Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa monitapaustutkimus

Kuoppala, Ritva. KOLMIPORTAISEN TUEN KUNTAMALLEJA VARHAISKASVATUKSESSA − Monitapaustutkimus Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 88 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla kolmiportaisen tuen mallia varhaiskasvatuksen ko-kon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuoppala, Ritva
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44832
_version_ 1826225734707838976
author Kuoppala, Ritva
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuoppala, Ritva Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuoppala, Ritva Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuoppala, Ritva
datasource_str_mv jyx
description Kuoppala, Ritva. KOLMIPORTAISEN TUEN KUNTAMALLEJA VARHAISKASVATUKSESSA − Monitapaustutkimus Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 88 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla kolmiportaisen tuen mallia varhaiskasvatuksen ko-konaisuuteen kuuluvana tuen järjestelmänä alle esikouluikäisillä lapsilla. Näkökulmana oli hallinnon näkökulma. Tavoitteena oli löytää yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia siitä, miten kun-nissa oli päädytty kolmiportaisen tuen mallin käyttöönottoon, millaisissa kuntien palvelu- ja yhteistyöjärjestelmissä tukimallia toteutettiin, miten tukimallin eteneminen oli toteutunut ja millaisia haasteita ja kehittämistarpeita kunnissa oli tukimallin puitteissa huomattu. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimuksen aineisto koostui viiden kunnan varhaiskasvatusjohtajien tai heidän nimeämien edustajien haastatteluista. Aineisto kerättiin marraskuulla 2013 ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkittavat kunnat olivat Kurikka, Lappeenranta, Liperi, Saarijärvi ja Äänekoski. Kuntien nimeämät perustelut kolmiportaisen tuen malliin käytölle alle esikoululai-sille olivat: käytännön toimintatapojen kehittämiseen liittyvät syyt, kunnallishallintoon liit-tyvät syyt, lapseen ja perheeseen liittyvät syyt sekä lakimuutoksiin liittyvät syyt. Kuntien välillä oli eroja siinä, millaisissa organisaatioissa ja verkostoissa palvelut tuotettiin ja toteu-tettiin. Kuntakohtaisia eroja oli myös moniammatillisen yhteistyön toteuttamistavoissa. Kolmiportaisen tuen mallin etenemisestä oli kaikissa kunnissa vastannut varhaiskasvatus-johtaja. Vastuun jakautumisesta tukimallin suunnittelussa ja jalkauttamisessa muodostui kuntien välille eroja. Kuntien mainitsemia haasteita ja kehittämistarpeita olivat moniamma-tilliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet, henkilöstön asenteet ja lisäkoulutustarpeet, uusi ilmiö haasteena sekä resursseihin liittyvät haasteet. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kolmiportaisen tuen mallin koko-naisuuteen sisältyy keskeisinä osa-alueina resursointi, henkilöstön tukeminen, koulutus, työnjaon selkeyttäminen työntekijöiden välillä, arviointitiedon hankkiminen ja sen hyödyn-täminen kehitystyössä, moniammatillinen yhteistyö sekä toiminnan vision asettaminen ja sen suuntaisesti toimiminen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuoppala, Ritva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-09T20:10:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-09T20:10:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44832", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuoppala, Ritva. KOLMIPORTAISEN TUEN KUNTAMALLEJA VARHAISKASVATUKSESSA \u2212 Monitapaustutkimus\r\nErityispedagogiikan pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 88 sivua. Julkaisematon.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla kolmiportaisen tuen mallia varhaiskasvatuksen ko-konaisuuteen kuuluvana tuen j\u00e4rjestelm\u00e4n\u00e4 alle esikouluik\u00e4isill\u00e4 lapsilla. N\u00e4k\u00f6kulmana oli hallinnon n\u00e4k\u00f6kulma. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavuuksia siit\u00e4, miten kun-nissa oli p\u00e4\u00e4dytty kolmiportaisen tuen mallin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon, millaisissa kuntien palvelu- ja yhteisty\u00f6j\u00e4rjestelmiss\u00e4 tukimallia toteutettiin, miten tukimallin eteneminen oli toteutunut ja millaisia haasteita ja kehitt\u00e4mistarpeita kunnissa oli tukimallin puitteissa huomattu.\r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin haastattelua. Tutkimuksen aineisto koostui viiden kunnan varhaiskasvatusjohtajien tai heid\u00e4n nime\u00e4mien edustajien haastatteluista. Aineisto ker\u00e4ttiin marraskuulla 2013 ja se analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkittavat kunnat olivat Kurikka, Lappeenranta, Liperi, Saarij\u00e4rvi ja \u00c4\u00e4nekoski.\r\nKuntien nime\u00e4m\u00e4t perustelut kolmiportaisen tuen malliin k\u00e4yt\u00f6lle alle esikoululai-sille olivat: k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toimintatapojen kehitt\u00e4miseen liittyv\u00e4t syyt, kunnallishallintoon liit-tyv\u00e4t syyt, lapseen ja perheeseen liittyv\u00e4t syyt sek\u00e4 lakimuutoksiin liittyv\u00e4t syyt. Kuntien v\u00e4lill\u00e4 oli eroja siin\u00e4, millaisissa organisaatioissa ja verkostoissa palvelut tuotettiin ja toteu-tettiin. Kuntakohtaisia eroja oli my\u00f6s moniammatillisen yhteisty\u00f6n toteuttamistavoissa. Kolmiportaisen tuen mallin etenemisest\u00e4 oli kaikissa kunnissa vastannut varhaiskasvatus-johtaja. Vastuun jakautumisesta tukimallin suunnittelussa ja jalkauttamisessa muodostui kuntien v\u00e4lille eroja. Kuntien mainitsemia haasteita ja kehitt\u00e4mistarpeita olivat moniamma-tilliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t haasteet, henkil\u00f6st\u00f6n asenteet ja lis\u00e4koulutustarpeet, uusi ilmi\u00f6 haasteena sek\u00e4 resursseihin liittyv\u00e4t haasteet.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kolmiportaisen tuen mallin koko-naisuuteen sis\u00e4ltyy keskeisin\u00e4 osa-alueina resursointi, henkil\u00f6st\u00f6n tukeminen, koulutus, ty\u00f6njaon selkeytt\u00e4minen ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4, arviointitiedon hankkiminen ja sen hy\u00f6dyn-t\u00e4minen kehitysty\u00f6ss\u00e4, moniammatillinen yhteisty\u00f6 sek\u00e4 toiminnan vision asettaminen ja sen suuntaisesti toimiminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ritva Kuoppala (rikakuop) on 2014-12-09 20:10:16.616472. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-09T20:10:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412093457.pdf: 3296073 bytes, checksum: be6b0fde9ac3f2c269293fc9f36f22a9 (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 8f94cc4c78c74c3d71f1146b0f5f7214 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-09T20:10:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412093457.pdf: 3296073 bytes, checksum: be6b0fde9ac3f2c269293fc9f36f22a9 (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 8f94cc4c78c74c3d71f1146b0f5f7214 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412093457", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-09T20:10:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44832
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1a175f8-90a1-4902-968a-3f8d81dd96f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412093457.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuoppala, Ritva Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus erityiskasvatus päivähoito kunnat yhteistyö moniammatillisuus inkluusio johtaminen
title Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus
title_full Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus
title_fullStr Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus
title_full_unstemmed Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus
title_short Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa
title_sort kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa monitapaustutkimus
title_sub monitapaustutkimus
title_txtP Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus
topic kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus erityiskasvatus päivähoito kunnat yhteistyö moniammatillisuus inkluusio johtaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityiskasvatus inkluusio johtaminen kolmiportainen tuki kunnat moniammatillisuus päivähoito varhaiskasvatus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44832 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412093457
work_keys_str_mv AT kuoppalaritva kolmiportaisentuenkuntamallejavarhaiskasvatuksessamonitapaustutkimus