Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund

Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimuksessa otettiin myös selvää, miten oppilaiden erilaiset ku...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mustikkamaa, Mirjami
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44723
_version_ 1826225753835962368
author Mustikkamaa, Mirjami
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mustikkamaa, Mirjami Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mustikkamaa, Mirjami Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mustikkamaa, Mirjami
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimuksessa otettiin myös selvää, miten oppilaiden erilaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat vaikuttavat koulun arkeen laajemmin ja miten ruotsin opet-tajat kokevat yhteistyön maahanmuuttajavanhempien kanssa. Aineisto kerättiin tutkimushaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui viisi yläkoulun ruotsin kielen opettajaa kahdesta eri kaupungista. Suurimpana haasteena ruotsin kielen oppimisessa opettajat nimesivät oppilaiden puutteellisen suomen kielen taidon. Myös monikielisyyden koettiin sekoittavan oppilaita, etenkin jos oppilaalla ei ole teoreettisia taitoja omasta äidinkielestään tai selkeästi vahvinta kieltä. Opettajat eivät kuitenkaan halunneet tehdä yleistyksiä monikielisten oppilaiden kyvystä oppia ruotsia. He painottivat, etteivät maahanmuuttajaoppilaat ole homogeeninen ryhmä suomen kielen taitojen suhteen, ja ruotsin ja muiden vieraiden kielten opiskelussa suomen kieli ei ole yhtä suuressa roolissa kuin esimerkiksi reaaliaineissa. Tämän vuoksi opettajien mukaan vieraat kielet eivät ole erityisen vaikeita kouluaineita niille oppilaille, joiden suomen kielen taito on heikompi. Opettajilla ei myöskään ollut tarvetta nostaa esille maahanmuuttajien opettamiseen liittyviä haasteita, sillä kaikkien oppilaiden kohdalla menestys on enemmän riippuvainen esimerkiksi lahjakkuudesta ja motivaatiosta kuin kulttuurisesta ja kielellisestä taustasta. Monikielisyydessä nähtiin myös mahdollisuuksia, sillä ruotsin opettajien mukaan monikieliset oppilaat näkevät yleensä kaikki kielet rikkautena. Opettajien mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suhtautuminen ruotsin opiskeluun on pääasiassa positiivinen tai aine nähdään aineena muiden joukossa. Heidän vanhemmillaan ei myöskään ole suomalaisilla vanhemmilla usein esiintyviä negatiivisia asenteita. Opettajien mukaan maahanmuuttajavanhempien yleinen suhtautuminen suomalaiseen kouluun on positiivinen ja heillä on usein korkeita odotuksia lastensa koulumenestyksen suhteen. Etenkin nuoremmat opettajat kokivat, ettei heillä ole tarpeeksi tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta sekä erilaisista kielistä ja kulttuureista. Myös aineenopettajankoulutuksessa monikulttuurinen koulu oli heidän mukaansa sivuutettu. Jatkokoulutustarjonnan määrä vaikutti olevan koulukohtaista. Vanhemmat opettajat puolestaan olivat sitä mieltä, että he olivat kokemuksen kautta omaksuneet tarvittavat tiedot ja taidot.
first_indexed 2023-03-22T09:57:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustikkamaa, Mirjami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-11-24T11:39:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-11-24T11:39:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1451944", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sek\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimuksessa otettiin my\u00f6s selv\u00e4\u00e4, miten oppilaiden erilaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat vaikuttavat koulun arkeen laajemmin ja miten ruotsin opet-tajat kokevat yhteisty\u00f6n maahanmuuttajavanhempien kanssa. Aineisto ker\u00e4ttiin tutkimushaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui viisi yl\u00e4koulun ruotsin kielen opettajaa kahdesta eri kaupungista.\n\nSuurimpana haasteena ruotsin kielen oppimisessa opettajat nimesiv\u00e4t oppilaiden puutteellisen suomen kielen taidon. My\u00f6s monikielisyyden koettiin sekoittavan oppilaita, etenkin jos oppilaalla ei ole teoreettisia taitoja omasta \u00e4idinkielest\u00e4\u00e4n tai selke\u00e4sti vahvinta kielt\u00e4. Opettajat eiv\u00e4t kuitenkaan halunneet tehd\u00e4 yleistyksi\u00e4 monikielisten oppilaiden kyvyst\u00e4 oppia ruotsia. He painottivat, etteiv\u00e4t maahanmuuttajaoppilaat ole homogeeninen ryhm\u00e4 suomen kielen taitojen suhteen, ja ruotsin ja muiden vieraiden kielten opiskelussa suomen kieli ei ole yht\u00e4 suuressa roolissa kuin esimerkiksi reaaliaineissa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi opettajien mukaan vieraat kielet eiv\u00e4t ole erityisen vaikeita kouluaineita niille oppilaille, joiden suomen kielen taito on heikompi. Opettajilla ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ollut tarvetta nostaa esille maahanmuuttajien opettamiseen liittyvi\u00e4 haasteita, sill\u00e4 kaikkien oppilaiden kohdalla menestys on enemm\u00e4n riippuvainen esimerkiksi lahjakkuudesta ja motivaatiosta kuin kulttuurisesta ja kielellisest\u00e4 taustasta.\n\nMonikielisyydess\u00e4 n\u00e4htiin my\u00f6s mahdollisuuksia, sill\u00e4 ruotsin opettajien mukaan monikieliset oppilaat n\u00e4kev\u00e4t yleens\u00e4 kaikki kielet rikkautena. Opettajien mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suhtautuminen ruotsin opiskeluun on p\u00e4\u00e4asiassa positiivinen tai aine n\u00e4hd\u00e4\u00e4n aineena muiden joukossa. Heid\u00e4n vanhemmillaan ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole suomalaisilla vanhemmilla usein esiintyvi\u00e4 negatiivisia asenteita. Opettajien mukaan maahanmuuttajavanhempien yleinen suhtautuminen suomalaiseen kouluun on positiivinen ja heill\u00e4 on usein korkeita odotuksia lastensa koulumenestyksen suhteen.\n\nEtenkin nuoremmat opettajat kokivat, ettei heill\u00e4 ole tarpeeksi tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta sek\u00e4 erilaisista kielist\u00e4 ja kulttuureista. My\u00f6s aineenopettajankoulutuksessa monikulttuurinen koulu oli heid\u00e4n mukaansa sivuutettu. Jatkokoulutustarjonnan m\u00e4\u00e4r\u00e4 vaikutti olevan koulukohtaista. Vanhemmat opettajat puolestaan olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 he olivat kokemuksen kautta omaksuneet tarvittavat tiedot ja taidot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mirjami Mustikkamaa (mitumust) on 2014-11-24 11:38:59.665878. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-11-24T11:39:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411243342.pdf: 719932 bytes, checksum: 21a6a6d70524b8ee3a71ea445db63964 (MD5)\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 4d0fb7d2fdd9e9f634eca42f3de38d7b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-11-24T11:39:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411243342.pdf: 719932 bytes, checksum: 21a6a6d70524b8ee3a71ea445db63964 (MD5)\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 4d0fb7d2fdd9e9f634eca42f3de38d7b (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (93 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "invandrare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "m\u00e5ngspr\u00e5kighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tv\u00e5spr\u00e5kighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201411243342", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-11-24T11:39:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44723
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b5319082-e7c7-43db-b779-45a4f68c43c9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201411243342.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustikkamaa, Mirjami Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund invandrare mångspråkighet språkinlärning svensklärare tvåspråkighet Ruotsin kieli Swedish 306 maahanmuuttajat monikielisyys kielen oppiminen ruotsin kieli opettajat kaksikielisyys opetus peruskoulu
title Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
title_full Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
title_fullStr Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
title_full_unstemmed Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
title_short Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
title_sort svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
title_txtP Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
topic invandrare mångspråkighet språkinlärning svensklärare tvåspråkighet Ruotsin kieli Swedish 306 maahanmuuttajat monikielisyys kielen oppiminen ruotsin kieli opettajat kaksikielisyys opetus peruskoulu
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish invandrare kaksikielisyys kielen oppiminen maahanmuuttajat monikielisyys mångspråkighet opettajat opetus peruskoulu ruotsin kieli språkinlärning svensklärare tvåspråkighet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44723 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411243342
work_keys_str_mv AT mustikkamaamirjami svensklärarnaserfarenheteravundervisningavelevermedinvandrarbakgrund