Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa

Kandidaatintutkielmani käsittelee monikulttuurisuutta peruskoulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosikymmeninä ja vuoden 2004 opetussuunnitelmaan pohjautuvia, yläkoulun musiikin oppikirjoja tarkastellen. Työni tarkoituksena on löytää monikulttuurisuuden kehityskaaria opetussuunnitelmiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiipakka, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44727
_version_ 1826225808771907584
author Hiipakka, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hiipakka, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hiipakka, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hiipakka, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani käsittelee monikulttuurisuutta peruskoulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosikymmeninä ja vuoden 2004 opetussuunnitelmaan pohjautuvia, yläkoulun musiikin oppikirjoja tarkastellen. Työni tarkoituksena on löytää monikulttuurisuuden kehityskaaria opetussuunnitelmissa sekä yhtymäkohtia ja näkökulmia monikulttuurisuuteen yläkoulun musiikin oppikirjoissa. Innostukseni aiheeseen nousee vaihto-opintokokemuksestani Keniassa syksyllä 2012. Tiiviissä afrikkalaiskulttuurissa eläminen sai minut ymmärtämään kulttuureiden todellisen merkityksen ja vaikutuin vahvasta maailmankuvani muuttumisesta. Koska maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset ovat Suomessa merkittävää nykypäivää, halusin tutkia monikulttuurisuusilmiön näkyvyyttä suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä teoriatasolla. Aineistoni pohjautuu pääasiassa opetushallituksen julkaisemaan materiaaliin, mutta monikulttuurisuudesta löytyy sekä tilastotietoa että näkökulmia ja artikkeleita myös monista muista lähteistä. Tutkimustulokseni ja pohdintani perustuvat kronologisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja sen mukautuvuuteen väestörakenteen kulttuurisissa muutoksissa. Peruskoulun tarjoamalla opetuksella on vastuu ohjeistaa oppilaita avoimeen, aktiiviseen ja itsenäisen ajattelun toimintaan yhteiskunnassa. Monikulttuurisuuden hyväksyminen on ensisijaisen tärkeä osa tällaisen ajattelumallin tukemista, ja siksi opetussuunnitelmien sekä opetusmateriaalien tehtävänä on olla turvaamassa monikulttuurisuuden asemaa. Haluan jatkaa tutkielmaani monikulttuurisen peruskoulun tutkimiseen kenttätyönä. Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan monikulttuurisen koulun arkea ja kuulemaan oppilaiden mielipiteitä ja tuntemuksia värikkäästä kouluympäristöstä. Lisäksi olen erityisen kiinnostunut saamaan tietoa opettajan työstä monikulttuurisessa koulussa. Opettajan tulee ottaa huomioon hyvin monenlaisia asioita, jotka saattavat vaikuttaa sekä positiivisella että negatiivisella tavalla työhön. Tulevaisuudessa toivon pääseväni käyttämään tietämystäni ja tutkimusmahdollisuutta esimerkiksi itähelsinkiläisissä kouluissa, joihin olen päässyt tutustumaan jo tätä tutkielmaani tehdessäni.
first_indexed 2014-11-24T21:01:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiipakka, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-11-24T15:48:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-11-24T15:48:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani k\u00e4sittelee monikulttuurisuutta peruskoulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmissa eri vuosikymmenin\u00e4 ja vuoden 2004 opetussuunnitelmaan pohjautuvia, yl\u00e4koulun musiikin oppikirjoja tarkastellen. Ty\u00f6ni tarkoituksena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 monikulttuurisuuden kehityskaaria opetussuunnitelmissa sek\u00e4 yhtym\u00e4kohtia ja n\u00e4k\u00f6kulmia monikulttuurisuuteen yl\u00e4koulun musiikin oppikirjoissa.\n\nInnostukseni aiheeseen nousee vaihto-opintokokemuksestani Keniassa syksyll\u00e4 2012. Tiiviiss\u00e4 afrikkalaiskulttuurissa el\u00e4minen sai minut ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kulttuureiden todellisen merkityksen ja vaikutuin vahvasta maailmankuvani muuttumisesta. Koska maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset ovat Suomessa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4, halusin tutkia monikulttuurisuusilmi\u00f6n n\u00e4kyvyytt\u00e4 suomalaisessa peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 teoriatasolla. \n\nAineistoni pohjautuu p\u00e4\u00e4asiassa opetushallituksen julkaisemaan materiaaliin, mutta monikulttuurisuudesta l\u00f6ytyy sek\u00e4 tilastotietoa ett\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia ja artikkeleita my\u00f6s monista muista l\u00e4hteist\u00e4. Tutkimustulokseni ja pohdintani perustuvat kronologisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja sen mukautuvuuteen v\u00e4est\u00f6rakenteen kulttuurisissa\nmuutoksissa. Peruskoulun tarjoamalla opetuksella on vastuu ohjeistaa oppilaita avoimeen, aktiiviseen ja itsen\u00e4isen ajattelun toimintaan yhteiskunnassa. Monikulttuurisuuden hyv\u00e4ksyminen on ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4 osa t\u00e4llaisen\najattelumallin tukemista, ja siksi opetussuunnitelmien sek\u00e4 opetusmateriaalien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on olla turvaamassa monikulttuurisuuden asemaa.\n\nHaluan jatkaa tutkielmaani monikulttuurisen peruskoulun tutkimiseen kentt\u00e4ty\u00f6n\u00e4. Olisi mielenkiintoista p\u00e4\u00e4st\u00e4 seuraamaan monikulttuurisen koulun arkea ja kuulemaan oppilaiden mielipiteit\u00e4 ja tuntemuksia v\u00e4rikk\u00e4\u00e4st\u00e4 kouluymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Lis\u00e4ksi olen erityisen kiinnostunut saamaan tietoa opettajan ty\u00f6st\u00e4 monikulttuurisessa koulussa.\nOpettajan tulee ottaa huomioon hyvin monenlaisia asioita, jotka saattavat vaikuttaa sek\u00e4 positiivisella ett\u00e4 negatiivisella tavalla ty\u00f6h\u00f6n. Tulevaisuudessa toivon p\u00e4\u00e4sev\u00e4ni k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tiet\u00e4myst\u00e4ni ja tutkimusmahdollisuutta esimerkiksi it\u00e4helsinkil\u00e4isiss\u00e4 kouluissa, joihin olen p\u00e4\u00e4ssyt tutustumaan jo t\u00e4t\u00e4 tutkielmaani tehdess\u00e4ni.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Hiipakka (jehehiip) on 2014-11-24 15:48:20.142771. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-11-24T15:48:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411243347.pdf: 426949 bytes, checksum: d87bdaae7244a3f321be3a005b4f37f0 (MD5)\nlicense.html: 4795 bytes, checksum: a52847218e4b1d44da20031c42deb47b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-11-24T15:48:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411243347.pdf: 426949 bytes, checksum: d87bdaae7244a3f321be3a005b4f37f0 (MD5)\nlicense.html: 4795 bytes, checksum: a52847218e4b1d44da20031c42deb47b (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201411243347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-11-24T15:48:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44727
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41cc6b30-ebf4-49e7-aeef-ef4b16bde72c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201411243347.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiipakka, Jenna Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa musiikki monikulttuurisuus peruskoulu maahanmuuttaja opetussuunnitelma oppikirja Music Education Musiikkikasvatus
title Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
title_full Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
title_short Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
title_sort monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Monikulttuurisuus peruskoulun musiikinopetuksessa
topic musiikki monikulttuurisuus peruskoulu maahanmuuttaja opetussuunnitelma oppikirja Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus maahanmuuttaja monikulttuurisuus musiikki opetussuunnitelma oppikirja peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44727 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411243347
work_keys_str_mv AT hiipakkajenna monikulttuurisuusperuskoulunmusiikinopetuksessa