Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta

Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien käsityksiä ja ko-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hemmola, Pia-Maria
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44729
_version_ 1826225718140338176
author Hemmola, Pia-Maria
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hemmola, Pia-Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hemmola, Pia-Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hemmola, Pia-Maria
datasource_str_mv jyx
description Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien käsityksiä ja ko-kemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta. Aiheen valitsin siksi, että minua kiinnostaa liikunnanopetus, joka tavoittaisi kaikki kokoon, taitoon tai kykyyn katsomatta. Kohderyhmän muodostivat liikunnanopettajat, jotka olivat valmistuneet Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta, pääaineenaan liikuntapedagogiikka. Opiskelu- tai valmis-tumisajalla ei ollut väliä. Tutkimuksen aineiston keräsin haastattelemalla yhdeksän liikunnanopettajaa. Nauhoitin haas-tattelut, minkä jälkeen litteroin ne kirjalliseen muotoon. Tulkitsin aineistoa hermeneuttista kehää hyväksi käyttäen. Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimukseni tieteenfilosofinen lähtökohta oli lähinnä fenomenologishermeneuttista tutkimusperinnettä, jolloin haastateltujen liikunnanopettajien kokemukset ja käsitykset nousevat erityisesti esiin. Tutkimukseni tarkoituksena ei ollut tuoda esille yleistettäviä havaintoja tai testata teoriaa, vaan tuoda esille liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä esteettömästä liikunnanopetuksesta. Laadullisen työn luonteesta johtuen, en voi tehdä tuloksista yleistäviä päätelmiä. Liikunnan-opettajien vastauksista nousi esiin, että kaikki liikunnanopettajat olivat hyvin tyytyväisiä kou-lutuksesta saamaansa liikunnan lajitaitoihin ja – tekniikoihin mutta koulutukseen kaivattaisiin lisää aitoja kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa. Liikunnanopettajan työn haasteita ovat edelleen suuret heterogeeniset ryhmät, resurssien niukkuus ja oppilaiden suuret taito- ja kyky-erot. Työn kautta koettiin opittavan asioita, mutta opettajilla oli epävarmuus ja pelko siitä, että toimiiko oikein. Pia-Maria Hemmola (2014). Teachers’ perceptions and experiences of an accessible physical education. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master´s thesis. Physical education. 86pp. This master’s thesis was intended to find out the physical education teachers’ perceptions and experiences of an accessible physical education. I chose this topic because I am interested in physical education which would reach everyone without looking size, skills or ability. The target group was formed by the physical education teachers who were graduates of the Faculty of Physical education in University of Jyvaskyla, majoring in physical education ped-agogy. Study or completion time didn’t matter. Material for the study I collected by interviewing nine physical exercise teachers. I recorded the interviews, after which I made transcription. I interpreted the material by using the herme-neutic circle. The nature of my research was qualitative. The scientific starting point for this study was closest to the phenomenological-hermeneutical research tradition where the experi-ence and perception come in the surface. My research was not intended to test the theory or make generalizations but bring up the teacher’s experiences and conceptions of accessible physical education. Because of the nature of qualitative research, I am unable to make general conclusions out of the results. The teacher’s answers highlighted that they were very satisfied with the skills and techniques they had learned in their education, but could do more with authentic encounters with different people. The challenges in Physical education teacher’s job remain to be the large heterogeneous groups, scarcity of resources and big differences in the skills and ability of the students. The teachers experienced that they did learn by doing their job but the uncertainty if they did do the right things brought some fears. Key words: accessible physical education, education for physical education, differentiation, student orientation.
first_indexed 2023-03-22T09:57:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ilmanen, Kalervo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hemmola, Pia-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-11-24T20:50:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-11-24T20:50:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1451970", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44729", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia esteett\u00f6m\u00e4st\u00e4 lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013 tutkielma. 86s.\n\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja ko-kemuksia esteett\u00f6m\u00e4st\u00e4 liikunnanopetuksesta. Aiheen valitsin siksi, ett\u00e4 minua kiinnostaa liikunnanopetus, joka tavoittaisi kaikki kokoon, taitoon tai kykyyn katsomatta.\n\nKohderyhm\u00e4n muodostivat liikunnanopettajat, jotka olivat valmistuneet Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston liikuntatieteellisest\u00e4 tiedekunnasta, p\u00e4\u00e4aineenaan liikuntapedagogiikka. Opiskelu- tai valmis-tumisajalla ei ollut v\u00e4li\u00e4.\n\nTutkimuksen aineiston ker\u00e4sin haastattelemalla yhdeks\u00e4n liikunnanopettajaa. Nauhoitin haas-tattelut, mink\u00e4 j\u00e4lkeen litteroin ne kirjalliseen muotoon. Tulkitsin aineistoa hermeneuttista keh\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimukseni tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta oli l\u00e4hinn\u00e4 fenomenologishermeneuttista tutkimusperinnett\u00e4, jolloin haastateltujen liikunnanopettajien kokemukset ja k\u00e4sitykset nousevat erityisesti esiin. Tutkimukseni tarkoituksena ei ollut tuoda esille yleistett\u00e4vi\u00e4 havaintoja tai testata teoriaa, vaan tuoda esille liikunnanopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 esteett\u00f6m\u00e4st\u00e4 liikunnanopetuksesta.\n\nLaadullisen ty\u00f6n luonteesta johtuen, en voi tehd\u00e4 tuloksista yleist\u00e4vi\u00e4 p\u00e4\u00e4telmi\u00e4. Liikunnan-opettajien vastauksista nousi esiin, ett\u00e4 kaikki liikunnanopettajat olivat hyvin tyytyv\u00e4isi\u00e4 kou-lutuksesta saamaansa liikunnan lajitaitoihin ja \u2013 tekniikoihin mutta koulutukseen kaivattaisiin lis\u00e4\u00e4 aitoja kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa. Liikunnanopettajan ty\u00f6n haasteita ovat edelleen suuret heterogeeniset ryhm\u00e4t, resurssien niukkuus ja oppilaiden suuret taito- ja kyky-erot. Ty\u00f6n kautta koettiin opittavan asioita, mutta opettajilla oli ep\u00e4varmuus ja pelko siit\u00e4, ett\u00e4 toimiiko oikein.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pia-Maria Hemmola (2014). Teachers\u2019 perceptions and experiences of an accessible physical education. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u00b4s thesis. Physical education. 86pp.\n \nThis master\u2019s thesis was intended to find out the physical education teachers\u2019 perceptions and experiences of an accessible physical education. I chose this topic because I am interested in physical education which would reach everyone without looking size, skills or ability.\n\nThe target group was formed by the physical education teachers who were graduates of the Faculty of Physical education in University of Jyvaskyla, majoring in physical education ped-agogy. Study or completion time didn\u2019t matter.\n\nMaterial for the study I collected by interviewing nine physical exercise teachers. I recorded the interviews, after which I made transcription. I interpreted the material by using the herme-neutic circle. The nature of my research was qualitative. The scientific starting point for this study was closest to the phenomenological-hermeneutical research tradition where the experi-ence and perception come in the surface. My research was not intended to test the theory or make generalizations but bring up the teacher\u2019s experiences and conceptions of accessible physical education. \n\nBecause of the nature of qualitative research, I am unable to make general conclusions out of the results. The teacher\u2019s answers highlighted that they were very satisfied with the skills and techniques they had learned in their education, but could do more with authentic encounters with different people. The challenges in Physical education teacher\u2019s job remain to be the large heterogeneous groups, scarcity of resources and big differences in the skills and ability of the students. The teachers experienced that they did learn by doing their job but the uncertainty if they did do the right things brought some fears.\n\nKey words: accessible physical education, education for physical education, differentiation, student orientation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pia-Maria Hemmola (phemmola) on 2014-11-24 20:50:26.443295. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-11-24T20:50:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411243351.pdf: 762370 bytes, checksum: 83e99ea9361c150785eb96d120946ec1 (MD5)\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: d8433f55197ec930b82f72e5262b1962 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-11-24T20:50:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411243351.pdf: 762370 bytes, checksum: 83e99ea9361c150785eb96d120946ec1 (MD5)\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: d8433f55197ec930b82f72e5262b1962 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esteet\u00f6n liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia esteett\u00f6m\u00e4st\u00e4 liikunnanopetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201411243351", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-11-24T20:50:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44729
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ca110f5-9b11-42ed-9093-011e3e39b579\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201411243351.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hemmola, Pia-Maria Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta esteetön liikunnanopetus liikunnanopettajakoulutus opettaminen eriyttäminen oppilaslähtöisyys. Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 502 liikunta esteettömyys liikunnanopettajat koulutus opetus opettajuus
title Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
title_full Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
title_fullStr Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
title_short Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
title_sort liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
title_txtP Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
topic esteetön liikunnanopetus liikunnanopettajakoulutus opettaminen eriyttäminen oppilaslähtöisyys. Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 502 liikunta esteettömyys liikunnanopettajat koulutus opetus opettajuus
topic_facet 502 Kvalitatiivinen tutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education eriyttäminen esteettömyys esteetön liikunnanopetus koulutus liikunnanopettajakoulutus liikunnanopettajat liikunta opettajuus opettaminen opetus oppilaslähtöisyys.
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44729 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411243351
work_keys_str_mv AT hemmolapiamaria liikunnanopettajienkäsityksiäjakokemuksiaesteettömästäliikunnanopetuksesta