checksum: 330352387f1757e06e3c754b2202e427 (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: e4cc40399ae4dd851b62f805387bc22d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-10T06:57:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412103458.pdf: 644972 bytes, checksum: 330352387f1757e06e3c754b2202e427 (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: e4cc40399ae4dd851b62f805387bc22d (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "18", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Willingness to communicate (WTC)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language (EFL)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language (L2)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher behavior", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412103458", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-10T06:57:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44833
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/30dd6a8b-855c-40b3-ac48-940bf8af3034\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412103458.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuutila, Nita Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2 Willingness to communicate (WTC) English as a foreign language (EFL) second language (L2) teaching methods teacher behavior English Englannin kieli
title Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
title_full Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
title_fullStr Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2 Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
title_full_unstemmed Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2 Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
title_short Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
title_sort teachers effect on learners willingness to communicate in l2
title_txtP Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
topic Willingness to communicate (WTC) English as a foreign language (EFL) second language (L2) teaching methods teacher behavior English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English as a foreign language (EFL) Willingness to communicate (WTC) second language (L2) teacher behavior teaching methods
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44833 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412103458
work_keys_str_mv AT kuutilanita teacherseffectonlearnerswillingnesstocommunicateinl2