Yhteistoiminnallinen kokeilu viidennen luokan kuvataidetunneilla "en mä ees ois osannu tehä tota yksin!"

Tutkimuksen aiheena on yhteistoiminnallisuuden yhdistäminen viidennen luokan kuvatai- detunneille luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelun yhteydessä. Taustalla on tavoite luokan yhteisöllisyyden tukemisesta yhteistoiminnallisuuden avulla. Tutkimuksen tehtävä- nä on a) kuvailla prosessia, jossa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44797
Description
Summary:Tutkimuksen aiheena on yhteistoiminnallisuuden yhdistäminen viidennen luokan kuvatai- detunneille luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelun yhteydessä. Taustalla on tavoite luokan yhteisöllisyyden tukemisesta yhteistoiminnallisuuden avulla. Tutkimuksen tehtävä- nä on a) kuvailla prosessia, jossa teoriaa soveltaen suunnitellaan ja toteutetaan yhteistoi- minnallisten kuvataidetuntien kokonaisuus sekä b) tarkastella tunneille osallistuneiden vii- dennen luokan oppilaiden näkemyksiä toteutetuista tunneista. Laadullisen tapaustutkimuksen aineistona toimivat tutkijan kirjoittamat tutkimus- päiväkirja, jakso- ja tuntisuunnitelmat sekä kuuden tunneille osallistuneen oppilaan teema- haastattelut. Tutkimuspäiväkirjan ja suunnitelmien avulla kuvataan tutkijan luokanopettaja- opintoihin kuuluvan opetusharjoittelun yhteydessä toteutettujen yhteistoiminnallisten kuva- taidetuntien suunnittelu- ja toteutusprosessia. Haastatteluaineiston avulla kuvataan oppilai- den näkemyksiä toteutetuista tunneista. Viiden kuvataiteen tuntikokonaisuuden toteutuksessa on sovellettu Johnsonin ja Johnsonin (2009) yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmää. Tässä kokeilussa haasteiksi nousivat ryhmien jakaminen, positiivisen keskinäisen riippuvuuden tukeminen sekä ajan- käyttö. Oppilaat kaipasivat selkeitä ohjeita ja aikaa tehtävien suorittamiseen. Työskentelyn aikana ryhmät kohtasivat ongelmanratkaisutilanteita, joista osa vaati paljon opettajan tukea. Parhaimmillaan oppilaat jakoivat innostuneesti ideoita ryhmänsä kesken, arvostivat toisten- sa erilaisia taitoja ja pitivät yhteistoiminnallisuutta mukavana tapana työskennellä. Proses- sin tuloksena tutkimuksen loppuun on koottu teorian ja aineiston pohjalta muistilista opetta- jalle, joka haluaa soveltaa yhteistoiminnallista oppimista erityisesti kuvataiteeseen.