Förlorad värdighet en studie av mödrars upplevelser av barnets omhändertagande

Tutkielma on kohdistettu lastensuojelussa tehtävään sosiaalityöhön. Tutkimus keskittyy biologisten äitien kokemuksiin lastensa huostaanotoista. Tutkimus on aineistolähtöinen ja rakentuu viiden äidin kertomuksesta lapsensa huostaanotosta. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella äidin asemaa autta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jansson, Heidi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44783
Description
Summary:Tutkielma on kohdistettu lastensuojelussa tehtävään sosiaalityöhön. Tutkimus keskittyy biologisten äitien kokemuksiin lastensa huostaanotoista. Tutkimus on aineistolähtöinen ja rakentuu viiden äidin kertomuksesta lapsensa huostaanotosta. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella äidin asemaa auttamisjärjestelmässä, kun lapsi on huostaan otettu, äitien kokemuksista käsin. Empiirisen aineiston hankinnassa on käytetty syvähaastattelua. Aineiston analyysissa on otettu avuksi sekä kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä että narratiivista analyysiä. Tutkielman tutkimusote on narratiivinen ja tutkimuksen käsitys tiedontuotannosta ja kertomuksista perustuvat sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimus kiinnittyy kriittisen sosiaalityön teoriaan ja kokemustiedon tutkimukseen sosiaalityössä. Analyysitulokset osoittavat että äidit olivat kokeneet monia epäkohtia liittyen lapsensa huostaanottoon. Äidit kokivat että heitä syyllistettiin ja että heidät leimattiin huonoiksi äideiksi. Heidän äitiyttään oli aliarvostettu ja rajoitettu. Huostaanoton astuttua voimaan äidit saivat vain vähän ulkopuolista tukea. Äidit toivoivat kunnioittavaa ja tasavertaista kohtelua sosiaalityössä.. He toivoivat että heidän mielipiteitään arvostettaisiin, ja he peräänkuuluttivat kokonaisvaltaista näkökulmaa sosiaalityöhön. Tutkimuksen keskeiset analyysitulokset osoittavat että huostaanotetun lapsen äiti nähdään `toisena´ sosiaalityössä, hänen äitiyttään marginalisoituu ja hän saa toisarvoisen aseman auttamisjärjestelmässä suhteessa työntekijöihin sosiaalityössä ja sijaisvanhempiin. Suhtautuminen äiteihin `toisina´ sosiaalityössä ja heidän toisarvoinen asemansa auttamisjärjestelmässä uhkaavat äitien osallisuutta sosiaalityössä. Tutkimuksen lopussa käydään keskustelua äitien osallisuuden merkityksellisyydestä sosiaalityössä.