Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa

Tämän pro gradun tutkielman aiheena on satujen ja kertomusten käytön soveltaminen opetuk-sessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoittein ja keinoin satuja hyödynnettiin koulussa. Lisäksi tutkimme millaisilla, perusteilla opettajat valitsevat käsittelemänsä sadut ja minkälai-sissa tilanteiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kemell, Eeva-Leena, Wilen, Marika
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44800
_version_ 1826225726934745088
author Kemell, Eeva-Leena Wilen, Marika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kemell, Eeva-Leena Wilen, Marika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kemell, Eeva-Leena Wilen, Marika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kemell, Eeva-Leena
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradun tutkielman aiheena on satujen ja kertomusten käytön soveltaminen opetuk-sessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoittein ja keinoin satuja hyödynnettiin koulussa. Lisäksi tutkimme millaisilla, perusteilla opettajat valitsevat käsittelemänsä sadut ja minkälai-sissa tilanteissa he käyttävät niitä. Aiheenvalinnan taustalla olivat kirjoittajien omat kokemuk-set satujen merkityksellisyydestä lapsen kehityksen tukemiselle ja oppimaan innostamiselle. Tutkimuksessa käytettiin etnografista tutkimusmenetelmää, jossa kerättiin neljä erityyppistä aineistoa. Nämä olivat teemahaastattelut, havainnointi sekä piirustus- ja oppikirja-analyysi. Teoriaosuudessa esittelemme satujen ja kertomusten opetuksellisia tavoitteita tunteiden ja kognitiivisten taitojen lisääjinä. Lisäksi tuomme esiin satujen ja kertomusten viihteellisyyden sekä rauhoittumisen ja luovuuden kehittäjinä. Tutkimuksemme tuloksissa painottuivat erityi-sesti tunteiden välittyminen satujen ja tarinoiden kautta. Haastattelemamme opettajat käytti-vät satuja opetuksessaan monin eri tavoin ja niitä luettiin päivittäin. Esille nousivat opetta-janoppaiden sadut, joita käytettiin luontevana osana opetusta. Vastaajien mielestä satujen käyttäminen on tärkeää lapsen mielikuvituksen kehittymisen, keskittymiskyvyn parantamisen ja lapsen kokeman samaistumisen tunteen vuoksi. Yleiseksi ongelmaksi kuitenkin nimettiin ajanpuute, joka vähensi satujen käyttöä opetustilanteissa. Lisäksi osa opettajista näki sadut ja kertomukset opetuksessa faktan ja fiktion sekoittajana. Ajanpuutteen lisäksi saduilta puuttui usein varsinainen tavoite ja niitä käytettiin monesti ajantäytteenä esimerkiksi ennen ruokailua. Haastattelujen ja kenttäpäiväkirjan mukaan saduilla oli usein viihteellinen tai rauhoittumiseen liittyvä tavoite. Sadun valinnassa huomioitiin vuodenaika, oppilaiden kanssa käsitellyt teemat sekä oppilaiden ikä ja kehitystaso. Toisinaan satuja pyrittiin myös integroimaan muihin oppiaineisiin, jolloin ne tulivat luontevaksi osaksi opetusta. Satuja käsiteltiin oppilaiden kanssa pääosin keskuste-lemalla sisällöstä. Myös draamaa, piirtämistä ja nukketeatteria oli käytetty.
first_indexed 2023-03-22T09:57:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemell, Eeva-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wilen, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-02T19:49:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-02T19:49:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453298", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44800", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradun tutkielman aiheena on satujen ja kertomusten k\u00e4yt\u00f6n soveltaminen opetuk-sessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoittein ja keinoin satuja hy\u00f6dynnettiin koulussa. Lis\u00e4ksi tutkimme millaisilla, perusteilla opettajat valitsevat k\u00e4sittelem\u00e4ns\u00e4 sadut ja mink\u00e4lai-sissa tilanteissa he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4. Aiheenvalinnan taustalla olivat kirjoittajien omat kokemuk-set satujen merkityksellisyydest\u00e4 lapsen kehityksen tukemiselle ja oppimaan innostamiselle.\r\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin etnografista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4, jossa ker\u00e4ttiin nelj\u00e4 erityyppist\u00e4 aineistoa. N\u00e4m\u00e4 olivat teemahaastattelut, havainnointi sek\u00e4 piirustus- ja oppikirja-analyysi. Teoriaosuudessa esittelemme satujen ja kertomusten opetuksellisia tavoitteita tunteiden ja kognitiivisten taitojen lis\u00e4\u00e4jin\u00e4. Lis\u00e4ksi tuomme esiin satujen ja kertomusten viihteellisyyden sek\u00e4 rauhoittumisen ja luovuuden kehitt\u00e4jin\u00e4. Tutkimuksemme tuloksissa painottuivat erityi-sesti tunteiden v\u00e4littyminen satujen ja tarinoiden kautta. Haastattelemamme opettajat k\u00e4ytti-v\u00e4t satuja opetuksessaan monin eri tavoin ja niit\u00e4 luettiin p\u00e4ivitt\u00e4in. Esille nousivat opetta-janoppaiden sadut, joita k\u00e4ytettiin luontevana osana opetusta. Vastaajien mielest\u00e4 satujen k\u00e4ytt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lapsen mielikuvituksen kehittymisen, keskittymiskyvyn parantamisen ja lapsen kokeman samaistumisen tunteen vuoksi. Yleiseksi ongelmaksi kuitenkin nimettiin ajanpuute, joka v\u00e4hensi satujen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetustilanteissa. Lis\u00e4ksi osa opettajista n\u00e4ki sadut ja kertomukset opetuksessa faktan ja fiktion sekoittajana. Ajanpuutteen lis\u00e4ksi saduilta puuttui usein varsinainen tavoite ja niit\u00e4 k\u00e4ytettiin monesti ajant\u00e4ytteen\u00e4 esimerkiksi ennen ruokailua. Haastattelujen ja kentt\u00e4p\u00e4iv\u00e4kirjan mukaan saduilla oli usein viihteellinen tai rauhoittumiseen liittyv\u00e4 tavoite. \r\nSadun valinnassa huomioitiin vuodenaika, oppilaiden kanssa k\u00e4sitellyt teemat sek\u00e4 oppilaiden ik\u00e4 ja kehitystaso. Toisinaan satuja pyrittiin my\u00f6s integroimaan muihin oppiaineisiin, jolloin ne tulivat luontevaksi osaksi opetusta. Satuja k\u00e4siteltiin oppilaiden kanssa p\u00e4\u00e4osin keskuste-lemalla sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4. My\u00f6s draamaa, piirt\u00e4mist\u00e4 ja nukketeatteria oli k\u00e4ytetty.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Wilen (kimawil) on 2014-12-02 19:49:38.356253. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-02T19:49:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412023419.pdf: 898308 bytes, checksum: 918aede7fc51fa8ed7beb24e3e5158b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5118 bytes, checksum: 455e09ab46123c195f2ebda9891bedb1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-02T19:49:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412023419.pdf: 898308 bytes, checksum: 918aede7fc51fa8ed7beb24e3e5158b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5118 bytes, checksum: 455e09ab46123c195f2ebda9891bedb1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sadut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarina", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "satujen merkitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "satujen opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Satujen ja kertomusten k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412023419", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-02T19:49:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sadut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44800
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8679d81-559c-4ffc-99eb-3f821798f3d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412023419.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemell, Eeva-Leena Wilen, Marika Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa sadut kertomukset tarina satujen merkitys satujen opetuskäyttö Luokanopettajakoulutus Teacher Education Etnografia 103 tarinat merkitys opetuskäyttö opetus
title Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
title_full Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
title_fullStr Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
title_full_unstemmed Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
title_short Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
title_sort satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
title_txtP Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
topic sadut kertomukset tarina satujen merkitys satujen opetuskäyttö Luokanopettajakoulutus Teacher Education Etnografia 103 tarinat merkitys opetuskäyttö opetus
topic_facet 103 Etnografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education kertomukset merkitys opetus opetuskäyttö sadut satujen merkitys satujen opetuskäyttö tarina tarinat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44800 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412023419
work_keys_str_mv AT kemelleevaleena satujenjakertomustenkäyttöopetuksessa