Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa

Tutkielma antaa näkökulmia siihen, millä tavalla musiikkiluokalla opiskelu voi vaikuttaa koulumenestykseen ja miksi. Tavoitteeni oli saada selville, mihin kehityksen osa-alueisiin musiikilla voisi olla vaikutusta ja kuinka ne käytännössä ilmenevät koulunkäynnissä. Pääosan tutkielmassani saivat älyll...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahlman, Rinna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44786
_version_ 1826225812225916928
author Ahlman, Rinna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahlman, Rinna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahlman, Rinna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahlman, Rinna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma antaa näkökulmia siihen, millä tavalla musiikkiluokalla opiskelu voi vaikuttaa koulumenestykseen ja miksi. Tavoitteeni oli saada selville, mihin kehityksen osa-alueisiin musiikilla voisi olla vaikutusta ja kuinka ne käytännössä ilmenevät koulunkäynnissä. Pääosan tutkielmassani saivat älyllinen-, persoonallinen-, ja sosiaalinen kehitys. Näihin peilaan musiikkiluokkalaisten niin sanottua erityisasemaa koulunkäynnissä. Esittelen myös muita koulumenestykseen vaikuttavia tekijöitä, sillä musiikillisella harrastuneisuudella ei yksinään voi selittää hyvää tai huonoa koulumenestystä. Musiikkiluokalla opiskelun lisäksi tarkastelen tutkielmassani myös musiikin integrointia tavallisilla luokilla mahdollisen koulumenestyksen ja –viihtyvyyden edesauttajana. Aihe pohjaa omaan musiikkiluokkataustaani ja siinä ilmenneisiin erityispiirteisiin. Oman peruskouluaikaisen musiikkiluokkani verraten korkean keskiarvon ja hyvän luokkahengen innoittamana halusin selvittää, olimmeko vain erityistapaus, vai voisiko vastaavia ilmiötä esiintyä myös muilla musiikkiluokilla. Aineistoni pohjalta sain selville, että tutkimusta aiheesta on tehty paljon, mutta tulokset ovat jopa harmittavan ristiriitaisia. Tämä on luonnollista, sillä jokainen luokka ja luokan oppilas on yksilö, jonka kehitykseen vaikuttavat tekijätkin ovat näin ollen yksilöllisiä. Yleinen linjaus kuitenkin on, että musiikin opiskelusta ei selvästikään ole minkäänlaista haittaa koulumenestyksen kannalta. Merkittävin vaikutus on pitkäaikaisella musiikinopiskelulla, sillä aivotoiminta ja aivojen rakenne ovat jo harrastuksen myötä muuttuneet. Hyvinvointiin ja mielialaan musiikilla uskotaan olevan suurin positiivinen vaikutus ja tätä oletusta useat tutkimukset pyrkivätkin todistamaan. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista viedä tämä tutkielma käytäntöön ja toteuttaa tutkimus musiikkiluokkalaisille. Tutkimus voisi käsitellä joko musiikkiluokkalaisten taustoja tai heidän kokemuksiaan oman luokkansa nykyisestä tilanteesta. Toinen mielenkiintoinen aihe olisi musiikin hyödyntäminen aineintegraation välineenä. Hypoteesina voisi olla se, missä määrin musiikkia käytetään peruskoulussa muiden aineiden opiskelun tukena. Toiveenani jatkossa olisi tietenkin löytää sellainen aihe ja hypoteesi, jonka avulla voisin tuoda jotain uutta tietoa musiikkikasvatuksen tutkimuksen kentälle.
first_indexed 2014-12-01T21:01:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahlman, Rinna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-01T14:19:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-01T14:19:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma antaa n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, mill\u00e4 tavalla musiikkiluokalla opiskelu voi vaikuttaa koulumenestykseen ja miksi. Tavoitteeni oli saada selville, mihin kehityksen osa-alueisiin musiikilla voisi olla vaikutusta ja kuinka ne k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ilmenev\u00e4t koulunk\u00e4ynniss\u00e4. P\u00e4\u00e4osan tutkielmassani saivat \u00e4lyllinen-, persoonallinen-, ja sosiaalinen kehitys. N\u00e4ihin peilaan musiikkiluokkalaisten niin sanottua erityisasemaa koulunk\u00e4ynniss\u00e4. Esittelen my\u00f6s muita koulumenestykseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4, sill\u00e4 musiikillisella harrastuneisuudella ei yksin\u00e4\u00e4n voi selitt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 tai huonoa koulumenestyst\u00e4. Musiikkiluokalla opiskelun lis\u00e4ksi tarkastelen tutkielmassani my\u00f6s musiikin integrointia tavallisilla luokilla mahdollisen koulumenestyksen ja \u2013viihtyvyyden edesauttajana.\nAihe pohjaa omaan musiikkiluokkataustaani ja siin\u00e4 ilmenneisiin erityispiirteisiin. Oman peruskouluaikaisen musiikkiluokkani verraten korkean keskiarvon ja hyv\u00e4n luokkahengen innoittamana halusin selvitt\u00e4\u00e4, olimmeko vain erityistapaus, vai voisiko vastaavia ilmi\u00f6t\u00e4 esiinty\u00e4 my\u00f6s muilla musiikkiluokilla.\nAineistoni pohjalta sain selville, ett\u00e4 tutkimusta aiheesta on tehty paljon, mutta tulokset ovat jopa harmittavan ristiriitaisia. T\u00e4m\u00e4 on luonnollista, sill\u00e4 jokainen luokka ja luokan oppilas on yksil\u00f6, jonka kehitykseen vaikuttavat tekij\u00e4tkin ovat n\u00e4in ollen yksil\u00f6llisi\u00e4. Yleinen linjaus kuitenkin on, ett\u00e4 musiikin opiskelusta ei selv\u00e4stik\u00e4\u00e4n ole mink\u00e4\u00e4nlaista haittaa koulumenestyksen kannalta. Merkitt\u00e4vin vaikutus on pitk\u00e4aikaisella musiikinopiskelulla, sill\u00e4 aivotoiminta ja aivojen rakenne ovat jo harrastuksen my\u00f6t\u00e4 muuttuneet. Hyvinvointiin ja mielialaan musiikilla uskotaan olevan suurin positiivinen vaikutus ja t\u00e4t\u00e4 oletusta useat tutkimukset pyrkiv\u00e4tkin todistamaan.\nTulevaisuudessa olisi mielenkiintoista vied\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n ja toteuttaa tutkimus musiikkiluokkalaisille. Tutkimus voisi k\u00e4sitell\u00e4 joko musiikkiluokkalaisten taustoja tai heid\u00e4n kokemuksiaan oman luokkansa nykyisest\u00e4 tilanteesta. Toinen mielenkiintoinen aihe olisi musiikin hy\u00f6dynt\u00e4minen aineintegraation v\u00e4lineen\u00e4. Hypoteesina voisi olla se, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin musiikkia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n peruskoulussa muiden aineiden opiskelun tukena. Toiveenani jatkossa olisi tietenkin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sellainen aihe ja hypoteesi, jonka avulla voisin tuoda jotain uutta tietoa musiikkikasvatuksen tutkimuksen kent\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rinna Ahlman (rirekaah) on 2014-12-01 14:18:59.643997. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-01T14:19:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412013405.pdf: 738939 bytes, checksum: a60210da595d7130f50d3ee643f32c99 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 890b89cce9de94f11e1226ad2cf5520b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-01T14:19:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201412013405.pdf: 738939 bytes, checksum: a60210da595d7130f50d3ee643f32c99 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 890b89cce9de94f11e1226ad2cf5520b (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taideaineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integrointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412013405", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-01T14:19:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44786
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d308ff06-b35d-4cb3-bf8e-4ee0dbc32ef2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412013405.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahlman, Rinna Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa musiikkiluokka koulumenestys oppimisprosessi taideaineet integrointi Music Education Musiikkikasvatus
title Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
title_full Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
title_fullStr Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
title_full_unstemmed Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
title_short Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
title_sort musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
title_txtP Musiikkiluokkaopiskelun vaikutus koulumenestykseen peruskoulussa
topic musiikkiluokka koulumenestys oppimisprosessi taideaineet integrointi Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus integrointi koulumenestys musiikkiluokka oppimisprosessi taideaineet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44786 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412013405
work_keys_str_mv AT ahlmanrinna musiikkiluokkaopiskelunvaikutuskoulumenestykseenperuskoulussa