Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus

Suomessa on tutkittu tieteellistä kirjoittamista melko vähän yliopisto-opiskelijoiden näkökulmasta, joten tässä tutkimuksessa tarkastellaan kandidaattivaiheessa olevien opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa selvitetään, miten kandidaattivaiheen opiskelijat käytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saksala, Veera
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44638
_version_ 1826225759009636352
author Saksala, Veera
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saksala, Veera Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saksala, Veera Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saksala, Veera
datasource_str_mv jyx
description Suomessa on tutkittu tieteellistä kirjoittamista melko vähän yliopisto-opiskelijoiden näkökulmasta, joten tässä tutkimuksessa tarkastellaan kandidaattivaiheessa olevien opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa selvitetään, miten kandidaattivaiheen opiskelijat käyttävät lähteitä ja omaa ääntään opiskeluteksteissään. Tavoitteena on kuvata opiskeluteksteihin rakentuvaa vuorovaikutustilannetta, jossa osallisina ovat kirjoittaja, lähteet ja lukija, ja selvittää, miten opiskelijat asemoivat nämä osapuolet tekstissä. Tutkimuksen teoreettinen ja metodinen viitekehys rakentuu Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan kuuluvasta interpersonaalisesta metafunktiosta ja Martinin ja Whiten suhtautumisen teoriasta, josta hyödynnetään ensisijaisesti sitoutumisen systeemiä. Tutkimuksen aineisto on koottu kandidaatintutkinnon pakollisiin viestintä- ja kieliopintoihin soveltuvalta tieteellisen kirjoittamisen peruskurssilta, ja se koostuu 41 opiskeluesseestä. Tutkimuksen perusteella kandidaattivaiheen opiskelijoiden tekstit ovat moniäänisiä, ja niissä korostuvat moniäänisen sitoutumisen resursseista sekä neutraaleiksi tulkittavat lähdemaininnat että oman käsityksen lausuminen. Oman käsityksen lausumiseksi tulkittavat ilmaukset ovat opiskeluteksteissä pääasiassa opiskelijoiden kokemuksia, esimerkkejä sekä lähteiden pohjalta syntyneitä käsityksiä, päätelmiä ja synteesiä. Tutkimuksen perusteella kandidaattivaiheen opiskelijat asemoivat itsensä opiskeluteksteissä pääasiassa joko asiantuntijaksi tai tiedon toistajaksi, jolloin lukijalle rakentuu tiedon vastaanottajan rooli. Lähteet puolestaan joko suljetaan vuoropuhelun ulkopuolelle tai tuodaan keskustelukumppaneiksi. Lähteiden välisen vuoropuhelun rakentaminen tuottaa kandidaattivaiheen opiskelijalle kuitenkin haasteita. Opiskelijat eivät myöskään rakenna kovin sujuvaa vuoropuhelua oman äänen ja lähteiden välille. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kandidaattivaiheen opiskelijat eivät ole tieteellisen kirjoittamisen kurssin käytyään vielä täysin omaksuneet vuorovaikutuksen näkökulmasta tieteellisen diskurssin pelisääntöjä ja sosiaalistuneet akateemisiin tekstitaitoihin. Lisäksi opiskelijoiden opiskeluesseissä on nähtävissä piirteitä lukiossa kirjoitettavista referaattimaisista esseistä ja mielipidekirjoituksista, joten opiskeluteksteissä heijastuu opiskelijoiden aiempi sosiaalinen konteksti. Tämän tutkimuksen perusteella kirjoitusviestinnän opetuksessa tulisi huomioida erityisesti, miten omaa ääntä käytetään tieteelliseen tyyliin sopivalla tavalla ja miten voidaan suhtautua perustellun kriittisesti aiemmin esitettyihin ajatuksiin. Lisäksi opetuksessa olisi hyvä paneutua myös siihen, miten luodaan tekstiin dialogista tilaa tieteelliseen tyyliin sopivalla tavalla eli kuinka tekstiin luodaan vuoropuhelua sekä lähteiden välille että oman äänen ja lähteiden välille niin, että samalla kutsutaan myös lukija mukaan tekstiin ja tulkintaan.
first_indexed 2024-09-11T08:52:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saksala, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-11-12T15:19:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-11-12T15:19:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1451308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44638", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa on tutkittu tieteellist\u00e4 kirjoittamista melko v\u00e4h\u00e4n yliopisto-opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, joten t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan kandidaattivaiheessa olevien opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miten kandidaattivaiheen opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t l\u00e4hteit\u00e4 ja omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4n opiskeluteksteiss\u00e4\u00e4n. Tavoitteena on kuvata opiskeluteksteihin rakentuvaa vuorovaikutustilannetta, jossa osallisina ovat kirjoittaja, l\u00e4hteet ja lukija, ja selvitt\u00e4\u00e4, miten opiskelijat asemoivat n\u00e4m\u00e4 osapuolet tekstiss\u00e4. Tutkimuksen teoreettinen ja metodinen viitekehys rakentuu Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan kuuluvasta interpersonaalisesta metafunktiosta ja Martinin ja Whiten suhtautumisen teoriasta, josta hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n ensisijaisesti sitoutumisen systeemi\u00e4. Tutkimuksen aineisto on koottu kandidaatintutkinnon pakollisiin viestint\u00e4- ja kieliopintoihin soveltuvalta tieteellisen kirjoittamisen peruskurssilta, ja se koostuu 41 opiskeluesseest\u00e4.\n\nTutkimuksen perusteella kandidaattivaiheen opiskelijoiden tekstit ovat moni\u00e4\u00e4nisi\u00e4, ja niiss\u00e4 korostuvat moni\u00e4\u00e4nisen sitoutumisen resursseista sek\u00e4 neutraaleiksi tulkittavat l\u00e4hdemaininnat ett\u00e4 oman k\u00e4sityksen lausuminen. Oman k\u00e4sityksen lausumiseksi tulkittavat ilmaukset ovat opiskeluteksteiss\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa opiskelijoiden kokemuksia, esimerkkej\u00e4 sek\u00e4 l\u00e4hteiden pohjalta syntyneit\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4, p\u00e4\u00e4telmi\u00e4 ja synteesi\u00e4. Tutkimuksen perusteella kandidaattivaiheen opiskelijat asemoivat itsens\u00e4 opiskeluteksteiss\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa joko asiantuntijaksi tai tiedon toistajaksi, jolloin lukijalle rakentuu tiedon vastaanottajan rooli. L\u00e4hteet puolestaan joko suljetaan vuoropuhelun ulkopuolelle tai tuodaan keskustelukumppaneiksi. L\u00e4hteiden v\u00e4lisen vuoropuhelun rakentaminen tuottaa kandidaattivaiheen opiskelijalle kuitenkin haasteita. Opiskelijat eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n rakenna kovin sujuvaa vuoropuhelua oman \u00e4\u00e4nen ja l\u00e4hteiden v\u00e4lille.\n\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kandidaattivaiheen opiskelijat eiv\u00e4t ole tieteellisen kirjoittamisen kurssin k\u00e4yty\u00e4\u00e4n viel\u00e4 t\u00e4ysin omaksuneet vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta tieteellisen diskurssin pelis\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja sosiaalistuneet akateemisiin tekstitaitoihin. Lis\u00e4ksi opiskelijoiden opiskeluesseiss\u00e4 on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 piirteit\u00e4 lukiossa kirjoitettavista referaattimaisista esseist\u00e4 ja mielipidekirjoituksista, joten opiskeluteksteiss\u00e4 heijastuu opiskelijoiden aiempi sosiaalinen konteksti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella kirjoitusviestinn\u00e4n opetuksessa tulisi huomioida erityisesti, miten omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tieteelliseen tyyliin sopivalla tavalla ja miten voidaan suhtautua perustellun kriittisesti aiemmin esitettyihin ajatuksiin. Lis\u00e4ksi opetuksessa olisi hyv\u00e4 paneutua my\u00f6s siihen, miten luodaan tekstiin dialogista tilaa tieteelliseen tyyliin sopivalla tavalla eli kuinka tekstiin luodaan vuoropuhelua sek\u00e4 l\u00e4hteiden v\u00e4lille ett\u00e4 oman \u00e4\u00e4nen ja l\u00e4hteiden v\u00e4lille niin, ett\u00e4 samalla kutsutaan my\u00f6s lukija mukaan tekstiin ja tulkintaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Saksala (veelsaks) on 2014-11-12 15:19:05.677049. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-11-12T15:19:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411123230.pdf: 891651 bytes, checksum: f68af1aa87c0aac814909a92f321aefd (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 9d19554321c19932757777d7e958cb78 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-11-12T15:19:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201411123230.pdf: 891651 bytes, checksum: f68af1aa87c0aac814909a92f321aefd (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 9d19554321c19932757777d7e958cb78 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateemiset tekstitaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "essee", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieteellinen kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201411123230", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-11-12T15:19:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esseet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieteellinen kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedeyhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44638
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e23f2015-186a-4d9e-abd3-2ac272812421\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201411123230.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saksala, Veera Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus akateemiset tekstitaidot essee sitoutuminen tieteellinen kirjoittaminen vuorovaikutus Suomen kieli Finnish 309 tekstitaito esseet kirjoittaminen tiedeyhteisöt opiskelijat
title Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
title_full Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
title_fullStr Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
title_full_unstemmed Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
title_short Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
title_sort kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
title_txtP Kandidaattivaiheen opiskelijoiden opiskeluteksteihin rakentuva vuorovaikutus
topic akateemiset tekstitaidot essee sitoutuminen tieteellinen kirjoittaminen vuorovaikutus Suomen kieli Finnish 309 tekstitaito esseet kirjoittaminen tiedeyhteisöt opiskelijat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli akateemiset tekstitaidot essee esseet kirjoittaminen opiskelijat sitoutuminen tekstitaito tiedeyhteisöt tieteellinen kirjoittaminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44638 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411123230
work_keys_str_mv AT saksalaveera kandidaattivaiheenopiskelijoidenopiskeluteksteihinrakentuvavuorovaikutus