Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana yhteistyö ja perheen arki

Tiivistelmä. Pitkänen, Minna & Tikka, Anna. 2014. Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 89 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhemmat kok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pitkänen, Minna, Tikka, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44756
Kuvaus
Yhteenveto:Tiivistelmä. Pitkänen, Minna & Tikka, Anna. 2014. Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 89 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhemmat kokevat esiopetuksen ja koulun nivelvaiheen. Vanhemmat arvioivat yhteistyön onnistumista sekä esiopetuksen että koulun henkilökunnan kanssa. Lisäksi he kertoivat, kuinka koulun aloittaminen on vaikuttanut perheen arkeen. Tutkimuksen aineisto koostui syksyllä 2013 ensimmäisen luokkansa aloittaneiden lasten vanhempien kirjoittamista kirjoitelmista ja niitä analysoitiin sekä sisällönanalyysia että narratiivista analysointitapaa käyttämällä. Kirjoitelmia palautui analysoitavaksi 33 kappaletta. Tutkimus osoitti, että osa vanhemmista oli tyytyväisempiä nivelvaiheeseen kuin toiset. Erot tyytyväisyydessä riippuivat siitä, kuinka yhteistyö esiopetuksen ja koulun henkilökunnan kanssa oli sujunut ja kuinka aktiivisen roolin vanhemmat olivat tässä yhteistyössä saaneet. Lisäksi nivelvaiheen onnistumiseen vaikutti se, kuinka paljon informaatiota vanhemmat olivat saaneet tulevasta koulun aloituksesta, luokanopettajasta ja ylipäätään kouluun liittyvistä käytännön asioista. Pääosin kaikissa perheissä arki oli muuttunut jouhevammaksi ja helpommaksi koulun aloittamisen myötä. Suurimpina vaikuttajina olivat lapsen itsenäistyminen ja omatoimisuuden lisääntyminen.