Différancen teko performatiivisuus Jacques Derridan filosofisessa kirjoituksessa

TIIVISTELMÄ DIFFÉRANCEN TEKO Performatiivisuus Jacques Derridan filosofisessa kirjoituksessa Mari Laaksonen Filosofia pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteellinen laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaajat: Olli-Pekka Moisio ja Jussi Backman Syyslukukausi 2014 59 sivua Täss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laaksonen, Mari
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44748
Description
Summary:TIIVISTELMÄ DIFFÉRANCEN TEKO Performatiivisuus Jacques Derridan filosofisessa kirjoituksessa Mari Laaksonen Filosofia pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteellinen laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaajat: Olli-Pekka Moisio ja Jussi Backman Syyslukukausi 2014 59 sivua Tässä tutkielmassa sovellan J.L. Austinin performatiivisuuden käsitettä ranskalaisfilosofi Jacques Derridan muotoileman différancen käsitteen analyysiin fonosentrismin kritiikin sekä strategisen kirjoituksen konteksteissa. Performatiivin käsitteen tausta on J.L. Austin tekemässä erottelussa performatiivisten ja konstatiivisten lausumien välille. Konstatiivit viittaavat lausumiin, jotka kuvailevat jotakin asiantilaa. Performatiiviset ilmaukset viittaavat sen sijaan kielellisen ilmauksen toiminnalliseen ulottuvuuteen, ja ovat esimerkiksi kehoituksia tai käskyjä. Austin muotoili käsitteensä alun perin puhutun kielen analyysiin pitkälti rakentuneissa sosiaalisissa tilanteissa. Jonathan Cullerin sekä Jacques Derridan kommenttien kautta pyrin tutkielmassani lähestymään kysymystä siitä, miten performatiivin käsitettä voitaisiin soveltaa tekstuaalisessa ympäristössä. 2 Fonosentrismi viittaa Derridan analysoimaan, filosofian traditiossa toistuvaan puheen ja kirjoituksen väliseen hierarkiseen vastakkainasetteluun, jossa puhe mielletään ensisijaiseksi, ja kirjoitus puheen kuvaksi. Tutkielmassani käyttämä dekonstruktion tai strategisen kirjoituksen käsite on Derridan varhainen muotoilu. Tässä muotoilussa dekonstruktio nähdään kaksivaiheisena prosessina, joka kulkee hierarkisen vastakkainasettelun kääntävän ”nurinkääntämisen vaiheen” sekä filosofisten kentän dekonstruktiivisen uudelleen järjestämisen kautta. Toiselle vaiheella on olennaista, että se pystyy jollain tavoin perustelemaan eroamisen dekonstruoitavalta kentältä. Suhteessa näihin kahteen käsitteeseen analysoin Derridan différancen performatiivista luonnetta. Uudissanan différance muotoilu perustuu ääntymättömään eroon sanan différance ja ranskan kielen eroa tarkoittavan sanan différence välillä. Äänteellinen puhe ei pysty tuottamaan kielellistä erottelua käsitteiden välillä, vaan puhuttu muoto joutuu aina viittaamaan kirjoittettuun muotoon. Suhteessa fonosentriseen traditioon – eli puheen ja kirjoituksen väliseen hierarkkiseen vastakkainasetteluun, jossa puhe arvotetaan kirjoitusta korkeammalle – différancen voidaan nähdä kääntävän ympäri puheen ja kirjoituksen välisen hierarkian. Toisaalta différance järjestää kenttää tavalla, joka tekee hierarkkisen ja binaarisen suhteen mahdottomaksi. Différancen asettuminen filosofiassa toistuvien vastakkainasettelujen, kuten puhe-kirjoitus, läsnäolo-poissaolo, olennainen-marginaalinen, tuolle puolen tuottaa filosofisten käsityksen kentälle tilan, jota ei ollut ennen différancen ilmaantumista, ja joka ei enää ole ymmärrettävissä tradition vastakkainasetteluista käsin. Pyrin tässä tutkielmassa käsitteellistämään tätä kirjoituksen toimintaa performatiivisuuden kautta.