Chimekellot musiikinopetuksessa käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen

Tutkimuksessa kartoitetaan tietoa chimekello-soittimen käytöstä ja sen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Tavoitteena on selvittää soittimen etuja ja haasteita sekä erilaisia käyttökonteksteja musiikkikasvatuksessa. Soittimen soveltuvuutta yhdistetään erityisesti suomalaisen alakoulun musiikinop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Airaksinen, Suvi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44781
_version_ 1826225742949646336
author Airaksinen, Suvi
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Airaksinen, Suvi Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Airaksinen, Suvi Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Airaksinen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kartoitetaan tietoa chimekello-soittimen käytöstä ja sen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Tavoitteena on selvittää soittimen etuja ja haasteita sekä erilaisia käyttökonteksteja musiikkikasvatuksessa. Soittimen soveltuvuutta yhdistetään erityisesti suomalaisen alakoulun musiikinopetuksen kontekstiin sekä yleisiin musiikinopetuksen tavoitteisiin keräten näkökulmia chimekelloista yhtenä opetusvälineenä ja koulusoittimena. Teoriaosiossa esitellään erikseen chimekello-instrumentti, musiikkikasvatusfilosofian ja chimekellojen musiikinopetuskäytön yhdistymistä toiminnallisesta eli praksiaalisesta näkökulmasta ja musiikinopetuksen päämääriä opetussuunnitelmassa. Soittimen käyttöä peilataan musiikinopetuksen päämääriin teoriataustan ja opetussuunnitelman pohjalta. Lisäksi viimeisessä teorialuvussa käsitellään erityismusiikkikasvatusta ja terapeuttisesti suuntautunutta musiikkikasvatusta chimekelloihin liittyvien kontekstien osalta. Tutkimus on laadullinen ja aineisto pohjautuu kansainvälisiin asiantuntijahaastatteluihin (N=8). Haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja aineisto on kerätty vuosina 2012–2014. Sisällönanalyysi on tehty sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Aineisto on litteroitu, koodattu, teemoiteltu ja tyypitelty. Tulosten mukaan chimekellot ovat melko harvinaisia musiikinopetuksessa, vaikka soittimen käyttömahdollisuudet koetaan varsin laajoina. Yleisimpiä chimekellot ovat Yhdysvalloissa. Suomessa soittimia on alle 30 paikkakunnalla. Muita soittimen käyttökonteksteja ovat erityisryhmät, musiikkiterapia ja musiikkikoulut. Soittimen etuna ovat puhdasvireinen ääni, soittotekniikan helppous ja sopiminen eri tasoisille oppilaille. Chimekellojen soiton oppiminen tai opettaminen ei vaadi välttämättä aiempaa musiikkitaustaa. Samoja soittimia soitetaan yhdessä, jolloin kaikkien osallistuminen mahdollistuu. Haasteita chimekellojen musiikinopetuskäytössä ovat rahoitus sekä soittimien hinta, riittävyys kaikille ja tunnettavuus. Esille tuli myös musiikinopetuksen ja opetussuunnitelman yleisiä haasteita. Musiikin teorian opiskelun ja chimekellojen käytön yhteys koetaan vieraampana, mutta mahdollisena. Chimekellot opetusvälineenä voidaan yhdistää musiikinopetuksen päämääriin niiden muun muassa mahdollistaessa yhteismusisoinnin kautta musiikillisen toiminnan ja ilmaisun sekä onnistumisen kokemuksen, tukien musiikin elementtien, kuten harmonian ja melodian, oppimista sekä sisältäen erilaisia musiikinoppimista tukevia aspekteja.
first_indexed 2024-09-11T08:50:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Airaksinen, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-01T11:26:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-01T11:26:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1452987", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44781", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kartoitetaan tietoa chimekello-soittimen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja sen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 soittimen etuja ja haasteita sek\u00e4 erilaisia k\u00e4ytt\u00f6konteksteja musiikkikasvatuksessa. Soittimen soveltuvuutta yhdistet\u00e4\u00e4n erityisesti suomalaisen alakoulun musiikinopetuksen kontekstiin sek\u00e4 yleisiin musiikinopetuksen tavoitteisiin ker\u00e4ten n\u00e4k\u00f6kulmia chimekelloista yhten\u00e4 opetusv\u00e4lineen\u00e4 ja koulusoittimena.\r\n Teoriaosiossa esitell\u00e4\u00e4n erikseen chimekello-instrumentti, musiikkikasvatusfilosofian ja chimekellojen musiikinopetusk\u00e4yt\u00f6n yhdistymist\u00e4 toiminnallisesta eli praksiaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta ja musiikinopetuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ri\u00e4 opetussuunnitelmassa. Soittimen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 peilataan musiikinopetuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4riin teoriataustan ja opetussuunnitelman pohjalta. Lis\u00e4ksi viimeisess\u00e4 teorialuvussa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n erityismusiikkikasvatusta ja terapeuttisesti suuntautunutta musiikkikasvatusta chimekelloihin liittyvien kontekstien osalta.\r\n Tutkimus on laadullinen ja aineisto pohjautuu kansainv\u00e4lisiin asiantuntijahaastatteluihin (N=8). Haastattelut ovat puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2012\u20132014. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi on tehty sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ett\u00e4 teoriaohjaavasti. Aineisto on litteroitu, koodattu, teemoiteltu ja tyypitelty.\r\n Tulosten mukaan chimekellot ovat melko harvinaisia musiikinopetuksessa, vaikka soittimen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuudet koetaan varsin laajoina. Yleisimpi\u00e4 chimekellot ovat Yhdysvalloissa. Suomessa soittimia on alle 30 paikkakunnalla. Muita soittimen k\u00e4ytt\u00f6konteksteja ovat erityisryhm\u00e4t, musiikkiterapia ja musiikkikoulut.\r\n Soittimen etuna ovat puhdasvireinen \u00e4\u00e4ni, soittotekniikan helppous ja sopiminen eri tasoisille oppilaille. Chimekellojen soiton oppiminen tai opettaminen ei vaadi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aiempaa musiikkitaustaa. Samoja soittimia soitetaan yhdess\u00e4, jolloin kaikkien osallistuminen mahdollistuu. Haasteita chimekellojen musiikinopetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ovat rahoitus sek\u00e4 soittimien hinta, riitt\u00e4vyys kaikille ja tunnettavuus. Esille tuli my\u00f6s musiikinopetuksen ja opetussuunnitelman yleisi\u00e4 haasteita. Musiikin teorian opiskelun ja chimekellojen k\u00e4yt\u00f6n yhteys koetaan vieraampana, mutta mahdollisena. Chimekellot opetusv\u00e4lineen\u00e4 voidaan yhdist\u00e4\u00e4 musiikinopetuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4riin niiden muun muassa mahdollistaessa yhteismusisoinnin kautta musiikillisen toiminnan ja ilmaisun sek\u00e4 onnistumisen kokemuksen, tukien musiikin elementtien, kuten harmonian ja melodian, oppimista sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4en erilaisia musiikinoppimista tukevia aspekteja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Airaksinen (sujuaira) on 2014-12-01 11:26:56.946297. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-01T11:26:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412013401.pdf: 9607745 bytes, checksum: 029c7eafa15cb38b3b9906eed82d72c4 (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 082b2a6bae91c2ca9ecbf23527bb138b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-01T11:26:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412013401.pdf: 9607745 bytes, checksum: 029c7eafa15cb38b3b9906eed82d72c4 (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 082b2a6bae91c2ca9ecbf23527bb138b (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "chimekellot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Chimekellot musiikinopetuksessa : k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja n\u00e4k\u00f6kulmia musiikkikasvatukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "K\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja n\u00e4k\u00f6kulmia musiikkikasvatukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412013401", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-01T11:26:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44781
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b60b005-e1f9-48ed-9e96-a88f77ef7e7d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412013401.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Airaksinen, Suvi Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen chimekellot Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 musiikki opetus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat musiikkiterapia erityiskasvatus koulu
title Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_alt Käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_full Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_fullStr Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_full_unstemmed Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_short Chimekellot musiikinopetuksessa
title_sort chimekellot musiikinopetuksessa käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_sub käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
title_txtP Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
topic chimekellot Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 musiikki opetus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat musiikkiterapia erityiskasvatus koulu
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education chimekellot erityiskasvatus koulu musiikki musiikkikasvatus musiikkiterapia opetus opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44781 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412013401
work_keys_str_mv AT airaksinensuvi chimekellotmusiikinopetuksessakäytänteitäjanäkökulmiamusiikkikasvatukseen